کم‌تحرکی؛ دلیل اصلی مرگ زنان ایرانی!
کد خبر: ۱۵۵۹۸
تاریخ انتشار: 2015 October 24    -    ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵


رییس اداره سلامت میانسالان و بانوان وزارت بهداشت ضمن اشاره به آمار بالای کم تحرکی و چاقی میان زنان، بیماری‌های قلبی و عروقی را اولین عامل مرگ و میر میان آنها خواند.
 


دکتر مطهره علامه با بیان این که بیماری‌های قلبی و عروقی اولین علت مرگ زنان بین سنین ۳۰ تا ۷۰ سال است، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی به خصوص بیماری عروق کرونر اولین عامل مرگ زودهنگام زنان یعنی بین سنین ۳۰ تا ۷۰ سال در کشور است. مرگ زنان در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال باید پبشگیری شود. این افراد در سن مولد هستند و از نظر خانوادگی و اجتماعی فعالند و نباید با مشکلی مثل مرگ روبرو شوند. همان طور که مادر باردار نباید جان خود را از دست دهد. امید به زندگی در جامعه ما برای زنان، بالای ۷۴ سال است و انتظار داریم یک خانم به طور طبیعی حداقل ۷۴ سال عمر کند.
 
علامه با اشاره به وضعیت نامطلوب شاخص‌های شیوه زندگی در زنان، در عین حال از اوضاع مساعد امید به زندگی در کشور خبر داد و افزود: از نظر شاخص های مربوط به شیوه زندگی و برخی کمبودها مثل کمبود ویتامین دی وضعیت جالبی نداریم و امیدواریم با اجرای برنامه‌های مداخله‌ای وضعیت بهتر شود. اما امید به زندگی از جمله شاخص‌هایی است که به طور کلی افزایش چشمگیری هم در خانم‌ها و هم در آقایان داشته‌. در سال ۲۰۰۵ امید به زندگی ۷۱ سال بود که این عدد اکنون به ۷۴ سال برای خانم‌ها رسیده است.
 
وی ادامه داد: اگر زنان به موقع برای شناسایی بیماری‌های قابل تشخیص زودهنگام و مرگ آفرین، مثل سرطان‌ها، دیابت و فشار خون که قاتل خاموش هستند، اقدام کنند احتمال مداخله درمانی موثر افزایش پیدا می‌کند؛ چون خیلی از این موارد قابل درمان و کنترل هستند و نباید زنی به خاطر ابتلا به این بیماری‌ها جان خود را ازدست دهد. با مداخلاتی که در سال‌های اخیر به خصوص در حوزه خود مراقبتی شروع شده است، می‌توان امیدوار بود زنان به سلامت خود بیشتر اهمیت دهند و وضعیت بهبود یابد.
 
رییس اداره سلامت بانوان و میانسالان وزارت بهداشت تاکید کرد: بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های تنفسی حدود ۷۸ درصد علل مرگ زنان را رقم می‌زنند. اختلالات مربوط به بیماری‌های ناتوان کننده مزمن مثل اختلالات روانی و پوکی استخوان نیز همچنان جایگاه اصلی خود را بین علل مرگ و میر زنان حفظ کرده‌اند.
 

وی در ادامه، با اشاره به کمبود ویتامین «دی» و همچنین چاقی و کم تحرکی به عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات در حوزه سلامت زنان افزود: کمبود ویتامین« دی» به طور خیلی جدی، مشکل بسیار شایع بین زنان در کشور است. تامین این ویتامین روی سلامت دستگا‌ه‌های مختلف بدن و پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا، سلامت استخوان‌ها، عضلات و افزایش قدرت و حفظ تعادل آنها تاثیرگذار است. مکمل ویتامین «دی» مورد نیازخانم‌ها به صورت قرص‌های ۵۰ هزار واحدی توصیه می‌شود حداقل ماهی یک عدد و در مورد کسانی که در معرض خطر هستند مثل آنهایی که در فضای سربسته زندگی می‌کنند یا در مناطقی که کمبود ویتامین "دی" شایع‌تر است، هر دو هفته یک بار از این ویتامین‌ها استفاده کنند.
 
علامه ادامه داد: ۴۹ درصد خانم‌ها نیز به درجاتی از افزایش وزن و چاقی مبتلا هستند و ۴۸ درصد آنها زندگی کم تحرکی دارند که برای کاهش این کم تحرکی، نیاز به حمایت‌های اجتماعی مانند فراهم سازی فضاهای شغلی و عمومی مناسب برای تحرک و فعالیت جسمانی است.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار