بازداشت هزار نفر در پی ناآرامی‌های اخیرِ کشور
کد خبر: ۱۶۲۴۸۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2019 November 17    -    ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
براساس اولین برآوردهای یک نهاد امنیتی از میزان اعتراضات بنزینی در روزهای گذشته از حجم خشونت گسترده و سازماندهی شده حکایت دارد. تاکنون حدود 1000 نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند و بیش از 100 بانک و 57 فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده و یا به غارت رفته است.

تعداد کل معترضان و آشوبگران از شب جمعه تاکنون مجموعا 87400 نفر برآورد شده که از این میزان حدود 82200 نفر مرد و 5200 نفر آنها زن بوده اند. بخش قابل توجهی از معترضان صرفا در محل تجمعات حاضر بوده و با هسته مرکزی اغتشاشات همراهی نداشتند. با این حال برای بسیاری از آنها پیامک هشدار توسط دستگاههای امنیتی ارسال شده است.

این خبرگزاری افزوده است: شیوه عملکرد هسته اصلی خشونت نشان می‌دهد که این افراد کاملا آموزش دیده بوده و برخلاف بسیاری از مردم که از افزایش ناگهانی بنزین غافلگیر شده‌اند، این افراد مترصد و آماده چنین موقعیتی بوده‌اند.

گزارش اولیه یک نهاد امنیتی از اعتراضات مردم به گرانی بنزین: ۱۰۰۰ نفر بازداشت شدند| تعداد کل معترضیان ۸۷۰۰۰ نفر بود| در ۱۰۰ نقطه کشور تجمع شد.

بر اساس این گزارش، از میان 1080 شهر و شهرستان کشور، اعتراضات و تجمعات کوچک و بزرگ در 100 نقطه کشور صورت گرفته که جمعیت این تجمعات بین 50 تا حداکثر 1500 نفر تخمین زده شده است.

حجم خشونت و میزان تخریب آشوبگران نسبت به تجمعات دی ماه 96 گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده و در نتیجه آسیب‌های جانی و مالی در مقایسه با آن افزایش داشته است. در استانهای خوزستان، تهران بزرگ، فارس و کرمان بیشترین آسیب به اموال عمومی زده شده است.

آمار دقیقی از میزان کشته شده‌ها در دسترس نیست اما بیشترین تلفات مربوط به حمله اوباش مسلح به انبارهای نفتی و مقرهای نظامی بوده است که در جریان جلوگیری از انفجار انبارهای نفتی و خلع سلاح مقرهای نظامی به وقوع پیوسته است. تعدادی از نیروهای پلیس و مردمی نیز در این حملات به شهادت رسیدند.

تاکنون حدود 1000 نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند و بیش از 100 بانک و 57 فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده و یا به غارت رفته است. به عنوان نمونه در یکی از تلخ‌ترین حوادث شب گذشته در استان تهران بعد از حمله اوباش به یک بانک و آتش زدن آن، کل ساختمان و طبقات بالایی آن که مسکونی بوده است، دچار حریق شده و عده‌ای در پشت بام ساختمان محبوس شده‌اند.

ورود آتش‌نشانی به صحنه به دلیل اجتماع اغتشاشگران و توقف ماشین‌ها با تاخیر قابل توجهی صورت گرفته و در لحظات آخر با تلاش مردم و اقدام پلیس جلوی یک فاجعه انسانی گرفته شده است. در تهران و شهرستانها کار شناسایی ماشین‌هایی که اقدام به بستن خیابان‌ها می‌کردند انجام شده است که از امروز مراحل بازداشت آنها اجرایی می شود.

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
1
8
آشوبگر چیه بابا کارد به استخونش رسیده طرف
تو فرانسه،عراق ،فلسطین ،سوریه، لبنان همین افراد میشن معترض و مبارز ولی اینجا میشه آشوبگر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
5
"شیوه عملکرد هسته اصلی خشونت نشان می‌دهد که این افراد کاملا آموزش دیده بوده"

خوب کاش می گفتی کجا آموزش دیدند شرلوک هلمز.
تو ایران؟ هیهات
خارج؟ مستندات؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
5
دولت چه راه مسالمت آمیری برای ابراز اعتراضات اعلام کرده بود ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار