چرا نفخ می‌کنیم؟
کد خبر: ۱۵۷۴۲۱
تاریخ انتشار: 2019 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰

نفخ یك مشكل ناخوشایند است كه در نتیجه تشكیل گاز زیاد در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. در كنار عوامل شناخته شده‌ای مانند مصرف مواد غذایی نفاخ، مصرف لبنیات، پرخوری یا تند غذا خوردن، برخی عوامل دیگر نیز در ایجاد نفخ نقش دارند كه ممكن است به آنها توجه نداشته باشیم.

چرا نفخ می‌کنیم؟

هرچند نفخ در بسیاری از موارد بعد از چند ساعت خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما در صورتی كه به طور مكرر این مشكل را تجربه می‌كنید، باید تغییراتی در سبك زندگی و عادات‌تان ایجاد كنید. برخی عوامل دور از ذهن ایجاد نفخ عبارتند از:

كم‌آبی بدن: كم‌آبی بدن باعث حركت كند غذا در دستگاه گوارش شده و ایجاد نفخ می‌كند. بویژه باید توجه داشته باشید كه بعد از مصرف مواد غذایی غنی از فیبر آب زیادی بنوشید.مصرف شیرین‌كننده‌های مصنوعی: بسیاری از افراد استفاده از شیرین‌كننده‌های مصنوعی را راهی برای كاهش میزان قند دریافتی خود می‌دانند، اما بسیاری از این شیرین‌كننده‌ها به راحتی جذب بدن نمی‌شوند و به همین دلیل مصرف آنها نفخ، اسهال و دردهای شكمی را به دنبال خواهد داشت.مصرف برخی از داروها:

ایجاد نفخ ممكن است از عوارض جانبی بسیاری از داروهای تجویزی یا داروهای بدون نسخه باشد. برخی داروهای ایجادكننده نفخ عبارتند از آنتی‌اسیدها، آسپرین، مسكن‌ها، داروهای درمان‌كننده اسهال، قرص‌های آهن، مكمل‌های فیبر، قرص‌های ضد‌بارداری، داروهایی كه برای رفلاكس تجویز می‌شوند و مولتی‌ویتامین‌ها.استرس: استرس و اضطراب تغییرات زیست‌شناختی متعددی در بدن ایجاد می‌كند. واكنش بدن به استرس باعث می‌شود خون از دستگاه گوارش تغییر مسیر داده و به دیگر قسمت‌های بدن برود.

این شرایط باعث كاهش كارایی عمل هضم و ایجاد نفخ می‌شود.مصرف زیاد قهوه: مصرف زیاد قهوه معمولا افزایش رفت و آمد شما به دستشویی را به همراه دارد و در نتیجه باعث كم‌آبی بدن می‌شود كه یكی از عوامل ایجاد نفخ است. اگر نمی‌توانید از مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌های كافئین‌دار خودداری كنید، بهتر است همراه با آنها مقدار زیادی آب نیز بنوشید.

روزنامه جام جم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار