ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟
کد خبر: ۱۵۴۲۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: 2015 October 27    -    ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
اگر مدفوع سیاه باشد ممکن است خونریزی داخلی داشته باشید که احتمالا در نتیجه زخم یا شاید سرطان است؛ مدفوعی که به علت خونریزی سیاه شده چسبناک (قیری) بوده و بوی بدی می دهد؛ هرچند...
ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟  به گزارش «تابناک با تو»، شاید تا کنون پرسش های زیادی در ذهنتان راجع به مدفوع ایجاد شده است؛ اما نتوانسته اید از کسی آنها را بپرسید. در اینجا پاسخ بسیاری از این پرسش ها را پیدا می کنید.

ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟

مسائل مهمی در مورد مدفوع وجود دارد که به شما کمک می کند راجع به سلامتی بدن خود و اتفاقاتی که در درونتان روی می دهد، بیشتر بدانید:
 
ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟

الفبای مدفوع


اجابت مزاج نتیجه تلاش بدن برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز از غذایی که خورده اید و دفع بقیه مواد (مواد زاید) است.

اجابت مزاج برای سلامتی اهمیت زیادی دارد چون راهکار طبیعی بدن برای خارج کردن مواد زاید از بدن است. در مورد دفعات دفع، رنگ، شکل و اندازه مدفوع یک قانون کلی وجود دارد که تا زمانی که فرد احساس راحتی می کند، اجابت مزاج طبیعی است. اما اطلاعاتی در مورد فرایند گوارش به شما کمک می کند بفهمید چه زمانی وضعیت شما از حالت طبیعی خارج شده است.

دفعات اجابت مزاج:
عددی به عنوان تعداد نرمال اجابت مزاج وجود ندارد بلکه تعداد متوسط آن مطرح است. به طور متوسط یک یا دو بار در روز اجابت مزاج انجام می شود اما بسیاری از مردم بیشتر و بسیاری کمتر از این مقدار (شاید یک روز در میان) و در موارد نادر یک تا دو بار در هفته اجابت مزاج دارند. تا زمانی که احساس راحتی می کنید لازم نیست زیاد به آن اهمیت بدهید.
 

ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟

رنگ:
معمولا به خاطر صفرا که در کبد تولید می شود و برای فرایند گوارش مهم است، مدفوع قهوه ای رنگ می شود. غذایی که می خورید معمولا از زمان بلع سه روز طول می کشد تا دفع شود، اگر دفع مواد زاید زمان کمتری طول بکشد ممکن است رنگ مدفوع سبزتر شود چون سبز یکی از اولین رنگهای رنگین کمان فرایند گوارش است.

رنگ در صورتی که تغییر شدیدی داشته باشد هشدار دهنده است. اگر مدفوع سیاه باشد ممکن است خونریزی داخلی داشته باشید که احتمالا در نتیجه زخم یا شاید سرطان است؛ مدفوعی که به علت خونریزی سیاه شده چسبناک (قیری) بوده و بوی بدی می دهد؛ هرچند مدفوع سیاه هنگام مصرف مکمل ها یا داروهای حاوی آهن یا ساب سالیسیلات بیسموت متداول است.

مدفوعی که رنگ روشن دارد (مانند خاکی) نیز در صورتی که رنگی متفاوت از رنگ همیشگی مدفوع شما داشته باشد ممکن است نشان دهنده وجود مشکل باشد. هرچند مدفوع بسیار روشن، اغلب اتفاق نمی افتد، ممکن است نشان دهنده انسداد جریان صفرا یا بیماری های کبدی باشد.

ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟
 
اندازه و شکل:
برخی تصور می کنند اگر اندازه مدفوع به باریکی مداد باشد مشکلی وجود دارد اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این باور اشتباه است. اندازه و شکل مدفوع اگر برایتان عادی و طبیعی است، مشکلی ندارد.

بو:
معمولا مدفوع بو می دهد اما بوی بد مدفوع که به مدت یکی دو ساعت در فضای توالت بماند طبیعی است؟ بله. این امر طبیعی است و احتمالا نشانه خوبی است که شکم شما پر از باکتری هایی است که سخت تلاش می کنند تا شما را سالم نگه دارند.

روده ها میلیاردها میلیارد باکتری دارند که فرایند متابولیک و گوارش را تقویت می کنند. همچنین به واسطه آنهاست که مدفوع بو می دهد، این بو نتیجه مستقیم فعالیت باکتریها در دستگاه گوارش است؛ بنابراین، اگر چه بوی خوبی نیست اما برای مدفوع طبیعی است.

مشکلات مدفوع


اگر فرایند اجابت مزاج دچار مشکل شود چه اتفاقی می افتد؟ اولین نشانه آن تغییر برنامه معمول اجابت مزاج  و در نتیجه ناراحتی زیر کمر است.
 
ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟

یبوست و اسهال


یبوست زمانی نگرانی ایجاد می کند که معمولا یک تا دو بار در روز اجابت مزاج دارید اما این حالت تغییر کرده است و ممکن است سه روز یا بیشتر از آخرین اجابت مزاج شما گذشته باشد و احساس نفخ، باد شکم و معمولا نا آرامی می کنید. وقتی به توالت می روید، باید به خود فشار بیاورید اما حاصلی ندارد و مدفوعی خارج نمی شود.

یبوست ممکن است علتهای زیادی داشته باشد. ممکن است به علت تغییری در رژیم غذایی مانند کاهش مصرف فیبر باشد یا ننوشیدن آب کافی در روز، کاهش فعالیت فیزیکی و کاهش فرایند سوخت و ساز از جمله گوارش. داروهای خاصی مانند داروهای مسکن و مکملهای آهن نیز ممکن است موجب مشکلات یبوست گردند.  

اگر چه یبوست مجموعه مشکلاتی ایجاد می کند اما اسهال نیز به معنی اشکال در گوارش است. اسهال ممکن است به واسطه نامناسب بودن غذا برای دستگاه گوارش یا ویروس یا باکتری مضر باشد. عامل آن هر چه باشد با شل شدن مدفوع و نا آرامی که مشخصه مهم دیگر اِشکال در دستگاه گوارش است، مشخص می شود.  

اسهال ممکن است به واسطه عوامل متعددی ایجاد شود اما مشکلی که ایجاد می کند این است که اگر بیش از دو تا سه روز طول بکشد، ممکن است موجب مشکلات دیگری برای سلامتی مانند بی آب شدن بدن، گردد. معمولا ظرف یک تا دو روز اسهال یا یبوست برطرف می شود، اگر چنین نشد احتمالا برای بررسی مشکل بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟

ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟
 
خون در مدفوع


یکی از مهمترین نشانه های هشدار دهنده در مورد مدفوع، وجود خون در آن است. وجود خون در مدفوع ممکن است نشانه مشکل مهمی مانند سرطان باشد و باید فورا به پزشک مراجعه کنید حتی اگر فکر می کنید این خون به خاطر هموروئید (بواسیر) یا بریدگی های کوچک در بافت مقعد (مانند شقاق) است که به علت فشار زیاد و یبوست ایجاد شده، باز هم باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید. اگر بالای 50 سال دارید یا سابقه خانوادگی سرطان کلورکتال دارید، احتمالا کلونوسکپی برایتان تجویز می شود.

علائم هشدار دهنده دیگر که باید زمانی که اجابت مزاج رو به بدتر شدن می رود به آنها دقت کنید تب، درد شکم یا بی آب شدن بدن است. هر یک از این علائم می تواند با مشکل دستگاه گوارش مانند ویروس، آپاندیسیت (التهاب اپاندیس) یا مسمومیت غذایی مرتبط باشد.

ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟
 
سلامت دستگاه گوارش

راهکار حفظ سلامت و عملکرد دستگاه گوارش، عبارت است از رژیم غذایی پر فیبر، مقدار زیادی آب و ورزش منظم. معمولا 20 تا 25 گرم فیبر در روز توصیه می شود و در رژیم غذایی سالم این مقدار را می توان دریافت کرد. اگر دفعات اجابت مزاجتان کم است و احساس ناراحتی دارید، اولین راه اصلاح این وضعیت افزایش فیبر از طریق غذا، مکمل  یا هر دوی اینهاست.

غذاهای پرفیبر قدرتمند شامل نان سبوس دار و غلات کامل، سبزیجات و میوه ها و مغزهای گیاهی است. معمولا یک تا دو روز رژیم متمرکز بر فیبر عملکرد دستگاه گوارش شما را تصحیح می کند. دریافت مقدار آب کافی نیز برای عملکرد روده کلیدی است و باید مطمئن شوید مقدار آب کافی مصرف می کنید تا حرکت مدفوع در روده تان را تسهیل کند و به طور منظم مواد زاید را خارج کنند.
ورزش برای حرکات روده شما مفید است و به تحرک روده کمک می کند و اغلب با بهبود فرایندهای گوارشی و سوخت و ساز، یبوست را رفع می کند.

به طور کلی در مورد حرکات روده و اجابت مزاج، ساده ترین مشخصه سالم بودن، طبیعی و عادی بودن آن است و جدا از علائم هشدار دهنده ای که در مورد آن صحبت کردیم، معمولا هر چیزی که از یک سمت وارد بدن می شود با کمترین مشکلی از سمت دیگر خارج می شود.

منبع: webmd
زینب رهامی



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
0
17
وای عاشق عکس شدم حکایت خودمه
پاسخ ها
حمید
| |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
اره واقعا خود خودته
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
2
19
سپاس از شما
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
3
19
جالب بود سپاس
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
2
2
درود بر شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
2
2
تشکر
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
2
2
عالی بود ممنون
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
1
0
درود بر شما عالی بود ممنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
1
1
با این اساس پس من باید آزمایش سرطان بدم!!
تو ملت ما به افرادی که بیماری مثل سرطان دارن بیشتر توجه میکنن تا آدم سالم...
اعصابم خورد شده!!!
سرطان؟؟
رحمان گرجی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
توضیحات خیلی خوب وکامل بود .درود برشما
جمالزهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
0
0
ممنون از توضیحات شما من راستش زیاد به سبزیجات علاقه ندارم ولی به توصیه شما گوش میکنم بازم ممنون
مهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
1
سلام خسته نباشید من چندین سال است یبوست دارم والان مدفوع پهن دارم ویبوست لطفا راهنمایی بفرمایید
محمد
|
United States
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
1
1
هشدار:
1- هرگز بعد از غذا خوردن دراز نکشید . این کار باعث صدمه دیدن دریچه ی ورودیِ بالای معده و مِری با سید معده میشه و میتونه باعث بیماریهای خطرناکی مثل عفونت معده و سرطان و مرگ بشه حتی اگر بعد از غذا خوابتون میگیره نشسته بخوابید (روی مبل یا کنار دیوار ). تا 2 ساعت بعد از غذا نباید دراز کشید تا معده خالی بشه از غذا و اسیدِ زیاد .
دراز نکشیدن بعد از غذا خوردن , هم برای پیشگیری از بیماریهای معده بسیار موثر و کارآمد هست و هم برای درمانِ بیماریهای معده . یعنی چه سالم باشید چه بیمار , هرگز با معده ی پر دراز نکشید .
2- مبادا سبزیجات و میوه جات ضد عفونی نشده بخورید .
میکروبهای بسیار خطرناکی مثل هلیکوباکتر باعث عفونت شدید معده و حتی سرطان و مرگ میشه .
اسید معده هم روش اثر نداره !!! . از داروخانه محلول ضدعفونی کننده بخرید و طبق دستورش استفاده کنین خصوصاً برای چیزهایی که مستقیم با خاک تماس داره مثل کاهو و سبزی خوردن و خیار و گوجه فرنگی و توت فرنگی و غیره .
هلیکوباکتر در کود انسانی بسیار زیاد هست پس مبادا ضدعفونی نکنید . نمک ضدعفونی نمیکنه.فقط محلولش رو از داروخانه بخرید. توالتهایی که شستشو نمیشه و ضدعفونی نمیشه هم بسیار خطرناک هست برای کسی که بعد از توالت دستش رو 30 ثانیه با صابون مالش نمیده و نمیشوره .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار