این نوشتاری است برای صاحبان مجالس
کد خبر: ۱۵۵۸۳۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2019 September 07    -    ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
بر رأفت و مهربانی حضرت حسین (ع) گریستیم که در اولین برخورد با حربن یزید ریاحی ضمن سیراب کردن سربازان سپاه او، تمام اسب‌های سپاهش را نیز سیراب کرد. شیعه اگر جا پای امامش می‌گذارد بر خوردش با حیوانات نیز باید چنین باشد. در اجرای تعزیه‌ها به حیوانات فشار نیاوریم؛ و یادمان باشد مهم به قدر کفِ دستی میل غذای نذری است برای تبرک، نه میزان گوشت داخل آن.

سوگواری بر امام حسین (ع) و مسأله محیط زیست

سوگواری بر امام حسین (ع) و مسأله محیط زیست«تابناک باتو» ـ در قصه‌ی کربلا زمین و زمان و مکین و مکان درهم است؛ جدا کردنی و سوا شدنی نیست. کربلا را نمی‌توان از حسین (ع) جدا کرد و داستان "آب" و عطش را نمی‌توان بدون وجود "نهر" علقمه معنی کرد. نهر علقمه هم بدون "درختان" و نخلستان‌هایی که داستان عباس (ع) در آنجا روایت می‌شود، انگاره‌ای بزرگ را کم دارد. از نبرد در کربلا نمی‌توان بدون تاختن تصویری کامل داشت و تاختن یعنی "اسب" ذوالجناح! و "خاک/تربت" خود داستان دیگری است.

واقعه‌ی عاشورا یک دامنه‌ی محیط زیستی جدی دارد و این نوشتاری است برای صاحبان مجالس؛ که نه فقط آن‌ها بلکه همه‌ی ما بوی نوستالژیکِ آتشِ زیرِ دیگ‌های غذای نذری را دوست داریم. اما امروزه برای کمک به شرایط اسفبار جنگل‌ها و آفت حرص انسانی افتاده بر چوب‌های درختان، بجاست شیعیان حضرتش که به راحتی می‌توانند به جای چوب از انرژی گاز بهره ببرند از بریدن و جمع آوری هیزم درختان برای روشن کردن آتش صرف نظر کنند. ما شیعه‌ی ائمه‌ای هستیم که گیاهی (ولو برگی) را جز به ضرورت استفاده از مواهب طبیعی از درختی جدا نمی‌کردند. آنکه بدون توجه به محیط زیست اطراف در خیمه‌ها آتش به پا کرد، دشمن، ولی خدا بود!

سوگواری بر امام حسین (ع) و مسأله محیط زیست

اگر به تناسب زندگی مدرن عزاداری ما هم نوین شده و دیگر فرصت شستشوی ظروف فلزی قدیم را نداریم، می‌توان برای تمام ظروف یک بار مصرف پاکتی جهت بعد از مصرف اش در نظر گرفت. تا تبدیل به آشغال کفِ خیابان و ضایعات پر دردسر برای محیط زیستمان نشود و در ضمن قامت رفتگری را نیز خم نکند. سطل‌های زباله مخصوصی را در اطراف محل توزیع نذری (به خصوص چای و شربت) تعبیه کنیم. ما در روضه‌ها بسیارشنیده ایم که شب عاشورا حضرتش خار و خاشاک اطراف خیمه‌ها را جمع آوری کرد تا بعدِ غروب عاشورا به پای فرزندان بی پناهش نرود. به امام تاسی کنیم و تدبیر پاکیزگی و رفع خاشاک و زباله‌ی فردا را امروز به عمل آوریم.

ایجاد آلودگی صوتی از عملکرد‌های زشت جبهه مقابلِ امام بود که هنگام خواندن خطبه و بیان نصایحِ امام، طبل زدند و هلهله کردند تا صدای منطق حسینی به گوش خیل سپاهیان عمر سعد نرسد و وجدان خفته شان بیدار نگردد.
صدای منطق شیعه باید مثل پیشوایش به دور از مزاحمت و آلودگی صوتی باشد.

سوگواری بر امام حسین (ع) و مسأله محیط زیست

بر رأفت و مهربانی حضرت حسین (ع) گریستیم که در اولین برخورد با حربن یزید ریاحی ضمن سیراب کردن سربازان سپاه او، تمام اسب‌های سپاهش را نیز سیراب کرد. شیعه اگر جا پای امامش می‌گذارد بر خوردش با حیوانات نیز باید چنین باشد. در اجرای تعزیه‌ها به حیوانات فشار نیاوریم؛ و یادمان باشد مهم به قدر کفِ دستی میل غذای نذری است برای تبرک، نه میزان گوشت داخل آن! (مایی که عمدتا این سال‌ها مشکل چاقی و پر خوری و کم تحرکی داریم) از روی چشم و همچشمی خدای ناکرده گوشت غذا را بی جهت زیاد نکرده و حیواناتی را به این وسیله ذبح نکنیم.

سوگواری بر امام حسین (ع) و مسأله محیط زیست

نشود جوی آب خیابان‌ها پر شود از تکه‌های خورده نشده‌ی گوشت گوساله و گوسفند! نمونه‌ها بسیاراست. کافی است یادمان نرود که سوگوار امام حسین (ع) به شیوه حسینیان عزاداری می‌کند.
یاسر عرب

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
15
9
والا اکثر مواقع ما که غذای نذری می گیریم یا گوشت در اون نیست یا اونقدر کوچیکه که باید بگردی دنبالش تا پیداش کنی!
احتمالاً اون چیزایی که شما تو گوشه کنار خیابان دیدی پسمانده غذای هزاران رستوران سطح شهر و مشتریان مرفهش باشه نه پس مانده ی غذای نذری امام خسین (ع).
جالبه که ماه محرم که میرسه انتشار این متن های روشنفکرمأبانه هم بصورت تصاعدی بالا میره.
پاسخ ها
علی
| |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
متاسفانه بپذیریم که این یک مساله و ضعف فرهنگی هست
و البته دلیلی هم نداره که فقط منوط به این ایام باشه
قطعا کسی که از راه حسین مراقبت میکنه به مسائل کوچیک هم حساسه و مراعات میکنه
اندک دوستانی که رعایت بهداشت و ابعاد فرهنگی قیام عاشورا نمی کنند باید توجه بیشتر بکنند
تکلیف مابقی هم که روشنه و خود شما فرمودین به وقت فرصت روشنفکر میشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
11
عزادار امام حسین برای اطعام به مجلس عزا نمی رود. چه صحنه های زشتی که مردم پس از اتمام مراسم در صف اطعام برای گرفتن یک پرس بیشتر چانه می زنند! اگر روضه امام شهیدان بر مردم اثر داشت برای رسیدن به غذای امام حسین خودرو خود را جلوی درب منازل پارک نمی کردند و راه را نمی بستند. اگر عاشق امام حسین بودند ظرفهای خود را بلافاصله پس از خوردن محتویاتش در هر کجا بودند رها نمی کردند. اگر پیرو حضرت بودند با پارک دوبله و بستن راه توسط موکب و پخش بلند صداهای گوشخراش تا پاسی از شب گذشته بیماران را آزرده نمی کردند.
برای مراسم عزاداری پیوست فرهنگی لازم است.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
0
التماس تفکر و کمی شعور !!!!!! فقط کمی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
0
اتفاقا این مناظر مربوط به مجالس مذهبی است.نمی دانم چرا مداح و یا روحانی که این مجلس را اداره می کند قبل از شروع مداحی با نوحه سرایی از مزایای بهداشت فردی و اجتماعی و لزوم انداختن ظروف در سطل زباله چیزی نمی گوید.البته اگر سطل زباله ای تهیه شده باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
0
سطل زباله هست ولی بعضیها عمدا" زباله را کف خیابان وکوچه رها میکنند که به نظر من لیاقت خوردن حتی یک چایی یا شربت را هم ندارنددیدم که میگم انصاف داشته باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
0
گیریم که سطل آشغال نباشه آیا باید زباله را روی زمین انداخت نمیشه با خودش ببره ودر جای مناسب بیندازه مگه توی منزل آشغال را روی فرش ومیز رها میکنیم یا در جای مناسب میاندازیم اینقدر خودمان را بی تقصیر و مظلوم نشان ندهیم وبی فرهنگی را رواج ندهیم خواسته یا ناخواسته
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار