عزاداری‌ها باید از مسائل خرافی پاک‌ شود
کد خبر: ۱۵۴۷۷
تاریخ انتشار: 2015 October 23    -    ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

یک فرمانده انتظامی بر لزوم پاک کردن عزاداری‌های ابا عبدا... الحسین(ع) از مسائل خرافی و بدعت‌گذاری شده تأکید کرد.

سرهنگ شهرام امیریان اظهار کرد: ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است که نقش محوری در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است و دشمنان رمز موفقیت و پایداری در مقابل استعمار و استکبار را دنباله‌روی از نهضت حسینی دانسته‌اند و تلاش گسترده‌ای برای از بین بردن آن می‌کنند.

وی افزود: با آمیخته شدن مراسم عزاداری ماه محرم با انواع خرافه‌ها و بدعت‌ها و اعمال وهن‌آمیز به صور مختلف همچون قمه‌زنی و استفاده از آلات موسیقی غیرمتعارف، از اثرات مثبت و حرکت آفرین نهضت عظیم عاشورا کاسته و دشمنان می‌خواهند با سؤاستفاده آن را خشن و خرافی معرفی نمایند و همواره بیشترین سوءاستفاده‌های تبلیغاتی از حماسه عاشورا داشته باشند.

فرمانده انتظامی شهرستان ایوان با تأکید بر این‌که می‌طلبد مسائل خرافی و بدعت‌گذاری شده از این حرکت خدایی پاک شود، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای مراسم عزاداری ایام محرم ایجاد همبستگی در جامعه بوده که علاوه بر عقیده‌ی مذهبی مردم، مراسم دینی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده‌ در بروز ناهنجاری‌هاست.

امیریان ادامه داد: عاشورا در حقیقت یک مدل است برای کسانی که در آن از مبارزه‌ی یک دسته‌ی کوچک اما باایمانی بزرگ، در مقابل ظلم و ستم تا مرز شهادت، درس‌های زیادی می‌گیرند و پیوستگی و استمرار فرهنگی، کارکرد دیگر این مراسم است؛ چراکه در آن افراد متعلق به نسل‌های مختلف در کنار یکدیگر جمع شده و در تعامل و مشارکت قرار می‌گیرند و به‌این‌ترتیب از انقطاع و گسستگی تاریخی و فرهنگی جامعه جلوگیری به عمل می‌آید.

این فرمانده انتظامی با تأکید بر این‌که در حقیقت مهم‌ترین نقش محرم و عزاداری حسینی، همین وحدت‌آفرینی و ایجاد وفاق اجتماعی حول اصول و قواعدی است که جوهر و روح فرهنگ ایران اسلامی به شمار می‌رود، تصریح کرد: جامعه‌پذیری، کاهش بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی، بازیابی هویت دینی و امید به آینده را از دیگر کارکردهای مراسم عزاداری ایام محرم است.

وی با بیان این‌که مراسم عاشورا کارکردهای انضباط‌بخشی، انسجام‌بخشی، حیات‌بخشی و سعادت‌بخشی را باهم در درون خود دارد، تاکید کرد: دشمنان اسلام و اهل‌بیت(ع) همیشه درصدد این بوده که با اقداماتی همچون اعمال خرافی و اشعار سخیف بعضی از مداحان را گمراه کرده و چهره تشیع را مخدوش کنند.

امیریان اضافه کرد: ایجاد ترافیک، سد معبر، صدای بلندگو و هر کار دیگری که موجب آزاررسانی به دیگران باشد، باید از حریم عزاداری دور شود و در عزاداری به فکر رقابت، چشم و هم‌چشمی که ما را از اخلاص دور می‌کند، نباشیم.

این فرمانده انتظامی با اشاره به این‌که امام حسین (ع) روز عاشورا در برابر تیرهای دشمن، نماز را اقامه کرد، و این پیام به عزادارن است که باید اول وقت همراه با ندای اذان، نماز جماعت را اقامه کنند، افزود: در مدح اهل‌بیت(علیهم‌السلام) مبالغه و غلو نکنیم و مقام انبیاء و اولیای دیگر را پایین نیاوریم و از ابزار موسیقی و ریتم‌هایی که در شأن عزاداری امام حسین(ع) نیست، دوری‌ کنیم.

وی تصریح کرد: مداحان محترم، از اشعار برگرفته از آیات و روایات و تاریخ کربلا که علاوه بر تحریک عاطفه، عقل و حماسه را نیز رشد می‌دهند، استفاده کنند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار