عواقب مضر کولر از نظر بهداشتی
کد خبر: ۱۵۹۰
تاریخ انتشار: 2015 June 04    -    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
در یک روز گرم، شاید برای خیلی از افراد هیچ چیز لذتبخش‌تر از روشن کردن کولر و احساس کردن خنکای نسیم آن نباشد. برای برخی دیگر ممکن است این احساس با یک دوش آب سرد و شستن عرق‌های نشسته بر تن بروز کند؛ اما آن‌ها که به جای دوش، عرق تنشان را با کولر خشک می‌کنند، بهوش باشند: سلامتیشان در خطر است.

۳۰ دقیقه بعد از خنک شدن به وسیله قرار گردفتن در معرض باد کولر طی این شرایط، آنچه رخ می‌دهد شروع لرز، درد استخوان، گلو و سردرد است که احتمالاً تا ساعت‌ها بعد هم ادامه پیدا می‌کند.

استفاده از کولر با اینکه گرما را دور می‌کند و احساس طراوت و سر حال شدن به فرد می‌دهد، اما پشت این مزایای گول‌زننده کولر عواقب منفی پنهان شده است. سایت «هافینگتون پست» گزارشی را با عنوان «آیا کولر شما را بیمار می‌کند؟» منتشر کرده که طی آن همه چیز را درباره تهویه مطبوع پیش روی خوانندگان قرار داده است.

دستگاه‌های تهویه مطبوع برای آن دسته از افرادی که آسم و آلرژی دارند، مناسب نیست، زیرا ورود گرد و غبار از طریق سیستم فیلتر برای مبتلایان به آلرژی رنج‌آور است.

سیستم تهویه مطبوع با خشک کردن رطوبت و جریان هوای خنک از گردش هوای گرم در فضای داخلی جلوگیری می‌کند، از این رو اجازه نمی‌دهد گرمای بیش از حد روزهای بهار و تابستان را تحمل کنیم اما با این حال کولرها مشکلاتی هم دارند.

این سیستم‌ها لازم است پیش از استفاده به لحاظ آلاینده‌ها و تجمع فضولات پرندگان کنترل شوند تا آلودگی‌های احتمالی جمع‌شده روی فیلتر، از بین بروند؛ در غیر این صورت کولر وسیله‌ای خواهد بود که به ایجاد مشکلات تنفسی و عفونت‌ها منجر خواهد شد و بیش از آنکه دمای اتاق را خنک نگه دارد پیامدهای منفی ایجاد خواهد کرد.

برخی عواقب مضر کولر از نظر بهداشتی:

۱- مشکلات تنفسی:

هنگامی که سیستم تهویه مطبوع کاملاً تمیز نشود و فیلتر آن تغییر نکند، یک زمین پرورش تمام‌عیار برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌شود. باکتری‌ها و قارچ‌ها در مجاری سیستم تهویه هوا به دام افتاده و هنگامی که جریان هوای سرد از داخل آن عبور می‌کند. این میکروارگانیزم‌ها در هوا پراکنده شده و بیماری‌های تنفسی از جمله ذات‌الریه عفونی، بیماری لژیون ناشی از باکتری «لژیونلاپنوموفیلا» بروز می‌کند. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های عفونی لازم است سیستم تهویه مطبوع را به طور منظم تمیز کنید و فیلتر آن را هر چند ماه یک بار تغییر دهید.

۲- خستگی، سردرد و احساس بیماری:

بسیاری از کارمندانی که زیر باد کولر کار می‌کنند بعد از آنکه محل کارشان را ترک می‌کنند اغلب احساس خستگی بیش از حد معمول، سردرد و احساس ضعف عمومی را تجربه می‌کنند که این نشانه‌های بیماری، بعد از ترک ساختمان و هوای آزاد از بین می‌رود. این علائم «سندرم ساختمان بیمار» نامیده می‌شود که تهویه هوا علت اصلی این سندرم عنوان می‌شود.

در تحقیقی که سال ۲۰۰۴ در مجله بین‌المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است، محققان ادعا می‌کنند افرادی که در ساختمان‌های اداری با تهویه مطبوع مرکزی فعالیت می‌کنند نسبت به کسانی که در محل کارشان سیستم تهویه مطبوع مرکزی وجود ندارد، بیشتر احساس بیماری می‌کنند. این محققان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از سندرم ساختمان بیمار، لازم است کارمندان هر چند ساعت یک بار داخل محوطه ساختمان را ترک کنند و با تنفس هوای تازه، دمای درجه حرارت بدنشان را متعادل نگه دارند.

۳- انتقال آلودگی هوا به داخل خانه:


آژانس بین‌المللی حفاظت از محیط زیست هشدار می‌دهد، زمانی که خانواده‌ها از کولر استفاده می‌کنند بیشتر در معرض آلاینده‌ها قرار می‌گیرند زیرا تهویه مطبوع مرکزی، هوای تازه را وارد خانه نمی‌کند بلکه هوای قدیمی داخل آن در گردش است؛ بنابراین چنانچه محفظه کولر محتوی گردوغبار، شوره بدن حیوانات، ویروس‌ها و عفونت‌های پراکنده در هوا باشد، افراد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها خواهند شد.

۴- پوست خشک:

افرادی که زمان بیشتری را در هوای سرد و خشک به سر می‌برند پوستشان اغلب زبر و خشک می‌شود چراکه هوای خشک و سرد منجر به از دست دادن رطوبت پوست می‌شود. این ویژگی کولر، حتی روی خشکی و شکنندگی موها نیز تأثیر منفی می‌گذارد. برای جلوگیری از این عارضه پوستی، استفاده از لوسیون های مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

مطالعات نشان داده است همزمان با راه‌اندازی کولرها در منازل و ادارات میزان استفاده از خدمات مراقبت‌های بهداشتی نیز افزایش می‌یابد. تجزیه و تحلیل بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین مراجعه بیماران به خاطر مشکلات مربوط به گوش، بینی، ناراحتی گلو، دستگاه تنفسی و مشکلات پوستی است.
ایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار