مضحک‌ترین بهانه‌ها برای «پیچاندن» کار!
کد خبر: ۱۵۶۸۵
تاریخ انتشار: 2015 October 25    -    ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
قبول کنید که شما هم خیلی وقت‌ها برای نرفتن سر کار، به هر دلیلی، اعم از رفتن به گردش و تفریح یا خوابیدن در خانه، به رئیستان زنگ زده‌اید و با بهانه‌های خنده‌داری از او خواسته‌اید به شما مرخصی بدهد.

خیلی وقت‌ها حوصله رفتن به سر کار را نداریم، می‌خواهیم به گردش یا تفریح برویم یا یک روز در خانه بمانیم و جلوی تلویزیون لم داده و استراحت کنیم. قطعاً اینها بهانه‌های موجهی برای گرفتن مرخصی نیستند و ناچار می‌شویم دروغی سرهم کنیم و از رئیس خود مرخصی بگیریم؛ البته ما در این ماجرا تنها نیستیم.

مؤسسه «کرییر بیلدر» از 3321 کارمند تمام‌وقت نظرسنجی انجام داده که در آن، 38 درصد افراد اعتراف کردند سال گذشته خود را به مریضی زده‌اند تا مرخصی بگیرند در حالی‌که از نظر سلامتی هیچ مشکلی نداشته‌اند. این رقم حدود 0.1 درصد بیشتر از سال قبل‌تر است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که بهانه‌هایی مثل «داشتن وقت دکتر»، در بسیاری از مواردی که کارمندان احساس ناخوشی می‌کنند، با 27 درصد، متداول‌ترین بهانه برای حاضر نشدن سر کار بوده است. اما همین تعداد از کارمندان، یعنی 27 درصد، صرفاً برای اینکه نمی‌خواهند در محل کار خود حاضر شوند، خود را به مریضی زده‌اند.

26 درصد نیز اعلام کردند به دلیل اینکه احساس کرده‌اند نیاز به استراحت بیشتر دارند، از رفتن به محل کارشان امتناع کرده‌اند. همچنین 21 درصد اعتراف کردند به‌دلیل کم‌خوابی و برای اینکه چندساعتی بیشتر بخوابند، خودشان را به مریضی زده‌اند تا در خانه بمانند. در این نظرسنجی، 12 درصد اعلام کردند که با مشاهده وضعیت آب و هوا به این نتیجه رسیده‌اند که رفتن سر کار، آن‌ هم در آب و هوای نامساعد، ارزشش را ندارد.

اما برخی کارمندان، حتی پا را فراتر گذاشته‌اند و در حالی که با مدیر خود تماس گرفته‌اند تا مرخصی بگیرند، خود را به سرفه می‌زنند. در این نظرسنجی، همچنین از بیش از 2300 مدیر و کارفرما، خواسته شده تا عجیب‌ترین و مضحک‌ترین بهانه‌های کارمندانشان را برای حاضر نشدن در محل کار بازگو کنند که در ادامه به 10 مورد از خنده‌دارترین‌های آنها اشاره می‌کنیم:

- مادربزرگم مرا با گوشت آلوده مسموم کرده است؛

- زیر تخت‌خواب گیر افتاده‌ام؛

- وقتی می‌خواستم ساندویچم را در حال افتادن از دستم، بقاپم، دستم شکست؛

- کائنات از من خواسته تا امروز مرخصی بگیرم؛

- همسرم فهمیده به او خیانت کرده‌ام؛ کل روز مشغول پیداکردن وسایلم از داخل سطل زباله بودم؛

- وقتی داشتم موهای خود را شانه می‌کردم، انگشتم داخل چشمم رفته است؛

- همسرم همه لباس‌هایم را داخل ماشین لباس‌شویی انداخته و لباسی ندارم که سر کار بیایم؛

- غذایی که برای وعده‌ ناهار پخته بودم، خوب نشده؛

- باید به ساحل بروم و حمام آفتاب بگیرم، چون دکتر گفته کمبود ویتامین D دارم؛

- گربه‌ام داخل داشبورد ماشین گیر افتاده است؛

گرچه شاید رئیستان با بهانه‌هایی نظیر اینکه «کائنات از من خواسته سر کار نیایم» ابراز همدردی نکند، اما آوردن یک بهانه مسخره، شاید به‌اندازه دروغ گفتن راجع به وضع جسمانی‌، برای شغلتان مضر نباشد؛ چراکه نتایج نظرسنجی «کریر بیلدر» نشان می‌دهد که 33 درصد کارفرمایان و مدیران، تحقیق می‌کنند تا مطمئن شوند آیا واقعا کارمندشان مریض است؟ همچنین، حدود یک‌چهارم آنها کارمندی را که با دلایل واهی خود را به مریضی زده و مرخصی خواسته، اخراج کرده‌اند.

درخواست گواهی پزشک، متداول‌ترین شیوه‌ای است که مدیران صحت ادعای کارمندان خود را با آن می‌سنجند، اما حدود یک‌سوم آنها نیز به صفحات اجتماعی کارمندان خود، نظیر فیس‌بوک، سر می‌زنند تا ببینند وی امروز کجا بوده است. در بسیاری موارد، یک گاف فیس‌بوکی، بیشترین عامل در برملا شدن راز کارمندانی بوده که به دروغ خود را به مریضی زده یا با بهانه‌های واهی مرخصی اخذ کرده‌اند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که 30 درصد مدیران موفق شده‌اند با کنترل کردن صفحات شبکه اجتماعی، مچ کارمندانی که به بهانه بیماری مرخصی گرفته‌اند را بگیرند. 26 درصد از مدیران، در چنین مواردی فرد خاطی را اخراج کرده‌اند.

با وجود اینکه بسیاری از افراد وقت زیادی را صرف سوار کردن کلک‌های مختلف برای حاضر نشدن در سر کار می‌گذارند، اما 54 درصد از حاضران در این نظرسنجی گفته‌اند حتی با وجود ابتلا به بیماری، در محل کار خود حاضر شده‌اند، زیرا کار زیادی برای انجام دادن دارند.

اقتصاد نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار