بازگشت نوستالژی دهه‌شصتی‌ها در فیلم‌های اکشن-تخیلی
کد خبر: ۱۶۲۰۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 November 14    -    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
روزهای زیادی از دوران نوارهای ویدیویی گذشته اما هواداران و عاشقان سینما، هنوز هم این نوارهای بزرگ و ضخیم را با فیلم‌های ترمیناتور به یاد می‌آورند. فیلم‌هایی که تنها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی جذاب نبودند. ترمیناتور این فرصت را سینماروها می‌داد تا از تماشای یک اکشن متعلق به آینده نزدیک لذت ببرند.

بازگشت نوستالژی دهه‌شصتی‌ها در فیلم‌های اکشن-تخیلی«تابناک باتو» روزهای زیادی از دوران نوارهای ویدیویی گذشته اما هواداران و عاشقان سینما، هنوز هم این نوارهای بزرگ و ضخیم را با فیلم‌های ترمیناتور به یاد می‌آورند. فیلم‌هایی که تنها برای طرفداران ژانر علمی تخیلی جذاب نبودند. ترمیناتور این فرصت را سینماروها می‌داد تا از تماشای یک اکشن متعلق به آینده نزدیک لذت ببرند.
این تنها ویژگی جذاب ترمیناتور نبود. هالیوود تا پیش از این، هرگز موفق نشده بود عنوانی مدرن و هیجان‌انگیز درباره انسان و سفر او در زمان بسازد. بنابراین ترمیناتور، آغاز عصری تازه برای فیلم‌های آخرالزمانی بود. البته که ترمیناتور، محدود به یک قسمت نشد. حالا که ششمین قسمت از مجموعه فیلم‌های ترمیناتور اکران شده، نگاهی می‌اندازیم به مسیری که فیلم‌های این مجموعه طی کرده‌اند.
نابودگر
(The Terminator (۱۹۸۴

بازگشت نوستالژی دهه‌شصتی‌ها در فیلم‌های اکشن-تخیلی

تا پیش از اکران این فیلم، آرنولد شوارزنگر بیشتر به عنوان یک قهرمان بدنسازی شناخته شده بود تا یک بازیگر. او تا پیش از هنرنمایی در ترمیناتور، در ۹ فیلم دیگر هم حضور داشت اما هیچکدام به اندازه ساخته متفاوت جیمز کامرون، به شهرت او کمک نکرد. داستان فیلم که در سال ۲۰۲۹ می‌گذرد، روایتی آخرالزمانی از تسلط ربات‌ها بر سراسر کره زمین است. وقتی هوش مصنوعی قدرتمندی به نام اسکای‌نت متوجه می‌شود ربات‌ها برای نابودی انسان‌ها قدرت کافی را ندارند، تصمیم می‌گیرد روبات‌هایی به زمان گذشته بفرستد تا با سر به نیست کردن مادر جان کانر، رهبر گروه مقاومت انسان‌ها، پایان نسل انسان را حتمی کند. اما مادر جان کانر نمی‌خواهد ربات‌ها به اهداف خود دست پیدا کنند. بنابراین با سربازی به نام کاریل ریس (با بازی مایکل کانل بیهن) به مقابله با ربات T۸۰۰ (با هنرنمایی آرنولد شوارزنگر) می‌رود. این فیلم محبوبیت بسیاری میان هواداران سینما پیدا کرد و بخش مهمی از فرهنگ عامه آمریکا در دهه ۸۰ میلادی شد.

نابودگر: روز داوری
(Terminator: Judgment Day (۱۹۹۱

بهترین قسمت مجموعه فیلم‌های ترمیناتور، بدون شک «روز داوری» است. موفقیت این فیلم محدود به گیشه‌ها نشد و کسب چهار جایزه اسکار (از جمله بهترین گریم و بهترین جلوه‌های ویژه) به جیمز کامرون ثابت کرد آنچه او ساخته، صرفا یک فیلم علمی تخیلی نیست. این بار هوش مصنوعی اسکای‌نت تصمیم می‌گیرد جان کانر را به قتل برساند اما او با هک کردن ربات T۸۰۰ مقابل او ایستادگی می‌کند. این فیلم انقلابی بزرگ در جلوه‌های ویژه سینمایی بود چرا که یک گروه ۲۶۱ نفره برای ساخت صحنه‌های ویژه آن در تلاش بودند. قسمت دوم موفق شد بیش از ۵۲۰ میلیون دلار در سراسر جهان بفروشد. این فیلم هنوز هم پرافتخارترین و پرفروش‌ترین فیلم مجموعه ترمیناتور است.


نابودگر: خیزش ماشین‌ها
(Terminator: Rise of the Machines (۲۰۰۳

بازگشت نوستالژی دهه‌شصتی‌ها در فیلم‌های اکشن-تخیلی

افتخارآفرینی‌ها و فروش حیرت‌انگیز فیلم‌های قبلی ترمیناتور، هالیوودی‌ها را قانع کرد با وجود کناره‌گیری جیمز کامرون، به ساخت دنباله ترمیناتور مشغول شوند. در «خیزش ماشین‌ها»، خطر نابودی نسل بشر انسان را تهدید نمی‌کند اما اسکای‌نت، هنوز هم در تلاش است تا انسان‌ها را تهدید کند. بنابراین این بار رباتی در شکل و شمایل یک زن را به گذشته منتقل می‌کند تا جان کانر را به قتل برساند. با این حال باز هم آرنولد شوارزنگر در نقش ربات T۸۰۰ وارد می‌شود. بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند قسمت سوم ترمیناتور، مقدمه‌ای بر سقوط این مجموعه بود. با این حال فروش ۴۳۳ میلیون دلاری آن در کنار هنرنمایی دوباره آرنولد در نقش ترمیناتوز، نشان داد هواداران ترمیناتور هنوز هم برای تماشای آن هیجان زیادی دارند.

نابودگر: رستگاری
(Terminator: Salvation (۲۰۰۹

چهارمین قسمت ترمیناتور با عنوان «رستگاری» تقریبا بازسازی داستان مجموعه ترمیناتور بود. بنابراین آرنولد شوارزنگر از داستان کنار گذاشته شد و کریستین بیل در نقش جان کانر حضور پیدا کرد. داستان فیلم بیشتر به روند شکل‌گیری هوش مصنوعی اسکای‌نت می‌پردازد و جان کانر را به عنوان یکی از فرماندهان مقاوت انسانی معرفی می‌کند. این فیلم با فروشی کمتر از ۳۷۲ میلیون دلار در سراسر دنیا، کم‌هوادارترین فیلم از مجموعه ترمیناتور شناخته شد. منتقدان نیز واکنش منفی شدیدی به قسمت چهارم ترمیناتور داشتند.

نابودگر: پیدایش
(Terminator: Genisys (۲۰۱۵

بازگشت نوستالژی دهه‌شصتی‌ها در فیلم‌های اکشن-تخیلی

اعتراضاتی که به قسمت چهارم ترمیناتور شد، باعث شد تا آرنولد شوارزنگر دوباره به این مجموعه بازگردد. در «پیدایش» داستان فیلم‌های ترمیناتور کاملا بازسازی شد. بنابراین دوباره با ربات T۸۰۰ مواجه بودیم. این بار او مادر جان کانر (سارا کانر با بازی امیلیا کلارک) را در کودکی پیدا می‌کند تا از او محافظت کند. این فیلم منفورترین قسمت از مجموعه ترمیناتور در میان منتقدان است اما فروش ۴۴۰ میلیون دلاری آن نشان می‌داد هواداران ترمیناتور هنوز هم عاشق این مجموعه هستند.

نابودگر: سرنوشت تاریک
Terminator: Dark Fate

پس از آن که جیمز کامرون احساس کرد فیلم‌هایی که او بنیان‌گذاری کرده به مجموعه‌ای شکست خورده تبدیل شده‌اند، تصمیم گرفت دوباره به این مجموعه برگردد. او در مقام تهیه‌کننده قسمت ششم ترمیناتو قرار گرفت. کامرون تلاش کرد با بازگرداندن لیندا همیلتون و آرنولد شوارزنگر (بازیگران سارا کانر و ربات T۸۰۰) هواداران این مجموعه را کاملا هیجان‌انگیز کند. این فیلم بدون توجه به سه قسمت قبلی و سریالی که از ترمیناتور ساخته شده بود، دنباله‌ای برای قسمت دوم است. بنابراین هواداران ترمیناتور باید بدانند «سرنوشت تاریک» به شکل مستقیم به داستان مورد علاقه آن‌ها بازمی‌گردد.
قسمت ششم ترمیناتور بازخورد خوبی از سوی منتقدان دریافت کرد اما در افتتاحیه‌اش، فروش ضعیفی داشت. بنابراین مشخص نیست آیا جیمز کامرون باز هم به ادامه دادن داستانش علاقه مند است یا دیگر انگیزه‌ای برای روایت داستان ترمیناتور ندارد. هزینه تولید این فیلم، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است و موفقیت تجاری آن، تقریبا تنها دلیلی است که می‌تواند ساخت قسمت هفتم ترمیناتور را تضمین کند.

ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
3
8
اگه روزی آرنولد از دنیا بره دنیا بی ارزشتر از اونی میشه که هست.
عمو فرید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
3
5
ترمیناتور ، فقط قسمت 2
با ارفاق
قسمت 4
بقیه ش کاغذ پاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار