خانم ها؛ برای «زنانه بودن» در محل کار عینک نزنند!
کد خبر: ۱۶۱۶۲۳
تاریخ انتشار: 2019 November 09    -    ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
پس از آنکه فاش شد چند شرکت ژاپنی از کارکنان زن خواسته‌اند عینک نزنند، عینک‌زدن در محل کار به بحثی داغ در شبکه‌های اجتماعی ژاپن تبدیل شده است. رسانه‌های محلی گفته‌اند تعدادی از شرکت‌های ژاپنی "به دلایل مختلف" عینک‌زدن کارکنان زن را ممنوع کرده‌اند. از جمله دلایل مدیران یک مجموعه فروشگاه‌ زنجیره‌ای این بوده که ...

از زنان ژاپنی خواسته شده برای 'زنانه‌بودن' در محل کار عینک نزنند

از زنان ژاپنی خواسته شده برای 'زنانه‌بودن' در محل کار عینک نزنند«تابناک با تو»؛ پس از آنکه فاش شد چند شرکت ژاپنی از کارکنان زن خواسته‌اند عینک نزنند، عینک‌زدن در محل کار به بحثی داغ در شبکه‌های اجتماعی ژاپن تبدیل شده است.

رسانه‌های محلی گفته‌اند تعدادی از شرکت‌های ژاپنی "به دلایل مختلف" عینک‌زدن کارکنان زن را ممنوع کرده‌اند. از جمله دلایل مدیران یک مجموعه فروشگاه‌ زنجیره‌ای این بوده که چهره زن با عینک "برخورد سرد" را به مشتری القا می‌کند.

این ممنوعیت و استدلال‌های پشت آن انگیزه بحث در مورد قواعد پوشاک زنان ژاپنی در محل کار شده است.

شبکه تلویزیونی نیپون و وبسایت بیزینس اینسایدر- از منابع انتشار این خبر- گزارش‌ کرده‌اند شرکت‌های مختلف چه دلایلی را برای عینک نزدن زنان عنوان کرده‌اند.

شرکت‌های هواپیمایی گفته‌اند ممنوعیت عینک برای زنان به "ایمنی" ربط دارد و فروشگاه‌های لوازم آرایشی استدلال کردند که عینک مانع آرایش کامل فروشندگان شده و آرایش آنها بخوبی دیده نمی‌شود.

مشخص نیست این ممنوعیت‌ نتیجه سیاست‌های خود شرکت‌هاست یا رویکرد و "انتظارات جامعه" را منعکس می‌کند. بحث اصلی در رسانه‌های اجتماعی هم عمدتا به سر همین دو موضوع بوده و هشتگ "عینک ممنوع" برای گروه زیادی جذابیت داشته است.

کومیکو نموتو، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کیوتو می‌گوید واقعیت این است که در این مورد، مردم ژاپن به "نگرش‌های فرسوده" واکنش نشان داده‌اند.

خانم ها؛ برای «زنانه‌ بودن» در محل کار عینک نزنند!

به گفته خانم نموتو، دلایلی که بر اساس آن عینک زدن برای زنان ممنوع شده "واقعا عقلانی نیستند" و نتیجه نگرش تبعیض‌آمیز به زنانند. این نگرش در سنت‌های کهنه ژاپن ریشه دارد و مناسب زمان حاضر نیست.

این استاد جامعه شناسی معقتد است منع استفاده از عینک به نوع کار و کارآیی زنان ارتباط ندارد بلکه شرکت‌هایی که چنین خواسته‌هایی را مطرح می کنند صرفا به ظاهر زنان توجه دارند و مایلند آنان "زنانه" باشند و عینک‌ زدن را با زنانه بودن مغایر می‌دانند.

چندی پیش نیز در ژاپن اجبار به پوشیدن کفش‌ پاشنه بلند در محل کار جنجال‌برانگیز شد. یومی ایشیکاوا، بازیگر و نویسنده ژاپنی در واکنش به اجبار شدن کفش پاشنه بلند در سر کار در یک موسسه کفن و دفن، یک کارزار اینترنتی راه انداخت که با استقبال گسترده کاربران رسانه‌های اجتماعی مواجه شد و هزاران کاربر از لغو این نوع مقررات پوشش در محل کار حمایت کردند.

بعضی از کاربران گفتند که هنوز در بسیاری از موسسه‌ها، کارکنان زن ملزم به پوشیدن کفش پاشنه بلند هستند.

پرفسور نموتو می‌گوید هنوز هم در بسیاری از نهادهای تجاری ژاپن، "زنان صرفا براساس ظاهرشان ارزیابی می‌شوند و باید کوشید این ذهنیت را تغییر داد و به مدیران این نهادها تفهیم کرد که چنین رویکردی اشتباه است."

منبع: فارسی نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار