کوروش‌کبیر و برنامه عصر جدید
کد خبر: ۱۵۴۹۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 August 30    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
این ترکیب آرای مردمی که حدود ده میلیون ایرانی را شامل می‌شد بسیار جالب و قابل تامل است. یاد مطلبی از گفتگوی پادشاه یونان و کورش افتادم. (البته احتمالا بدون سند، اما مربوط به موضوع من) پادشاه یونان گفته بود" ما برای شرف می‌جنگیم و شما برای ثروت" و کورش نیز در پاسخ گفته بود "هر کسی برای چیزی می‌جنگد که ندارد. "

کوروش‌کبیر و برنامه عصر جدید

کوروش‌کبیر و برنامه عصر جدید«تابناک باتو» ـ هفته گذشته پرونده‌ی برنامه‌ی عصر جدید شبکه‌ی سه بسته شد. از مجموع حدود بیست و دو میلیون رأی، پارسا خائف نوجوان سنتی و کلاسیک‌خوان اردبیلی با دومیلیون و ششصد هزار اختلاف رأی نسبت به نفر چهارم، به مقام سوم رسید. آقای محمد زارعِ بیست ساله‌ی شجاع و بی‌باک که با خلاقیت و ریسک‌پذیری بالا حرکات خارق‌العاده انجام می‌داد و در عین ترک تحصیل (به دلیل قبول نداشتن سیستم آموزش و پرورش) جملات فلسفی بی‌نظیر و ساختارشکنانه می‌گفت؛ دوم شد و خانم عبادی، نگارگر با ابزار شن، که هر بار داستانی اخلاق‌محور و انسانی از معضلات جامعه را روایت می‌کرد؛ اول شد.

این ترکیب آرای مردمی که حدود ده میلیون ایرانی را شامل می‌شد بسیار جالب و قابل تامل است. یاد مطلبی از گفتگوی پادشاه یونان و کورش افتادم. (البته احتمالا بدون سند، اما مربوط به موضوع من) پادشاه یونان گفته بود: ما برای شرف می‌جنگیم و شما برای ثروت" و کورش نیز در پاسخ گفته بود "هر کسی برای چیزی می‌جنگد که ندارد.

کوروش‌کبیر و برنامه عصر جدید

به نظرم آمد مردم ما نیز سه موضوع را با دو میلیون و ششصد هزار اختلاف رای، از بین سایر موضوعات برگزیدند. آن‌ها به مواردی رأی دادند که گمشده‌ی این روز‌های جامعه‌ی ماست.

اخلاق، انتخاب اول این مردم است. بزرگترین مشکل جامعه‌ی کنونی ایران، کم‌رنگ شدن اخلاق انسانی در بین مسئولان و مردم است.

دومین گزینش این مردم شجاعت، وارستگی، ابتکار و خلاقیتی بود که در شخصیت کاریزمایی محمد زارع جمع شده بود. به قول عزیز نسین ما فقط در قبال گفته‌هایمان مسئول نیستیم، بلکه در برابر ناگفته‌هایمان نیز مسئولیم. مردم ایران امروز به خاطر سکوتشان در برابر اختلاس‌ها، بی‌قانونی‌ها، بی‌مدیریتی‌ها، فریب‌ها، دین‌فروشی‌ها و هزاران مورد دیگر مسئولند. مردم ایران شجاعت، ریسک‌پذیری و خلاقیت خود را از دست داده‌اند.

کوروش‌کبیر و برنامه عصر جدید

مورد سوم که مردم به آن رأی دادند، میراث گذشتگان است. ما هویت ملی/مذهبی خود را باخته‌ایم؛ اما جایگزین مناسبی برایش نیافته‌ایم. ما سنت‌ها را به فراموشی سپرده‌ایم، اما صاحب هویتی سیال و سرگردان شده‌ایم. ما بین سنت و مدرنیه حیران مانده‌ایم.

کاش اخلاق انسانی در فکر و عمل اولویت جامعه‌ی ما می‌شد. کاش با وارستگی از مصلحت‌اندیشی و عافیت‌طلبی، ابتکار عمل را به دست می‌گرفتند. کاش ما می‌توانستیم با تکیه بر اصالت فرهنگی گذشته و هویت ایرانیمان، پیوندی معقول بین سنت و مدرنیته ایجاد کنیم؛ به گونه‌ای که نه سنت‌ها فراموش شود و نه به ستیزه با مدرنیزاسیون برخیزیم.

علیرضا احمدپور خرّمی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
4
5
تحلیلی بی مغز و بی ربط!
حسین رسان نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
0
احسنت

بسیار عالی . اقدیم گفته اند همه چیز را همگان دانند.
انتخاب مردم از زوایای مختلفی جای بحث و تفکر دارد.
هنوز مردم قدر ارزش ها و اخلاق که امروز بسیار نایاب شده را می دانند و برای آن ارزش و احترام قائل مس شوند.

با تشکر از مطلب جالب شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار