گزیدگی‌هایی که به شما می‌گویند خطرناک و جدی هستند
کد خبر: ۱۵۴۸۲۱
تاریخ انتشار: 2019 August 27    -    ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
فرقی نمی‌کند برای یک سفر تابستانی دل به طبیعت زده باشیم یا گوشه‌ی خانه در حال سپری کردن یک روز تابستانی باشیم؛ وقتی چیزی ما را نیش زده باشد دیگر به سختی می‌توانیم حواس خود را تمام و کمال معطوف به کاری کنیم که مشغولش بودیم. در ادامه به ۹ نشانه‌ی مهمی می‌پردازیم که اگر بعد از گزیدگی با حشرات با آن‌ها مواجه شدید نباید از آن‌ها غفلت کنید.

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی است

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی استبه گزارش «تابناک با تو»؛ بسیاری از ما دل خوشی از فصل تابستان نداریم. این بی علاقگی دلایل مختلفی دارد که قطعاً یکی از آن ها حضور حشرات مزاحم است.

فرقی نمی کند برای یک سفر تابستانی دل به طبیعت زده باشیم یا گوشه ی خانه در حال سپری کردن یک روز تابستانی باشیم؛ وقتی چیزی ما را نیش زده باشد دیگر به سختی می توانیم حواس خود را تمام و کمال معطوف به کاری کنیم که مشغولش بودیم.

خوشبختانه اغلب گزیدگی ها خطرناک نیستند. در حقیقت در اغلب موارد عوارض نیش پشه ها، زنبورها، کنه ها یا عنکبوت ها به قرمزی، خارش یا سوزش پوست محدود می شود که مسأله ای طبیعی هستند.

با این حال باید حواس جمع باشید، چون نیش حشرات می تواند منجر به واکنش های آلرژیک، بیماری لایم، ویروس وست نایل و دیگر مشکلات و بیماری ها شود. در ادامه به ۹ نشانه ی مهمی می پردازیم که اگر بعد از گزیدگی با حشرات با آن ها مواجه شدید نباید از آن ها غفلت کنید.

۱- سخت نفس کشیدن

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی است

اگر معمولاً بعد از گزیده شدن توسط یک حشره، در نفس کشیدن دچار مشکل می شوید، این اتفاق احتمالاً به دلیل یک واکنش آلرژیک شدید رخ می دهد که در اینصورت باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

بعضی افراد به نیش پشه ها واکنش آلرژیک شدید دارند. اما این نوع واکنش شدید به پشه ها محدود نمی شود و می تواند شامل نیش زنبورها و دیگر حشرات هم شود.

سخت نفس کشیدن می تواند حاکی از وقوع شوک آنافیلاکتیک در شما باشد (واکنش حساسیتی شدید و نادری که اگر فوراً درمان نشود می تواند کشنده باشد) که در اینصورت حتماً باید با اورژانس تماس بگیرید.

۲- حالت تهوع و دل پیچه

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی است

در کشورهایی که ویروس وست نایل در آن ها شایع است (از جمله ویروس های شایع در مناطق گرمسیری و معتدل که از طریق نیش پشه منتقل می شود و می تواند کشنده باشد)، حالت تهوع و استفراغ بعد از گزیدگی می توانند از ابتلا به این بیماری حکایت داشته باشند.

اما حدود ۸۰ درصد از افراد آلوده به ویروس وست نایل، هیچ نشانه ای از این ویروس را ندارند و احساس بیماری نمی کنند. با این حال، نشانه های این بیماری در صورت بروز می تواند شامل تب، سردرد، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، ورم کردن غدد لنفاوی و ظاهر شدن ضایعات پوستی روی قفسه سینه، شکم یا پشت باشد.

دل پیچه یا همان کرامپ هم می تواند نشانه ی گزیده شدن توسط عنکبوت بیوه سیاه باشد که در اینصورت حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

حالت تهوع یا استفراغ می تواند نشانه ی وقوع شوک آنافیلاکتیک در شما هم باشد (واکنش حساسیتی شدید و نادری که اگر فوراً درمان نشود می تواند کشنده باشد) که در اینصورت باید با اورژانس تماس بگیرید.

۳- ورم کردن

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی است

ورم کردن لب ها، حلق یا پلک ها، از دیگر نشانه های رایج واکنش آلرژیک به نیش یک حشره هستند. این مسأله از وقوع شوک آنافیلاکتیک در شما حکایت دارد (واکنش حساسیتی شدید و نادری که اگر فوراً درمان نشود می تواند کشنده باشد) که در اینصورت باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

۴- سرگیجه، غش و ضعف یا احساس گیجی

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی است

این دست نشانه ها می تواند یا نشانه ی شوک آنافیلاکتیک (واکنش حساسیتی شدید و نادری که اگر فوراً درمان نشود می تواند کشنده باشد) و یا علامت واکنش سمی به نیش یک حشره باشد.

گزیدگی همزمان از سمت چندین حشره ی غیر سمی مثل مورچه های آتشین می تواند منجر به واکنش سمی در بدن شود. نشانه های این واکنش می تواند شامل منگی، غش و ضعف و دیگر موارد باشد. در صورت مشاهده ی چنین علائمی باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که همین حالا دچار چنین نشانه هایی هستید، با اورژانس تماس بگیرید.

۵- ضایعه ی پوستی به شکل هدف تیراندازی یا دونات

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی است

یک علامت دیگر که نشان می دهد احتمالاً به بیماری لایم مبتلا شده اید، ظاهر شدن ضایعات پوستی ای قرمز رنگ و به شکل هدف تیراندازی یا دونات است. اگر بعد از گزیده شدن توسط یک کنه دچار چنین ضایعه ی پوستی ای شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۶- بالا رفتن ضربان قلب

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی است

تپش قلب دیگر نشانه ای است که از وقوع شوک آنافیلاکتیک در شما حکایت داشته (واکنش حساسیتی شدید و نادری که اگر فوراً درمان نشود می تواند کشنده باشد) و به درمان فوری نیاز دارد.

در صورتی که بعد از گزیده شدن توسط یک حشره، دچار تپش قلب شدید، حتماً با اورژانس تماس بگیرید.

۷- کهیر زدن

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی است

کهیر می تواند نشانه ی واکنش آلرژیک شدید به نیش پشه باشد.

اگر کهیر نشانه ی شوک آنافیلاکتیک باشد (واکنش حساسیتی شدید و نادری که اگر فوراً درمان نشود می تواند کشنده باشد) یا با نشانه های نگران کننده ی دیگری همراه باشد، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

۸- تب و سردرد

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی است

تب و سردرد، مانند حالت تهوع که در بالا از آن صحبت شد، می توانند نشانه ی ویروس وست نایل باشند. همانطور که گفته شد نشانه های این بیماری تنها در ۲۰ درصد افراد مبتلا بروز پیدا می کند. این علائم می تواند شامل تب و سرد، خستگی، آکنه، حالت تهوع و دیگر موارد باشد.

اما وست نایل تنها بیماری ناشی از نیش حشرات نیست که با سردرد و تب همراه است، بلکه بیماری لایم هم چنین نشانه هایی دارد. علائم بیماری لایم عبارت است سردرد، تب و لرز کردن و دیگر نشانه های شبه آنفولانزا. بیماری لایم اگر درمان نشود می تواند حافظه را دچار اختلال کند، به قلب صدمه بزند و مشکلات دیگری به بار آورد.

۹- تشنج

9 نشانه ای که می گویند گزیدگی تان خطرناک و جدی است

شاید بدیهی به نظر برسد اما وقوع تشنج بعد از گزیدگی مسأله ی جدی ای محسوب می شود که در اینصورت باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

دو نشانه ی گرفتگی عضلانی و تشنج می توانند عوارض گزیدگی توسط عنکبوت های بیوه سیاه باشند که در اینصورت باید هر چه سریع تر با اورژانس تماس بگیرید.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار