ملاقات ماه و «چشم‌گاو» در آسمان+عکس
کد خبر: ۱۶۲۰۹۸
تاریخ انتشار: 2019 November 13    -    ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
در آسمان صبحگاهی فردا ۲۳ آبان ماه جاری، ستاره دبران به نزدیکترین فاصله خود با ماه خواهد رسید.

در آسمان صبحگاهی فردا ۲۳ آبان ماه جاری، ستاره دبران به نزدیکترین فاصله خود با ماه خواهد رسید.

ملاقات ماه و «چشم‌گاو» در آسمان

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ساعت ۷ و ۲۲ دقیقه فردا پنج‌شنبه ۲۳ آبان ستاره مشهور دبران (Aldebaran) یا چشم گاو در ۳ درجه جنوب ماه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این پدیده نجومی در وضعیت نور روز رخ خواهد داد، اظهار کرد: همچنین در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روز شنبه ۲۵ آبان سیاره تیز پای "تیر" به کمترین فاصله با خورشید می‌رسد و در این روز، ماه به گره صعودی رسیده و بالاتر از مدار زمین قرار می‌گیرد.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران رسیدن ماه به گره صعودی در ساعت ۱۲ و ۱۸ دقیقه روز شنبه رخ می‌دهد.

دبران درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی گاو است. این ستاره یک غول سرخ است و به دنبال خوشه پروین می‌گردد و مانند ستاره‌های خوشه پروین در حال دور شدن از زمین است. این ستاره سیزدهمین ستاره درخشان آسمان است. این ستاره ۲۵ مرتبه بزرگ‌تر از خورشید و ۱۵۰ برابر درخشنده‌تر از آن است. ستارگان تشکیل‌دهنده صورت فلکی گاو یک خوشه ستاره‌ای باز به نام خوشه "قلائص" هستند، ولی "دبران" جزو این مجموعه نیست.

این ستاره از کلمه عربی "الدبران" به معنی «دنباله‌رو» است، زیرا خوشه‌های ستاره‌ای پروین و قلائص را در آسمان دنبال می‌کند. دبران در طول تاریخ مدال درخشان‌ترین ستاره را داشته؛ اما به دلیل دور شدن از ما، دچار افت قدر (درخشندگی) شده است و در حال حاضر قدر ظاهری آن ۰.۸۴ است.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار