تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی
کد خبر: ۱۵۶۹۸
تاریخ انتشار: 2015 October 25    -    ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
محققان به روشی برای تصفیه آب دست یافته اند که نسبت به روش های قدیمی ارزان قیمت تر، ساده تر و تمیزتر است. روش پیشنهادی می تواند تاثیر زیادی بر مناطق روستایی شرق میانه و شمال آفریقا که دسترسی به آب سالم در آنجا کم است، داشته باشد.
 
در حال حاضر با توجه به جمعیت در حال رشد، آب دریا مناسب ترین روش برای تامین آب مورد نیاز است و در حال حاضر برخی از کشورها از جمله مصر از دستگاههای آب شیرین کن به همین منظور استفاده می کنند.

بسیاری از این دستگاه ها بر اساس فرآیندهای چند مرحله ای عمل می کنند که پر هزینه بوده و برق زیادی مصرف می شود.

همچنین پس از انجام فرآیند تصفیه، مقدار زیادی آب شور و دیگر آلاینده ها به آب دریا بازگردانده می شود که مسائلی را برای محیط دریا به همراه دارد. به همین دلیل محققان به دنبال روشی ساده تر و کم هزینه تر برای تصفیه آب دریا هستند.

در این تکنولوژی توسط یک فرآیند دو مرحله ای ساده مایع از طریق غشای سرامیکی یا پلیمری فیلتر می شود و سپس در مرحله بعد آب تبخیر می گردد. این روش سریعتر، پاک تر و از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه تر است.

غشای مورد استفاده یک غشای جاذب نمک است که با پودر استات سلولز پوشانده می شود. پودراستات سلولز فیبری است که از خمیر چوب به دست می آید و به راحتی در آزمایشگاه تهیه می شود.

تحقیقات نشان داده که این غشا می تواند به سرعت آب دریا را نمک زدایی کند و حتی آب آلوده دریا را هم تصفیه سازد.

به گفته محققان این روش می تواند یک روش جایگزین کننده و مطمئن برای کشور های در حال توسعه ایی باشد که در آنجا منابع آب و برق محدود است.

میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار