کلیسای نوتردام در تورهای لحظه آخری
کد خبر: ۱۵۴۰۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 August 19    -    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کلیسایی بسیار بزرگ در قلب شهر زیبا و هنرپرور پاریس و در نزدیکی رود سن که ساختش دو قرن یعنی از "هزار و صد و شصت و سه" تا "هزار و سیصد و چهل و پنج" میلادی به طول کشیده است و در زمان خود بزرگترین کلیسای قاره اروپا بوده است.

کلیسایی بسیار بزرگ در قلب شهر زیبا و هنرپرور پاریس و در نزدیکی رود سن که ساختش دو قرن یعنی از "هزار و صد و شصت و سه" تا "هزار و سیصد و چهل و پنج" میلادی به طول کشیده است و در زمان خود بزرگترین کلیسای قاره اروپا بوده است. نام کلیسا و فضای عجیب و خیره کننده اش که به دست معماران و هنرمندان قرون وسطی ساخته شده بی اختیار ما را به یاد داستان گوژپشت نتردام ویکتور هوگو می اندازد، ناقوس زنی که در برج های دوقلوی این کلیسا زندگی می کرد. در ادامه مطلب تهیه شده توسط سایت " سفر باتو " را می توانید بخوانید.

کلیسای نوتردام در تورهای لحظه آخری

نوتردام در آفر تور لحظه آخری با آن مجسمه های چوبی کوچک و بزرگ و ناقوس های غول آسایش شاهکار معماری گوتیک فرانسوی است. بزرگترین ناقوسش سیزده تن وزن دارد و فقط سالی چند بار به صدا در می آید. صدای این ناقوص در اتفاقات مختلف که برای کشور فرانسه مهم بوده به صدا درآمده است ازجمله در پایان جنگ جهانی اول.

 

تاریخچه کلیسا

به گزارش سفر باتو ، در محلی که هم اکنون کلیسا قرار دارد تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدی غیر مسیحی وجود داشته است. در قرن چهارم میلادی کلیسایی بزرگ جای آن معبد را گرفت این ساختمان تا قرن دوازدهم بر سر جای خود بود اما در آن زمان جمعیت پاریس به طور ناگهانی بالا رفت و زمامداران آن زمان شهر پاریس تصمیم گرفتند که این کلیسا را بزرگتر نمایند تا مردم بیشتری بتوانند به داخل کلیسا بیاین و فرائض دینی خود را انجام دهند. به این ترتیب ساختمان قبلی را خراب کرده و در سال "هزار و صد و شصت و سه" میلادی کار ساختن کلیسای جدید شروع شد. اما ساختن کلیسایی به آن بزرگی و عظمت به زمان زیادی نیاز داشت و ساخت این کلیسا دو قرن طول کشید و سرانجام در سال "هزار و سیصد و چهل و پنج" به پایان رسید. این کلیسا تا مدت طولانی بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی هم اکنون نه تنها در اروپا بلکه در خود کشور فرانسه هم کلیساهایی بزرگتر از کلیسای نوتردام وجود دارد. اما اهمیت کلیسای نوتردام در این است که زیباترین اثر در سبک معماری گوتیک می باشد. برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده اند. این کلیسا چند بار در طول تاریخ بسیار بلندش مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. یکی از قابل توجه ترین بازسازی های این بنا در قرن نوزدهم و سال "هزار و هشتصد و چهل و یک" میلادی توسط دومعمار مشهور آن زمان "اوژن ویوله لودوک" و "ژان بابتیست لاسو" صورت گرفته است.

 

درباره کلیسا

"کلیسای نوتردام" که به "نوتردام دوپاری" هم شناخته می شود یکی از پربازدید ترین مکان های شهر پاریس می باشد که بازدید از آن بدون بلیط است. از این کلیسا سالی سیزده میلیون نفر دیدن می کنند. این کلیسای بسیار بزرگ شهرتی جهانی دارد و در تمام دنیا به عنوان بنایی شناخته شده می باشد. محل این بنا در جزیره سیته در میان رود سن در مرکز شهر پاریس قرار دارد. به این کلیسا "بانوی پاریس" هم می گویند، یکی از بهترین نمونه های ساختمانی برای سبک گوتیک است. در کلیساهایی که به سبک گوتیک ساخته شده اند رسم بر این بوده که مجسمه ها و تصاویری که در آنها به کار رفته در جهت آشنا کردن مردم با موضوع ها و داستان های عهد عتیق و عهد جدید باشد. این آشنایی می تواند از طریق تصاویری نمادین صورت بگیرد و یا به کمک تصویرهایی که داستانی را برای بیننده تعریف می کنند. همانطور که گفته شد زمان ساخت این کلیسا دو قرن طول کشید علت آن کمبود منابع مالی بود و همین امر باعث این شد که بعضی از بخش های کلیسا تکمیل نشود و بعضی از بخش ها از طرح اولیه پیروی دقیق صورت نگرفته است. برخی از قسمت ها در طی سال های بعد به آن اضافه شده مثل زنگ سیزده تنی که در قرن هفدهم توسط "امانوئل لادوویس" برای کیسای نتردام ساخته شد. در قرن هفدهم و هجدهم در دوران حکومت لوئی چهاردهم و پانزدهم شیشه های رنگی با تصاویری از مسیح و گل های مختلف بر پنجره های کلیسا قرار دادند و سپس طی قرن نوزدهم میلادی این کلیسا مرمت کلی گردید. در جلوی نتردام میدانی قرار دارد که تا اواسط دهه شصت با خانه های قرون وسطایی محصور شده بود و همین امر موجب می شد که کلیسا از تمامی جهات به خوبی دیده نشود. پس از تخریب ساختمان ها، باستان شناسان آثار فرانسوی – رومانیایی مربوط به زندگی در قرن نوزدهم را کشف کردند.

 

ادبیات در کلیسای نتردام

"ویکتور هوگو" در اثر سال "هزار و هشتصد و سی و یک" اثر جاودان خود یعنی "گوژپشت نتردام" را نگاشت و در این اثر کلیسای نتردام را محور داستان گویی خود قرار داد که توجه مردم را به این کلیسا دوباره جلب کرد. "کازیمودو" یا همان گوژپشت در برج های دوقلوی کلیسا زندگی می کرد.

 

آتش سوزی کلیسای نتردام

متاسفانه این کلیسای بزرگ تاریخی در پانزدهم آوریل دو هزار و نوزده ( بیست و شش فروردین ) دچار آتش سوزی شد و بخش های بسیاری از این کلیسا در آتش سوخت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
0
0
ناقوس صحیح است نه ناقوص.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار