برترین خودروهای خورشیدی که در استرالیا مسابقه دادند + تصاویر
کد خبر: ۱۵۵۸۵
تاریخ انتشار: 2015 October 24    -    ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰

مسئله مصرف انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر، انسان را به تکاپو برای یافتن راه‌های تازه‌ای در حمل‌ونقل انداخته است و اکنون این تلاش‌ها منجر به ساخت خودروهای خورشیدی شده که توانایی‌های اعجاب‌آوری دارند. یکی از عرصه‌های نمایش آخرین دستاوردها در زمینه خودروهای خورشیدی، مسابقه جهانی خودروهای خورشیدی است که هر دو سال یک بار در استرالیا برگزار می‌شود. در ادامه به بهترین نمونه‌های این خودروها می‌پردازیم.

از بیش از یک دهه قبل، هر ساله مسابقات و رقابت‌های مختلفی در سراسر جهان بین اختراعات و ابداعات تازه در عرصه خودروهای غیربنزینی برگزار می‌شود که هدف آن یافتن راهی برای جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی در خودرو است و نتیجه این مسابقات و رقابت‌ها امروز به شکل خودروهای برقی و هیبریدی که در خیابان‌های شهرهای بزرگ در تردد هستند دیده می‌شود.

در حوزه خودروهای الکتریکی حتی شرکت‌های بزرگی مانند تسلا موتورز نیز به وجود آمده‌اند و توانسته‌اند در بازار جهانی خودرو، با غول‌هایی مانند تویوتا و بی‌ام‌و به رقابت بپردازند؛ اما خودروهای خورشیدی در این میان هنوز به جاده‌ها نرسیده‌اند و برداشت عمومی این است که هنوز نباید امیدی به نور آفتاب داشت.

این برداشت با یک نگاه به پیشرفت‌هایی که این خودروها داشته‌اند، باطل می‌شود. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برترین خودروهایی که در مسابقه جهانی خودروهای خورشیدی امسال در استرالیا شرکت کرده‌اند، می‌پردازیم:.

خودروی خورشیدی با قطعاتی که پرینت سه‌بعدی گرفته شده

سال گذشته تیم دانشگاه «دلف» از هلند موفق شد با خودروی «Nuon7» جایزه رتبه نخست را به کشور هلند ببرد. امسال نیز این تیم قصد دارد همین رتبه را با خودروی شماره 8 خود به دست بیاورد. بخشی از استراتژی تیم هلندی، استفاده از قطعات پرینت شده سه‌بعدی است تا با آنها وزن خودرو را کاهش دهند. این تیم برای امسال یک منحرف کننده هوای فوقانی برای خودروی خود پرینت گرفته است که تنها 250 گرم وزن دارد.

دانشگاه توکایی از سال 2009 تا 2011 رتبه نخست را داشت

دانشگاه توکایی با خودروی جمع‌و‌جور و تک نفره خود بین سال‌های 2009 تا 2011 یکه‌تاز بود اما در سال 2013 به رتبه دوم قناعت کرد. این خودروی فوق سبک و سریع، در آخرین نسخه خود از 30/5 سانتی‌متر به 19/5 سانتی‌متر قطر رسیده بود که براساس اطلاعات موجود، امسال توانایی ویژه‌ای در جمع‌آوری انرژی خورشید نیز به این کوچکی و سبکی افزوده شده و احتمال یک پیروزی دیگر را برای تیم بیشتر کرده است.

«قرمزه» یک برگ برنده رو می‌کند

تیم «تویینت» نام خودروی خود را «Red One» گذاشته و با آن مثل یک هشدار خطر برای رقبا در مسابقات شرکت می‌کند. این خودرو در مسابقات 2013 توانست به رتبه سوم دست‌یابد اما امسال تکنولوژی تازه‌ای را به خودروی فوق مدرن خود افزوده که «سوبین» نام دارد.

سوبین در واقع مخفف عبارت «تنظیم انرژی خورشیدی موجود به جای منتظر ماندن برای آن» است که می‌تواند 10 تا 20 درصد انرژی بیشتری نسبت به دیگران در حالتی که خودرو در سایه است، فراهم کند.

این تکنولوژی تازه با تقسیم کار بین سلول‌های خورشیدی و دریافت انرژی بیشتر از سلول‌هایی که نور بیشتری دریافت می‌کنند، می‌تواند تا 30 دقیقه از زمان مسابقه Red One کم کند و این خودرو را در کورس قهرمانی قرار دهد.

طراحی منحصر به فرد استلالوکس

دانشگاه تکنولوژی آیندهون در هلند، خودروی امسال خود را «استلالوکس» نام گذاشته که در واقع نسخه پیشرفته خودروی سال 2013 این تیم است. تیم هلندی با این خودرو در بخش «کروزر»‌ها مسابقه می‌دهد و نمونه امسالش یک ویژگی منحصر به فرد دارد.

استلالوکس یک تونل هوا در بخش میانی و پایین خود دارد که انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و از مقاومت هوا می‌کاهد. تقریبا اغلب بخش‌های استلا با استفاده از مواد فوق سبک فیبر کربن ساخته شده که وزن این خودرو را در نهایت به 375 کیلوگرم کاهش می‌دهد.

سان رایزر یک پورشه خورشیدی دارد

شرکت سان رایزر آلمان با همکاری شرکای علمی خود در TSE توانسته هنر خودروسازی و علم را به تلفیقی اعجاب‌آور برساند و حاصلش را در شکل و شمایل یک خودروی زیبا به مسابقات خودروهای خورشیدی بفرستد.

سان‌رایزر با استفاده از تکنولوژی آلمانی خودروی خورشیدی ساخته که به سرعت اعجاب‌آور 138 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در مسابقات دور قبل، توانست رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. امسال نیز برآورد می‌شود این خودرو در رده «کروزر»‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

سان سوئیفت، یک ماشین اسپرت خورشیدی

دانشگاه نیو ساوث‌ولز در استرالیا پا را فراتر از یک خودروی خورشیدی گذاشته که در آفتاب بتواند راه برود، این دانشگاه خودروی سان‌سوئیفت را به مسابقات معرفی کرد که توانست در سال 2013 رتبه نخست کروزرها را به خود اختصاص دهد. برتری این ابر ماشین خورشیدی در باتری‌ها، سلول‌های خورشیدی و سیستم تنظیم مصرفش نهفته است.

سان‌سوئیفت با یک بار شارژ می‌تواند 480 کیلومتر را طی کند و وقتی از سلول‌های خورشیدی خود نیز طی حرکت برای شارژ کمک بگیرد، این مسافت به 800 کیلومتر افزایش می‌یابد. توانایی این خودرو در تطبیق نیز بی‌نظیر است به شکلی که اگر با سرعت 60 کیلومتر در ساعت حرکت کند، میزان شارژ سلول‌های خورشیدی از مصرف موتور بیشتر می‌شود و عملا خودرو هم حرکت می‌کند و هم شارژ می‌شود.

جالب‌ترین و هیجان‌انگیز‌ترین بخش ویژگی‌های سان‌سوئیفت این است که می‌تواند تنها با استفاده از انرژی الکتریکی که از نور خورشید تولید می‌کند، به سرعت 154 کیلومتر در ساعت برسد.

آنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار