مدافعان «چندهمسری» شناخت دقیقی از جامعه امروز ایران ندارند
کد خبر: ۱۶۲۳۰۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 November 17    -    ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
با مروری بر تاریخ ایران می‌بینیم که این ادعا بی‌پایه است، زیرا هیچ‌گاه چند همسری در ایران عمومیت نداشته و به عنوان فرهنگ مطرح نبوده، بلکه صرفاً یک امکان بوده که برخی مردان از آن استفاده می‌کرده‌اند. شواهد تاریخی نشان می‌دهد مردان متمکنی که از ثروت و قدرت برخوردار بودند این امکان برایشان فراهم بوده که چند همسر اختیار کنند.

مدافعان «چندهمسری» شناخت دقیقی از جامعه امروز ایران ندارند

مدافعان «چندهمسری» شناخت دقیقی از جامعه امروز ایران ندارند«تابناک باتو» ـ وضعیت فرودست زنان و روابط قدرت نامتوازن بین مرد و زن در جامعه، فرصت طرح مباحثی مثل چند همسری را به گروهی داده است که عموماً مفروضات تحقیرآمیزی درباره زنان دارند و نیمی از جامعه را به مثابه کالای جنسی فرض می‌کنند که توانایی و صلاحیت مراقبت از خود را ندارند.

برای ترویج چندهمسری مردان چند استدلال ارایه می شود که عبارتند از؛

یک: چندهمسری در ایران یک فرهنگ بوده است.

با مروری بر تاریخ ایران می‌بینیم که این ادعا بی‌پایه است، زیرا هیچ‌گاه چند همسری در ایران عمومیت نداشته و به عنوان فرهنگ مطرح نبوده، بلکه صرفاً یک امکان بوده که برخی مردان از آن استفاده می‌کرده‌اند. شواهد تاریخی نشان می‌دهد مردان متمکنی که از ثروت و قدرت برخوردار بودند این امکان برایشان فراهم بوده که چند همسر اختیار کنند. البته باز هم این امکان با توجیهات و شرایط خاص محقق می‌شده است. داده‌های تاریخی نشان می‌دهد زنان فقط تحت الزامات و شرایط خاص اقتصادی حاضر به ازدواج با مردان همسردار می‌شدند و نیز اینکه، زن دوم اغلب موقعیتی متزلزل در خانواده داشته و بیشتر برای انجام خدمات خانگی به همسری گرفته می‌شده است. چنانکه از زن دوم به نام «چاکر زن» یاد می‌شده.

علت دیگر چند همسری در گذشته ضرورت داشتن تعداد فرزندان زیاد بوده که به منزلت اجتماعی مردان می‌افزود به همین دلیل بعضی مردان چند زن داشتند تا تعداد فرزندان‌شان بیشتر شود.

آنان که چندهمسری را به عنوان فرهنگ مطرح می‌کنند، لازم است به این موضوع توجه کنند، زمانی که زمینه‌های مادی و اجتماعی پدیده‌ای مثل چندهمسری حذف شده است، دیگر سخن از احیای آن بیهوده است. در حال حاضر شرایط‌ تغییر کرده است و زنان نیز از تغییرات اجتماعی به دور نبوده‌اند. زنان امروزی دارای تحصیلات و آگاهی بیشتر و به دنبال سهم خودشان از منابع جامعه هستند، نه وابسته بودن به وجود مرد، آن هم مردان همسردار.

مدافعان «چندهمسری» شناخت دقیقی از جامعه امروز ایران ندارند

دو: تعداد زنان مجرد بیشتر از مردان مجرد است


رجوع به آمار نشان می دهد که بر خلاف ادعای مدافعان چندهمسری تعداد مردان مجرد از زنان مجرد بیشتر است و به این ترتیب این استدلال نیز باطل است.

سه: زنان نیاز اقتصادی دارند


این استدلال صحیح است اما واضح است که طرح چند همسری به عنوان یک راهکار برای حل مسائل و نیازهای اقتصادی زنان تا چه اندازه بی‌ربط و تخیلی است. مگر می‌توان مشکل اقتصادی میلیون‌ها زن را که هر ساله به تعدادشان افزوده می‌شود با ضمیمه کردن زنان به زندگی خانواده‌های دیگر حل کرد؟ زنان مشکلات اقتصادی دارند اما آنچه مشکلات اقتصادی آنان را رفع می‌کند، فراهم کردن زمینه مشارکت اقتصادی و اشتغال زنان با دستمزد منصفانه است که لازم است مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد.

در حال حاضر مهمترین مسأله زنان استقلال اقتصادی و حق اشتغال است و هم اکنون شاهد نرخ بالای بیکاری زنان و افزایش زنان متقاضی کار و به‌ویژه زنان تحصیلکرده هستیم، بدون آنکه برنامه‌ریزی لازم برای حل این معضل انجام شده باشد. حال برخی با استفاده از وضعیت نابسامان اقتصادی زنان، چندهمسری را به عنوان راه حل حمایت از زنان پیشنهاد می‌کنند. در واقع آنان با پیشنهاد چندهمسری به عنوان راه حل مشکل اقتصادی زنان، سعی در القای این باور دارند که برای حل مسائل اقتصادی زنان غیر از ازدواج و وابستگی به مردان راه دیگری برای زنان وجود ندارد و چون از نظر آنان تعداد زنان بی‌همسر زیاد شده، لاجرم زنان مجرد باید تن به چند همسری بدهند.

حامیان چندهمسری کسانی هستند که قائل به حق استقلال اقتصادی زنان نیستند و می‌خواهند زنان به هر صورت ممکن وابسته به مردان باشند، حتی اگر شده در نقش همسر دوم و سوم. این طیف فکری به دلیل اینکه راهکاری برای ساماندهی وضعیت اقتصادی زنان ندارند، در واقع با رجعت به چندهمسری که یک پدیده تقریباً مرده و پس زده شده از طرف جامعه است، در پی آن هستند که مطالبات اقتصادی زنان را تحریف کنند و به حاشیه ببرند.

طرح چنین مسائلی بیانگر آن است که مدافعان چندهمسری شناخت دقیقی از جامعه امروز ایران و زنان ندارند و ظاهراً نمی‌دانند بسیاری از زنانی که اکنون مجرد هستند، نگاه‌شان به ازدواج و زندگی مشترک با نگاه سنتی به ازدواج متفاوت است و بخشی از آنان آگاهانه تجرد را به عنوان یک سبک زندگی انتخاب کرده‌اند. بدیهی است که زنان امروز خود را مخاطب تبلیغات چند همسری نمی‌دانند و آن را به مثابه تحقیر زنان تلقی می‌کنند. تبلیغات چندهمسری، می تواند زمینه خیانت زناشویی و سوءاستفاده و بهره‌کشی مردان متمول از زنان تهیدست را فراهم ‌کند و این بخش از زنان را در معرض آسیب‌های اجتماعی مختلف قرار ‌دهد.
سیمین کاظمی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
0
42
بجای چندهمسری باید دنبال راهکارهایی بود که زنان و مردان بتوانند در چارچوبهای معین همدیگر را بشناسند و راحت تر ازدواج کنند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
0
42
براساس شناختی که از خودشان دارند چنین طرحی داده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
37
8
قبل از مشاهده اسم نویسنده محترم هم کاملا معلومه که نویسنده این مطلب، یک خانم هست ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
48
7
کسی چند همسری را ترویج نکرد
این یک حق و یک راهکار است در بعضی از شرایط میتواند راهگشا باشد البته نه برای همه
باید آنرا از حالت یک تابو خارج کرد و الحمدالله اینکار در حال انجام است. هرچقدر نقدها و انتقادات بیشتر شود قبح آن هم بیشتر میریزد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
میشه بفرمایید تکلیف پسرای مجردی که تعدادشون از دخترا هم بیشتره چی میشه؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
1
47
من بعنوان یک زن که سی سال با همسرم زندگی کردم ووقتی ازدواج کردیم همسرم خودش بود با یک ساک لباس ومن خودم بودم با یک ساک لباس الان بعد از سی سال که هردو تلاش کردیم وواقعا جون کندیم وصاحب خونه وماشین وپس انداز شدیم ایا منصفانه است که من را کنار بگذارد وبره یک زن جوان بگیره بیاره سر زندگیمون دقیقا حال که باید بشینیم واستراحت کنیم ولذت بچه هامون راببریم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
احسنت بر شما.
کسانی که طرح چند همسری رو ارائه میکنن بویی از انسانیت نبرده اند.
خدا یکی همسر هم یکی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
0
13
نتیجه چند همسری همون عاقبت شهردار سابق تهران است. هیچ زن طبیعی و سالمی نمیپذیره که شوهرش همسر دیگری داشته باشه همانطور که یک مرد نمیتونه بپذیره زنش با مرد دیگری دوست و در رابطه باشه
این فانتزیای کثیف رو از ذهنتون بریزید بیرون به اندازه کافی خیانت و قتل و خشونت خانوادگی وجود دارد در کشور
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
0
7
بنظرم طرام ونقاش عکسهای بالا طرح شوهر خواهرش یا دخترش را کشیده درحالیکه رفته دوسه تا هوو آورده به سرشون آورده.
اگر هم که طراح این عکسها یک خانه که انشالله به همین زودیها شوهرش بیادبهش خبرا از ازدواج پنهانی اش و بچه های جدیدش را بهش بده تا مردم بیایند حالشو بپرسند. عقب مانده های تاریخ.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
10
با توجه به سایت آمار و ثبت احوال ایران تعداد مردان خیلی بیشتر از زنان هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
0
0
آقای مطهری این مقاله را بخوان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار