جزئیات ثبت‌نام از متقاضیان در طرح اقدام ملی
کد خبر: ۱۶۱۶۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 November 09    -    ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
معاون وزیر راه و شهرسازی، ضمن تشریح جزئیات ثبت نام از متقاضیان در طرح اقدام ملی، گفت: از جمله شروط ثبت‌نام، عدم استفاده از هیچ یک از تسهیلات از اول انقلاب تا کنون است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، ضمن تشریح جزئیات ثبت نام از متقاضیان در طرح اقدام ملی، گفت: از جمله شروط ثبت‌نام، عدم استفاده از هیچ یک از تسهیلات از اول انقلاب تا کنون است.

محمود محمودزاده، امروز شنبه ۱۸ آبان ۹۸، در نشست خبری اعلام جزئیات آغاز ثبت نام متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی مسکن، اظهار داشت: در این طرح، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای متقاضیان البته با بررسی شرایط آنها، ساخته می شود.

وی افزود: بر اساس قانون باید چهار شرط برای متقاضیان در طرح اقدام ملی برای مسکن در نظر گرفته شود که شامل نداشتن واحد مسکونی به نام خود، اعضای خانواده و سایر افراد تحت تکفل در هنگام ثبت نام و نیز عدم استفاده از هیچ یک از تسهیلات از اول انقلاب تا کنون می شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه در شهرهای کوچک مشکل زمین داریم و واگذاری‌های ۹۹ ساله ادامه دارد، گفت: بخشی دیگر از پروژه ها به صورت پروژه های مشارکتی خواهد بود که بخش کمی را در برمی گیرد.

وی یادآور شد: هزینه ساخت این واحدها پرداخت شده و به صورت مرحله‌ای از پروژه ها دریافت شود که بخشی از آن، به صورت وام بانکی و بخشی به صورت نقدی دریافت خواهد شد.

محمودزاده خاطرنشان کرد: پرداخت اقساط زمین پس از دو سال تنفس آغاز خواهد شد که پول آن به صورت اقساطی، از متقاضیان دریافت می‌شود.

دریافت ۳۰ درصد از هزینه ساخت از متقاضیان در مرحله اول

وی افزود: یکی دیگر از وام‌هایی که به متقاضیان پرداخت می‌شود، با استفاده از بخشی از منابع صندوق توسعه ملی و نیز منابع داخلی بانک ها خواهد بود؛ به نحوی که بانک عامل مسکن و سایر بانک‌ها نیز، به مرور به چرخه تسهیلات خواهند پیوست؛ ضمن اینکه زمان باز پرداخت ۱۲ سال در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: همه مراحل ثبت نام از طریق سامانه انجام خواهد شد؛ به نحوی که سامانه‌ای برای ۴ استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی تا صبح سه شنبه باز خواهد بود و از ابتدای هفته آینده نیز، در کردستان و لرستان ثبت نام در سامانه آغاز خواهد شد و در مرحله بعدی نیز استان های همدان، یزد و چهارمحال و بختیاری می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند.

وی گفت: ثبت نام به صورت مرحله‌ای است و از سوی دیگر قرار نیست در یک استان، تنها یک بار ثبت نام داشته باشیم؛ بلکه به دفعات امکان ثبت نام در سامانه وجود دارد.

به گفته محمودزاده، در صورت آماده شدن منابع بیشتر برای ملک و زمین، در مرحله بعدی امکان ثبت نام در استان‌هایی که نام برده شد، وجود خواهد داشت.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی افزود: در مرحله اول، ۳۰ درصد هزینه ساخت از متقاضیان دریافت می‌شود که این مبلغ، بسته به تعداد طبقات و متراژ زمین متفاوت است.

وی ادامه داد: اراضی ۹۹ ساله برای آن دسته از متقاضیانی است که آورده کمتری دارند و واحدهای مشارکتی مربوط به آن دسته از متقاضیانی است که در دهک ششم به بالا هستند.

هزینه یک واحد ۱۰۰ متری، ۲۰۰ میلیون تومان

وی قیمت تمام شده ساخت و ساز را از متری یک و نیم تا دو نیم میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این دامنه قیمتی به نیاز متقاضیان وابسته است و اگر متوسط آن را متری دو میلیون تومان بدانیم، هزینه تمام شده یک واحد ۱۰۰ متری، ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

محمودزاده در خصوص اراضی مرتبط با برنامه اقدام ملی، افزود: اراضی مرتبط با این طرح، زمین های داخل محدوده شهرها را شامل می شود که اکثرا خدمات شهری به آنها تعلق می گیرد؛ ولی معلوم نیست آیا خدمات روبنایی برای این اراضی تأمین شده باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تعداد ۲۴ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد را مشارکتی عنوان کرد و گفت: قرارداد را در اختیار انبوه سازان قرار داده ایم که نماینده انبوه سازان لیستی از موارد مورد توقع خود را در اختیار ما قرار دادند؛ به عنوان مثال دولت حق دارد ۱۰ درصد از واحدها را در پایان ساخت به انبوه ساز تحویل ندهد تا اگر تعهدات خود را عملی نکند، در اختیار متقاضیان قرار دهد.

محمودزاده منبع قرارداد مشارکتی را بر اساس قانون مناقصات عنوان کرد و اظهار داشت: انبوه ساز معتقد است اختلافات را به اتاق اصناف ارجاع دهد؛ در حالی که قانون اجازه نمی دهد قراردادهایی که یک طرف آن دولت باشد، به داوری ارجاع داده شود.

وجود ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی

وی، تعداد خانه های خالی را ۲.۵ تا ۲.۶ میلیون دانست و گفت: امیدواریم سامانه اسکان تا پایان امسال تهیه شده و بر اساس قانون مالیات خانه های خالی، بخش مهمی از آنها وارد بازار می شود؛ ضمن اینکه با خارج شدن بازار مسکن از سفته بازی با سیاست های مالیاتی سبب می شود تا مسکن از کالای سوداگری به عنوان کالای مصرفی تبدیل شود.

محمودزاده، یکی از شرایط دریافت واحد در طرح ملی مسکن را تأهل بیان کرد و گفت: خانم های مجرد بالای ۳۵ سال و نیز زنان مجرد سرپرست خانوار هم می توانند در این طرح ثبت نام کنند.

مهر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
1
یه مسکن مهر دیگه. در حقیقت درست و پا زدن برای مرحله‌ی بعدی انتخابات.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار