لیزر موهای زائد سرطان‌زا نیست
کد خبر: ۱۶۰۸۶۸
تاریخ انتشار: 2019 October 31    -    ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴

عضو مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تاکنون، لیزر زیر بغل، سرطان سینه و غدد لنفاوی ایجاد نکرده است، تنها اثر بد این دستگاه‌ها سوختگی‌های سطح پوست است که اگر پزشک نظارت کند این احتمال هم به حداقل می‌رسد.

مریم طباطباییان، عضو مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز (پنجشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان، اظهار کرد: داستان پیشگیری از سرطان با تلاش جمعی از کمیته غربالگری استان انجام شد و موجب شد که حدود ۷۰تا ۸۰ درصد از بیمارانی که برای درمان مراجعه می‌کنند هنوز به مسائل حاد و مراحل سخت سرطانی نرسیده باشند و با درمان راحتتری بهبود پیدا کنند.

وی معتقد است که سلامت مجموعه‌ای از تعادلها در جسم و روح یک زن تعریف می‌شود و لازم است تا فضایی برای زن ایجاد شود تا با همین تعریف سالم باشد و سلامت در تمام ابعاد جسم، روح و معنای یک زن جریان پیدا کند.

طباطباییان گفت: از نظر جسمی، ورزش کردن از مسائل بسیار مهم است؛ زن مانند یک ستون خانه و مرد همچون سقف خانه است، سقف را نمی‌توان بدون ستون بنا کرد و اگر سقف نباشد، امنیتی وجود ندارد.

این متخصص جراحی‌های پستان افزود: زن فرهنگ ورزش و تغذیه سالم را در خانواده جا می‌اندازد و زنی که از هر لحاظ سالم نباشد، خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و این خانواده در جامعه نقش ایفا می‌کند؛ بنابراین، سلامت زنان در واقع سلامت خانواده و اجتماع است.

وی ادامه داد: سلامت زن از تغذیه آغاز می‌شود و تغذیه در کنار فعالیت فیزیکی مناسب، در پیشگیری از اکثر بیماری‌های غیر واگیر، فشار خون، دیابت، چاقی و سرطان تاثیر می‌گذارد، ورزش می‌تواند در سلامت تاثیرگذار باشد.

طباطاییان اظهار کرد: حداقل ۲۰دقیقه پیاده‌روی در روز، از ابتلا به بیماری‌های سرطانی پیشگیری می‌کند، اما خانمی که با معضل چاقی مواجه است، مسلما ورزشی متفاوت با زمان بیشتری نیاز دارد و در کل، نیازهای سلامتی نوع و هویت ورزش لازم برای بانوان را تغییر می‌دهد.

این عضو مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سلامت زنان از طریق دخانیات و الکل در معرض خطر جدی است، امروز همه می‌دانیم که قلیان به مراتب از سیگار خطرناکتر است و کارخانه سم سازی قلیان، از کارخانه سیگار سازی به مراتب متنوع‌تر و بیشتر است و متاسفانه در سطح جامعه، شاهد این هستیم که زنان به این مواد روی آورده اند و بدتر آنکه قبح این استعمال را با تاثیرگذاری بر کودکانشان از بین می‌برند.

وی افزود: چاقی سرطان، دیابت، فشار خون و... ایجاد می کند و درمانپذیری را نیز به مقدار زیادی کاهش می‌دهد، نقش رسانه در سلامت بسیار پررنگ است. متاسفانه هر مجله‌ای که امروز چاپ می‌شود، تنها ۱۵درصد مطالب مفید دارد و ۸۵درصد باقی مانده، تبلیغات هستند که جامعه ما را به مصرف‌کنندگان بی‌اختیاری تبدیل می‌کند که خوراکشان این تبلیغات است.

تنها با خارج کردن توده، می‌توان سرطان پستان را کنترل کرد

طباطباییان افزود: اجتناب از تبلیغات نابجا و هشدار دادن رسالت رسانه است. اطلاع‌رسانی مهم است، اما آمار دادن بسیار اشتباه است؛ آمار دادن به مردم، تا به حال کمکی نکرده و باعث رخداد اتفاقات اشتباه هم شده است، یکسری اطلاع‌رسانی‌ها، به جز ایجاد بی‌انگیزگی و ناامیدی نتیجه دیگری ندارد.

عضو مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است که بیشتر از آمار بیماری‌ها، احتیاج به اطلاعات از بیماری‌ها و اقداماتی که انجام شده و یا در شرف انجام است داریم.

وی افزود: معنا و هویت زن در جامعه، به سلامت روانی زنان کمک می‌کند؛ زن باید پویا و بدون تعصب‌کاری مادر باشد تا بتواند فرزند خوبی پرورش دهد، اضطراب‌های مادرانه برای خوراک و رشد فرزندانشان، بر کودک تاثیر اضطرابی می‌گذارد، امروز فضای مجازی علیرغم اطلاعات خوب و سودمندش، توهمات و اطلاعات اشتباه را هم انتقال می‌دهد و اینجا حضور پویا و جویای زنانه نیازمند اطلاع رسانی از رسانه‌های موثق است.

این پزشک گفت: برخلاف باور غلط متداول، برداشتن وسیع سینه مشکلات بیشتری برای خانم‌ها به بار می‌آورد و طول عمر زن را کاهش می‌دهد و امروز تنها با خارج کردن توده و بخش کوچکی از اطراف آن، می‌توان سرطان پستان را کنترل کرد. اخبار موجود، اطلاعات زنان را ناقص نگه داشته است.

طباطباییان گفت: لیزر سرطانزا نیست و تاکنون، لیزر زیر بغل، سرطان سینه و غدد لنفاوی ایجاد نکرده است، تنها اثر بد این دستگاه‌ها سوختگی‌های سطح پوست است که اگر پزشک نظارت کند این احتمال هم به حداقل می‌رسد؛ اپراتور دستگاه‌های لیزر الزاما باید پزشک باشد، اما سیستم نظارتی طوری عمل نمی‌کند، که اپراتورهای غیر متخصص محدود و دستگیر شوند و متاسفانه نظام پزشکی تنها حق دخالت در پرونده پزشکان را دارد.

وی در خصوص غربال‌های ضروری زنانه نیز به ایسنا گفت: در حال حاضر بیشترین بار بیماری‌ها ناشی از افسردگی است و لازم است تا شادی در کشور ایجاد شود و به سلامت که همان تعادل است برسیم.

این عضو مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان ادامه داد: دومین بار، ناشی از بیماری‌های استخوانی، عضلانی و اسکلتی است و بعد از آن کم خونی قرار دارد که از سن بلوغ زنان، لازم است که تحت کنترل باشد، در سنین بعد، لازم است تا پوکی استخوان در دختران مورد بررسی قرار گیرد و مسئله سرطان رحم با واکسیناسیون گفته شده مورد پیشگیری واقع شود و در سنین بالاتر، غربالگری‌های پستان، دهانه رحم و پوست باید مرتبا در بانوان انجام شود.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار