خبرخوش چه تغییری در مغز افراد می گذارد
کد خبر: ۱۵۵۹۷
تاریخ انتشار: 2015 October 24    -    ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

تحقیقات نشان داده که بخشی از مغز به نام «قشر کمربندی قدامی» (ACC) به طور خاصی با اخبار خوب افراد دیگر هماهنگ است، اما چگونگی واکنش آن بسته به سطوح همدلی فرد، متفاوت است.
 
در افرادی که خود را در دسته‌بندی انسان‌های بسیار همدل قرار می‌دهند، ACC تنها زمانی واکنش نشان می‌داد که فرد دیگری به آن‌ها خبر خوبی بدهد، اما برای افرادی که نمرات همدلی کمتری به خود می‌دادند، این ناحیه از مغز زمانی فعال می‌شد که خبر بدی را برای خودشان پیش‌بینی کرده بودند.
 
این بینش جدید می‌تواند اهمیت درک نقش ACC را در اختلالات رفتار اجتماعی و همدلی از جمله اختلالات روانی و اوتیسم اثبات کند.
 
به گفته محققان، بررسی‌های بیشتر می‌تواند بر چگونگی پاسخ مغز به موفقیت‌های خود در مقایسه با دیگران در افراد مبتلا به این اختلالات تمرکز کند.
 
محققان با استفاده از ام‌آر‌آی، مغز 30 داوطلب مرد 19 تا 32 ساله را اسکن کردند که نمادهای پیش‌بینی کننده احتمال برنده شدن خود یا دیگران را مشاهده می‌کردند.
 
شرکت‌کنندگان همچنین یک هفته قبل از تصویربرداری، پرسشنامه‌ای را تکمیل کرده بودند که سطح همدلی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌داد.
 
پاتریشیا وود، نویسنده ارشد این تحقیق از دپارتمان علوم روانشناسی و زبان کالج دانشگاهی لندن اظهار کرد: ما به بررسی این که چگونه مغز پاسخ متفاوتی به افراد با سطوح مختلف همدلی می‌دهد، پرداختیم. می‌خواستیم ببینیم که آیا مغز افرادی که دارای سطوح بالایی از همدلی هستند، به طور خاص به شانس خوب افراد دیگر واکنش نشان می‌دهد یا خیر.
 
وی افزود: این پژوهش نشان داد، هنگامی که احتمال برنده شدن توسط شخص دیگری بسیار زیاد بود، ناحیه ACC مغز در تمام داوطلبان فعال شد.
 
با این حال، تفاوت‌های قابل توجهی در چگونگی اختصاصی شدن واکنش ناحیه ACC وجود داشت که با میزان همدلی شرکت‌کنندگان مرتبط بود.
 
در شرکت‌کنندگانی که فعالسازی ناحیه ACC آن‌ها برای افراد دیگر به شدت اختصاصی می‌شد، این ناحیه تنها زمانی واکنش نشان می‌داد که فرد دیگری در حال برنده شدن بود.
 
این داوطلبان خود را در پرسشنامه در رده بالایی از همدلی قرار داده بودند.
 
در عین حال، شرکت‌کنندگانی که فعالیت ناحیه ACC آنها کمتر برای افراد دیگر اختصاصی شده بود نیز زمانی واکنش ACC نشان می‌دادند که بعید به نظر می‌رسید خودشان برنده شوند. این شرکت‌کنندگان در پرسشنامه نیز خود را در رده بسیار پایین‌تری از همدردی قرار داده بودند.
 
این پژوهش در مجله Neuroscience منتشر شده است. 
 ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار