۱۱ ماده غذایی پروبیوتیک فوق العاده برای سلامتی بدن
کد خبر: ۱۵۴۰۱۶
تاریخ انتشار: 2019 August 19    -    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵

پروبیوتیک‌ ها میکروارگانیسم های زنده (باکتری های مفید) هستند، که در برخی غذاها قرار دارند. و با مصرف آن‌ها سلامتی بدن تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. مصرف پروبیوتیک ها سلامت جسمی را بهبود بخشیده، افسردگی را کاهش داده و برای حفظ سلامتی قلب نیز مفید می‌باشد. برخی شواهد حاکی از آن است که این باکتری های سودمند برای پوست انسان نیز مفید هستند و روی آن تاثیر می‌گذارند.

از گذشته تاکنون، مردم بدون اینکه از وجودشان اطلاعی داشته باشند، از مزایای این میکروارگانیسم ها بهره می‌بردند. اما طی یک دهه اخیر مصرف مکمل های پروبیوتیکی در بین مردم رشد چشمگیری داشته است.در این مقاله ۱۱ ماده غذایی حاوی پروبیوتیک را بررسی کرده برای اینکه بدانید این باکتری های مفید در کدام مواد غذایی وجود دارند با ما همراه باشید.

۱ . ماست (Yogurt)
ماست یکی از بهترین و سالم‌ترین منابع پروبیوتیک است. هر قاشق ماست حاوی تعداد بسیار زیادی از باکتری های مفید است، که می‌توانند مشکلات دستگاه گوارش را تا حدودی برطرف کنند. خوردن ماست با مزایای زیادی برای بدن همراه است، مصرف ماست طبیعی و تازه موجب بهبود سلامت استخوان می‌شود. و برای افراد دارای فشار خون بالا می‌تواند مفید باشد.در کودکان، ماست ممکن است به کاهش اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک کمک کند. ماست حتی برای اشخاصی که از بیماری روده تحریک پذیر رنج می‌برند توصیه شده است.

۲ . کفیر (Kefir)
کفیر یک نوشیدنی پروبیوتیک تخمیر شده و بسیار خوشمزه است. کفیر با اضافه کردن دانه های کفیر یا (قارچ کفیر) به شیر گاو یا بز به دست می‌آید. کفیر برای سلامتی و استحکام استخوان مفید است. و برخی از مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند. به طور کلی کفیر از دستگاه گوارش در برابر عفونت‌ها محافظت میکند.

در حالی که در جوامع پیشرفته، ماست به عنوان منبع شماره یک پروبیوتیک شناخته می‌شود، کفیر از لحاظ محتوای این میکروارگانیسم ها در جایگاه بهتری قرار دارد و حتی فوایدی بیشتر از ماست دارد. زیرا تعدد باکتری های مفید در کفیر بیشتر از ماست است.

۳ . کلم ترش (Sauerkraut)
یکی از قدیمی ترین غذاهای سنتی میان اقوام مختلف است، مخصوصا در میان اروپاییان بسیار طرفدار داشته و دارد. در واقع همان کلم است که رنده شده وبه کمک باکتری های اسید لاکتیک تخمیر میشود.علاوه بر خواص پروبیوتیک و دارا بودن طیف وسیعی از انواع باکتری های مفید، کلم ترش سرشار از فیبر و همچنین ویتامین های ارزشمند C، B و K است. کلم ترش مقادیر بالایی از عناصر آهن، منگنز و سدیم را دارد.

۴ . تمپه (Tempeh)
تمپه یک محصول تخمیر شده و متعلق به مردم کشور سوئد است. این ماده غذایی، در واقع با کشت طبیعی و از تخمیر سویا در شرایط کنترل شده به دست می‌آید. تمپه در در اصل از کشور اندونزی برخواسته است و کم کم در سراسر جهان به دلیل دارا بودن پروتئین بالا، تبدیل به یک ماده غذایی جایگزین گوشت شده است.

روند تخمیر سویا و به دست آمدن تمپه واقعا چیز شگفت انگیزی است. سویا معمولا دارای مقادیر بالایی از اسید فیتیک است (ترکیب گیاهی که جذب مواد معدنی مانند آهن و روی در بدن را مختل می‌کند.). با این حال، تخمیر باعث کاهش مقدار اسید فیتیک می‌شود که با این وضع جذب مواد معدنی نیز بالاتر میرود.

۵ . کیمچی (Kimchi)
کیم چی یک ظرف خوراکی معطر و خوشمزه تخمیر شده از کشور کره است. ماده اصلی تشکیل دهنده کیم چی کلم است. هرچند که سبزیجات دیگری نیز در آن دیده می‌شود. کیم چی حاوی باکتری های مفیدی است که می‌توانند سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشند.

۶ . میسو (Miso)
میسو یک چاشنی ژاپنی است. این چاشنی بصورت سنتی تخمیر می‌شود. میسو می‌تواند با مخلوط کردن سویا با سایر مواد تشکیل دهنده مانند جو، برنج و چاودار تولید شود. میسو معمولا شور است. شما می‌توانید آن را در رنگ‌هایی مانند سفید، زرد، قرمز و قهوه‌ای خریداری کنید.

این چاشنی منبع خوبی از پروتئین و فیبر و تعداد زیادی باکتری مفید پروبیوتیک است. همچنین دارای ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی، از جمله ویتامین K، منگنز و مس است. یک مطالعه نشان داده که مصرف منظم سوپ حاوی چاشنی میزو با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان ژاپنی میانسال همراه بوده است.

۷ . کامبوجا (Kombucha)
کامبوجا یک نوشیدنی است که از جای سبز یا سیاه تخمیر شده به دست می‌آید. با توجه به نوع تخمیر این نوشیدنی، تعداد زیادی باکتری مفید پروبیوتیک در این نوشیدنی وجود دارد.

۸ . خیارشور (Pickles)
خیارشور منبع خوبی از باکتری‌های پروبیوتیک سالم است که می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد. خیارشور کم کالری است و منبع خوبی از ویتامین k است. نکته مهمی که باید درباره ترشی‌ها بدانید این است که، ترشی که با استفاده از سرکه ساخته شده است اثرات پروبیوتیک ندارد.

۹ . دوغ محلی (Buttermilk)
دوغ یکی از نوشیدنی‌های لبنی بسیار خوشمزه و مقوی است. با این حال هر نوع دوغی شامل باکتری های پروبیوتیک نیست. دوغی که تازه و بدون مواد نگهدارنده یا فرآوری شده باشد، سرشار از پروبیوتیک است. دوغ محلی همراه با تکه‌های کوچک کره، که طی یک فرآیند سنتی به دست می‎آید منبع بسیار طبیعی و قوی از باکتری های مفید است که در دوغ های پاستوریزه دیده نمی‌شود.

۱۰ . ناتو (Natto)
ناتو نیز مشابه مانند تمپه و میسو یکی دیگر از محصولاتی است که از تخمیر سویا به دست می‌آید. ناتو حاوی یک باکتریایی بسیار مفید به نام باسیلوس سابتیلیس (Bacillus subtilis) است. ناتو یکی از اجزاء اصلی غذاهای ژاپنی است. این ماده پروبیوتیک معمولا با برنج مخلوط شده و در وعده صبحانه سرو می‌شود.ناتو حاوی مقدار بالایی از ویتامین K2 است و ممکن است به جلوگیری از پوکی استخوان و حملات قلبی کمک کند.

۱۱ . برخی از انواع پنیر
اگر چه بسیاری از انواع پنیرها تخمیر شده هستند، اما این بدان معنا نیست که همه آن‌ها حاوی پروبیوتیک هستند. بنابراین، برای اطمینان از پروبیوتیک بودن پنیرها برچسب اطلاعات روی آن‌ها را مطالعه کنید و تنها نوع پروبیوتیک آن را خریداری کنید.پنیر ماده غذایی و لبنی بسیار مغذی و منبع خوبی از پروتئین است. پنیرها سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم از جمله کلسیم، ویتامین B12، فسفر و سلنیوم هستند.

بهداشت نیوز

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار