رنج بی احترامی!
کد خبر: ۱۵۹۰۸۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2019 October 13    -    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
چرخ‌دنده‌ی فقر و رنج؛
به دیگر سخن، جامعه برای آن دسته از افراد که مهارت مستقل زیستن و توانایی بر پای خود ایستادن را دارند و بار زندگی‌شان را بر دوش دیگران قرار نمی‌دهند، احترام قائل است. نه تنها توانمندی و مهارت در زندگی روزمره و بارِ خود را بر دوش کشیدن، سبب احترام اجتماعی می‌شود که در ساحتِ فردی نیز عزت نفس افراد حفظ می‌شود و...

رنج بی احترامی!

رنج بی احترامی!«تابناک باتو» ـ نظام‌های سیاسی را می‌توان از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کرد. یکی از جنبه‌های مقایسه‌ی میان نظامات سیاسی را می‌توان از این پرسش استخراج کرد: آیا برون‌داد و محصول نهایی نظام‌های سیاسی، انسان‌هایی توانمند است یا انسان‌های محتاج و نیازمند؟

آیا این نظام‌ها، "فردِ بالغِ نیازمند" تربیت می‌کند و یا "شهروندِ بالغِ توانمند"؟

وقتی از توانایی سخن به میان می‌آید، دست کم درگام اول، منظور وضعیتی است که فرد می‌تواند بار زندگی خود را بردوش بکشد و نیاز‌های بنیادین و اولیه‌ی خود را برطرف نماید؛ هم چنین می‌تواند مسئله‌های اصلی را باز شناسد و توانایی دارد به راه حل‌هایی عقلانی دست یابد.

"ریچارد سنت" بر این باور است که توانمندی در رفع احتیاجات اولیه و بر پای خود ایستادن، یکی از منابع اساسی احترامِ اجتماعی است.

به دیگر سخن، جامعه برای آن دسته از افراد که مهارت مستقل زیستن و توانایی بر پای خود ایستادن را دارند و بار زندگی‌شان را بر دوش دیگران قرار نمی‌دهند، احترام قائل است. نه تنها توانمندی و مهارت در زندگی روزمره و بارِ خود را بر دوش کشیدن، سبب احترام اجتماعی می‌شود که در ساحتِ فردی نیز عزت نفس افراد حفظ می‌شود و از این رو شخصِ توانمند و بی نیاز از دیگران، نیز نزد خود، دارای احترام است.

افراد توانمند، برای گذران زندگی روزمره‌ی خویش به دیگران تکیه ندارند، و خودشان از پسِ خود و مشکلات خویش برمی‌آیند. گام اول توانمندی این است که برای تامین مایحتاج اولیه‌ی زندگی و نیاز‌های اساسی و پایه‌ای، دست‌شان به سوی کسی دراز نشود و بارشان را بر دوش دیگران نگذارند.

رنج بی احترامی!

نظام‌های سیاسی در هر قالب و چهره و یا با هر نام و ساختاری که بر سرنوشت مردمان مسلط است، وقتی نظامی کارآمد تلقی می‌شوند که شرایط اقتصادی و اجتماعی را به گونه‌ای پیش ببرند که عامه‌ی شهروندان، امکان کسب توانایی حل مسأله‌های روزمره و مشکلات زندگی را داشته باشند. تأمین نیاز‌های اولیه به معنای تأمین هزینه‌های درمانی، آموزشی، خوراک کافی، پوشاک، مسکن، امکانات اولیه رفاهی و مواردی که به بقای آدمی مرتبط است.

با توجه به روند چند دهه‌ی اخیر می‌توان به ارزیابی نظام سیاسی پرداخت که در مجموع، آیا شرایط و امکاناتی فراهم آورده است که شهروندان، با حفظ عزت نفس، نیاز‌ها و احتیاجات اولیه و پایه‌ای شان را رفع نمایند یا خیر. وقتی نظام سیاسی قادر نباشد امکان و شرایطی فراهم کند که شهروندان، توانایی و مهارت کافی برای زندگی شرافتمندانه و مستقل را کسب نمایند، به نظامی رنج‌افزا و مسئله‌گون تبدیل می‌شود.

اگر احساس می‌کنیم احترام اجتماعی کاهش یافته است، باید سبب و علت را در عدم امکان شرافتمندانه‌ی رفعِ نیاز‌ها جستجو کرد.
تبیین اخلاقیِ افولِ احترام در تعاملات اجتماعی، گرچه ضروری و اساسی است، ریشه‌های آن را باید در عجز و ناتوانی تعمیم یافته‌ای جستجو کرد که جامعه را در هم پیچیده است. " فردِ بالغِ نیازمند"، نزد خود، شرمسار و نزد دیگران احترام کافی ندارد.

انسانِ ناتوان و نیازمند، علاوه بر دردی که از ناحیه‌ی فقر تحمل می‌کند، از فقدان احترام لازم در جامعه‌ی خویش نیز رنج می‌برد. نتیجه‌ی چنین شرایطی، گسترش کدورت اجتماعی و بیگانگی با محیط زندگی است. کینه‌ها فزونی می‌گیرد و خشونت نیز بیشتر می‌شود.

علی زمانیان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
21
عده ای حرف می زنند و کار نمی کنند با درآمد عالی
عده ای کار می کنند و حرفشان به جایی نمی رسد با درامد نازل
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
18
شرم آوره ، و ما هر روز شاهد این مشکلات هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
اینا مشکل نیستند مبانی هستند که متاسفانه مذمهل شده اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
2
" نظام‌های سیاسی در هر قالب و چهره و یا با هر نام و ساختاری که بر سرنوشت مردمان مسلط است، وقتی نظامی کارآمد تلقی می‌شوند که شرایط اقتصادی و اجتماعی را به گونه‌ای پیش ببرند که عامه‌ی شهروندان، امکان کسب توانایی حل مسأله‌های روزمره و مشکلات زندگی را داشته باشند. تأمین نیاز‌های اولیه به معنای تأمین هزینه‌های درمانی، آموزشی، خوراک کافی، پوشاک، مسکن، امکانات اولیه رفاهی و مواردی که به بقای آدمی مرتبط است."

همگی خوب حرف میزنیم و برنامه میدیم ولی کو گوش شنوا...
اولویت کشور چیست واقعا؟
گذران روزمرگی؟ یا هدف و برنامه بلند مدت برای رفاه مردم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
12
در هشتمين كشور ثروتمند دنيا چرا بايد كودكان اينگونه نان در بياورند ؟ چرا بايد از حق تحصيل محروم باشند؟ سالهاست اين مناظر را مي بينيم ولي مسئولين نمي بينند و يا نمي خواهند ببينند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
1
0
ما خیلی کارآمدیم
کیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
1
وضعیت تقسیم ثروت اصلا درست نیست .این وضعیت در آینده باعث مشکلات اجتماعی و حتی سیاسی خواهد شد . باید در داخل کشور یک نمونه خوب از اقتصاد اسلامی ،عدالت اجتماعی اسلامی ،مشارکت اجتماعی اسلامی ، پیشرفت صنعتی در یک اقتصاد اسلامی ، رفاه مردم در اقتصاد اسلامی ، شفافیت در نظام اقتصادی و اداری اسلامی ،عدم فساد در اقتصاد اسلامی و .. به جهانیان ارائه کنیم تا بتوانیم الگوی خوبی در این زمینه باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
1
آقای زمانیان، بهتر است نوع نگاه یک فرد یا جامعه را درست بشناسید تا بعد داوری نمایید، این حماقت است که چندر غاز در اوردن را به عزت نفس و توانمندی ربط می دهید، برخی توانمندی ها بسیاری دارند که درست هدایت نشده و مسئول این امر تنها و تنها فساد حاکم بر جامعه است و لا غیر، ضمنا در هیچ جای دنیا به دزدان و افراد سو استفاده کننده از موقعیت احترام نمی گذارند بلکه بالعکس انها را تنبیه می کنند و دشنام دادن و بی احترامی به مسئولین و دزدان تلنگری است به انها تا شاید به خود ایند و پند بگیرند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
2
از زمانی که خودم را شناخته ام یعنی قریب به سی سال هرگز ابتدا به ساکن به کسی توهین و بی احترامی نکرده ام اما طی همین سالها هرگز به کسی که حقوقم را نادیده انگاشته نیز احترام نگذاشته ام، کسی که احترام می خواهد احترام می گذارد، ضمنا همه جامعه متشکل از احمقهایی مانند شما نیست که ارزش را بر مبنای مادیات می انگارید و نیازی به احترام امثال شما نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار