برای نقش امام(ره) از جان مایه می‌گذارم!
کد خبر: ۱۵۷۴
تاریخ انتشار: 2015 June 04    -    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
شکرخدا گودرزی ایفاگر شخصیت حضرت امام خمینی (ره) بازسازی اقتدار توام با آرامش و اطمینان ایشان را در مقاطع مختلف تاریخی بسیار دشوار می‌داند.

شکرخدا گودرزی درباره انتخاب خود برای نقش امام خمینی (ره) در مجموعه «معمای شاه» گفت: شهریورماه ۹۱ در حال بازی در نمایشی به نام «ساقی» به کارگردانی امیر دژاکام بودم و در آن کار، نقش یک شاعر شوریده حال را بر عهده داشتم که در فصلی مدحی طولانی را در وصف حضرت امیر المومنین (ع) می‌خواند. محمدرضا ورزی به دعوت کارگردان به تماشای تمرین آن نمایش نشست و هنگام شروع اجرای صحنه در سالن اصلی تئاتر شهر نیز سه شب متوالی به دیدن کار آمد که برای من بسیار تعجب برانگیز بود. خصوصا که در آن مقطع به شدت درگیر مراحل پیش تولید و کلید خوردن «معمای شاه» بود و با توجه به حجم کاری که داشت این حد وقت گذاشتن برای دیدن یک کار صحنه‌ای قدری عجیب به نظر می‌رسید. البته امیر دژاکام پیش از این به من گفته بود که ورزی من را برای دو نقش خاص دیگر در این سریال در نظر گرفته است و من خود را برای ایفای یکی از آن دو پرسوناژ آماده می‌کردم.

وقتی فهمیدم ورزی مرا برای نقش امام (ره) می‌خواهد شوکه شدم

وی افزود: شب‌های اجرای کار به پایان رسید و در طول این شب‌ها تماسی با من از سوی این پروژه گرفته نشد تا اینکه چند روز پس از اتمام اجرا در نهایت به من اطلاع داده شد و من برای صحبت به دفتر کارگردان رفتم. ورزی آنجا به من گفت که مسعود عجمی‌ دستیارش فیلم‌ها و عکس‌های متعددی از من تهیه کرده و او با دیدن کار صحنه و مرور این فیلم‌ها به این نتیجه رسیده که من مناسب‌ترین انتخاب برای ایفای نقش حضرت امام خمینی (ره) هستم. طبیعتا از شنیدن این جمله بسیار شوکه شدم زیرا که خود را در جایگاهی نمی‌دانستم که  شایستگی ایفای این نقش حساس را داشته باشم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر تصریح کرد: تست گریم زده شد و در جلسه پنجم یا ششم گریم نهایی شد اما پرداختن به جزئیاتی که در چهره ایشان وجود داشت، بیش از ۲۰ جلسه به طول انجامید و با توجه به اینکه پیش از این، این نقش توسط بازیگرانی چون عبدالرضا اکبری اجرا شده بود، من این دغدغه را داشتم که آیا چهره من پتانسیل این گریم را دارد یا خیر که خوشبختانه این اتفاق افتاد و چهره نهایی به تایید مراجع ذی صلاح رسید و قرارداد رسمی‌ من با پروژه «معمای شاه» منعقد شد.

 قطعا ترسیم درست این ویژگی‌های توامان برای من به عنوان یک بازیگر بی اندازه سخت است و من از همین حالا از مردم می‌خواهم که با نگاهی خطاپوش بر من بنگرند. من در این مسیر مسلما از جان مایه خواهم گذاشت اما قطعا حق مطلب به طور کامل ادا نخواهد شد و این را بر من ببخشایند.
اطمینان ورزی به چشم‌های گودرزی

گودرزی یادآور شد: بعدها و در طی مراحل کار که رابطه من و کارگردان صمیمی‌تر شد او عنوان کرد که فصل مدح خوانی من در نمایش «ساقی» منحصرا سبب شد که او مرا برای ایفای نقش این شخصیت بزرگ انتخاب کند و این جمله را به من گفت که «آن چیزی که در چشمان شما وجود داشت این اطمینان را مضاعف کرد.» زیرا صدا، حرکات و نوع نگاه و حالت چشمان عناصری هستند که در بازسازی شخصیت‌های مهم تاریخی باید مورد توجه قرار گیرند و در این میان شاید بتوان گفت حالت چشم‌ها بسیار موثر است.

وی ادامه داد: حضور نقش حضرت امام (ره) به لحاظ زمانی از سال‌های ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ در قصه آغاز می‌شود و تا سال ۱۳۵۹ یعنی زمان مرگ شاه ادامه دارد و در این فاصله عمده رویدادهای سیاسی مهم این دوره همچون واقعه ۱۵ خرداد، تبعید، تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی همچون نهضت آزادی و فدائیان اسلام پیروزی انقلاب اسلامی‌ به تصویر کشیده می‌شوند. البته در طول این مدت سکانس‌های محدودی از نقش من ضبط شده است و بخش اعظمی‌ از کار عمدتا فصل‌های قم، نجف و نوفل لوشاتو باقی مانده که تصور می‌کنم امسال منحصرا روی این بخش تمرکز شود و عمده فصل‌های مربوط به شخصیت حضرت امام (ره) تصویربرداری شود.

این بازیگر اظهار کرد: حضرت امام (ره) شخصیت منحصر به فردی است که وصل به دریای معرفت است و آنچه که او را از سایر رهبران بزرگ جهان متمایز می‌کند اقتدار و مدیریت توام با آرامشی و جنسی از عظمت درونی است که در وجود ایشان متبلور بوده است. قطعا ترسیم درست این ویژگی‌های توامان برای من به عنوان یک بازیگر بی اندازه سخت است و من از همین حالا از مردم می‌خواهم که با نگاهی خطاپوش بر من بنگرند. من در این مسیر مسلما از جان مایه خواهم گذاشت اما قطعا حق مطلب به طور کامل ادا نخواهد شد و این را بر من ببخشایند.

گودرزی درباره منابع مشاهداتی و مطالعاتی خود پیرامون شخصیت امام خمینی (ره) گفت: در طی این چند سال مرتب تصاویر مستند ایشان را مشاهده می‌کنم و نوع حرکات ایشان را از نظر می‌گذرانم. در این زمینه مجموعه «سیره عملی امام روح الله» کدهای بسیار خوبی در اختیارم قرار داده است. در خصوص منابع مطالعاتی نیز تصور می‌کنم کتاب «صحیفه نور» بهترین منبع برای نزدیک شدن به نگاه این مرد بزرگ و تاریخ ساز ایران است و در حال حاضر مشغول مطالعه این اثر هستم.

استفاده از دوبلور برای صدای نقش امام خمینی (ره)

وی در پایان اعلام کرد: نزدیک کردن حرکات و سکنات به نوع حرکات امام یکی از تمرین‌ها و ممارست‌های مداوم من در طول این کار است البته به لحاظ تون صدا به احتمال قریب به یقین صدای من برای این نقش دوبله خواهد شد.

تبیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار