کدام گروه مستعد مبتلا به دیابت است!
کد خبر: ۱۶۱۴
تاریخ انتشار: 2015 June 04    -    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
طبق یک بررسی جدید در بعضی گروه های خونی احتمال بروز دیابت نوع ۲ در زنان بیشتر می شود.

بر این اساس یک گروه از محققان فرانسوی دریافته اند زنانی که گروه خونی B مثبت دارند ۳۵ درصد بیش از زنانی که گروه خونی O منفی دارند به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. این نتایج با بررسی بیش از ۸۲ هزار زن فرانسوی بدست آمده است.

اهدای خون

در این مطالعه مشخص شده که در زنانی که گروه خونی A دارند احتمال بروز دیابت ۱۰ درصد و در آنها
که گروه خونیشان B است احتمال دیابت ۲۰ درصد بیش از آنهایی است که گروه خونی O دارند. RH مثبت یا منفی به تنهایی تاثیری در احتمال بروز دیابت ندارد.

سپس محققین گروه خونی A و B را از لحاظ RH با هم بررسی کردند و مشاهده کردند در مقایسه با زنان O منفی، دیابت در زنان A مثبت ۱۷ درصد و در A منفی ۲۲ درصد و در AB مثبت ۲۶ درصد و در B مثبت ۳۵ درصد بیشتر شده بود.

با این حال محققان می گویند بررسی گروه های خونی در افراد مبتلا به دیابت یا حتی مستعد به دیابت فایده ای ندارد چون فرد نمی تواند آن را تغییر دهد. عواملی مانند وزن، مصرف سیگار و یا میزان فعالیت بدنی اهمیت بسیار بیشتری دارند چون افراد می توانند با تغییر در آنها مشکل خود را تحت کنترل درآورند.

دکتر «کلاول چاپلون» عضو تیم تحقیق از فرانسه در این باره می گوید: «جمعیت مورد مطالعه ما زنان بودند، اما به نظر ما هیچ مکانیسم بیولوژیکی برای توجیه اختلاف جنسیتی وجود ندارد. یافته های ما از رابطه قوی بین گروه خونی و ریسک ابتلا به دیابت حمایت می کند، و شرکت کنندگان دارای گروه خونی O در معرض ریسک کمتر ابتلا به دیابت هستند.»
منبع: مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار