مقاومت به آنتی‌بیوتیک، مهلک‌تر از تغییرات اقلیمی
کد خبر: ۱۵۵۱۰۱
تاریخ انتشار: 2019 August 30    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰

مشاور پزشکی دولت انگلیس هشدار داد که مقاومت به آنتی‌بیوتیک خطری جدی و مهلک‌تر از تغییرات اقلیمی بوده و درصورتی که مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند دست کم 10 میلیون مرگ و میر در سال برجای گذارد.

پروفسور «دِیم سَلی دیویس» مشاور ارشد پزشکی حکومت انگلیس روز پنجشنبه به اسکای‌نیوز گفت مقاومت آنتی‌بیوتیکی تهدیدی عمده است که پیش از تغییرات مهلک اقلیمی می‌تواند انسان‌ها را بکشد.

به گفته خانم دیویس، درصورتی که دولت‌ها توجهی به این موضوع نکنند، آمار مرگ ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌تواند سالانه 10 میلیون مورد در جهان باشد که این رقم بیشتر از مجموع مرگ و میر سالانه براثر سرطان و دیابت است.

وی درباره کشورهایی که استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های حیوانات می‌کنند، ابراز نگرانی کرد و گفت که گوشت این حیوانات که صادر می‌شود می‌تواند برای کشورهای دیگر نیز خطرآفرین باشد.

دیویس تاکید کرد که در بسیاری از کشورها پرورش آبزیان نیز فاجعه‌آفرین است، چراکه به غذای آبزیان آنتی‌بیوتیک افزوده می‌شود.

خانم دیویس در 9 سالی که در مقام مشاور ارشد پزشکی حکومت انگلیس بوده، همواره در هشدار دادن پیرامون خطرات مقاومت آنتی‌بیوتیکی پیشگام بوده است.

استفاده بیش از حد از داروهای آنتی‌بیوتیک که برای درمان عفونت‌ها به کار می‌رود، باعث ظهور «ابرمیکروب‌ها» شده که به دلیل جهش ژنی نسبت به داروهای متعارف مقاوم شده‌اند.

دیویس با بیان اینکه باوجود نیاز ضروری جامعه انسانی به عمل‌های جراحی که خطر عفونت را به همراه خود دارند، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها ناگزیر است، تاکید کرد که استفاده از این داروها نه تنها در انسان، بلکه در حیوانات نیز می‌تواند آن‌ها را بی‌تاثیر کند که این امر ما را به دوران پیشا آنتی‌بیوتیک بازمی‌گرداند.

براساس گزارش اسکای‌نیوز، در حال حاضر بیش از 70 درصد داروهای آنتی‌بیوتیک در صنعت پرورش حیوانات به کار گرفته می‌شود و این صنعت با توجه به رشد روزافزون مصرف انسانی، در حال توسعه است.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار