جذب برخی آلاینده‌ها از راه پوست
کد خبر: ۱۵۵۸۹
تاریخ انتشار: 2015 October 24    -    ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰

وقتی درباره آلودگی هوا به ما هشدار داده می‌شود، اغلب درباره خطرات ناشی از تنفس هوای آلوده و آسیب‌های احتمالی آن بر روی شش‌ها فکر می‌کنیم؛ اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی آلودگی‌های موجود در هوا از جمله گروهی از مواد شیمیایی به نام فتالات می‌توانند مستقیما جذب پوست شوند.

 نتایج پژوهش جدیدی که در مجله Environmental Health Perspectives به چاپ رسیده، نشان می دهد جذب یکسری فتالات خاص از طریق پوست با خطر استنشاق آن از هوا برابری می کند.

فتالات ها مواد شیمیایی پرمصرفی هستند که در سراسر زندگی مدرن ما جا باز کرده اند. این مواد به پلاستیک ها افزوده می شوند تا قابلیت انعطاف، شفافیت و پایداری آن ها را افزایش دهند و پرمصرف ترین افزودنی به پلاستیک در سراسر جهان محسوب می شوند.

این مواد به راحتی از محصولات پلاستیکی آزاد شده و وارد محیط می شوند. فتالات ها در هوایی که تنفس می شود و یا غذایی که خورده می شود، وجود دارند.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیشتر مردم آمریکا سطوح قابل ملاحظه ای از فتالات در اوره خود دارند. فتالات با بروز بیماری هایی همچون مشکلات تنفسی و دیابت مرتبط است.

به تازگی در پژوهشی نشان داده شده است که فتالات قادر است مستقیما از طریق پوست جذب شود. در این تحقیق، 6 مرد سالم به مدت 6 ساعت در معرض غلظت های افزایش یافته فتالات قرار گرفتند. به منظور اطمینان از جذب این ماده از طریق پوست، این آزمایش یکبار با کپسول تنفس و یکبار بدون این کپسول تکرار شد.

محققان دریافتند که جذب فتالات از طریق پوست بیشتر از میزان جذب این ماده از طریق استنشاق هوا است.

این نتایج نشان می دهد که جذب یکسری مواد آلاینده از طریق پوست می تواند مسیر میانبری برای ورود این مواد به داخل بدن باشد.

در حالی که بسیاری از کارشناسان بر اهمیت آسیب های ناشی از آلودگی هوا در زمان تنفس هوای آلوده تاکید می کنند، اما به نظر می رسد که این هشدارها کافی نیست و شاید لازم باشد سایر راه های ورود آلاینده به بدن نیز مورد توجه قرار بگیرند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار