امروز بزرگترین چتر فراصوت ناسا باز می‌شود
کد خبر: ۱۵۳۷
تاریخ انتشار: 2015 June 03    -    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
 آژانس فضایی امریکا به دنبال آزمایش بزرگ‌ترین چتر فراصوتی است که تاکنون باز شده است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، چتر فراصوت ناسا امروز، چهارشنبه (13 خرداد) در صورت مناسب‌بودن شرایط آب‌وهوایی، در طول اوج‌گیری یک فضاپیما باز خواهد شد.

Image result for ‫چتر فراصوت ناسا‬‎

پرواز آزمایشی فضاپیمای موسوم به «سرعت‌گیر فراصوت با تراکم پایین» (LDSD) از پایگاه Pacific Missile Range متعلق به ارتش امریکا در هاوایی، امروز ساعت 17:30 به وقت گرینویچ (22:00 به وقت تهران) به طور زنده از وب‌سایت ناسا قابل‌مشاهده است.

چون جو مریخ بیش از اندازه نازک است، هر نوع چتری که به فرودآمدن یک فضاپیمای سریع و سنگین کمک کند، نیاز به استحکام بالایی دارد.

چتر پیشرفته و فناورانه جدید، «چتر فراصوت Ringsail» نام دارد و مقامات آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا به دنبال بررسی این نکته هستند که آیا این چتر قادر است در پرواز فراصوت با موفقیت باز شود و سرعت سامانه فضایی آزمایشی را کاهش دهد یا خیر.

فضاپیمای آزمایشی که مجهز به این چتر است، 3088 کیلوگرم وزن دارد و وزن آن دو برابر وزن کاوشگری است که ناسا هم‌اکنون می‌تواند در حال حاضر بر روی مریخ فرود آورد. قطر چتر فراصوت، 30 متر اعلام شده و بزرگ‌ترین چتری است که تاکنون باز شده است.

این آزمایش شامل ارسال سامانه آزمایشی، یک سرعت‌گیر ویژه و چتر مزبور به ارتفاع 37 کیلومتر و بر فراز اقیانوس آرام با کمک یک بالن عظیم است.

بالن، فضاپیما را رها خواهد کرد و موشک‌های فضاپیما، آن را حتی به ارتفاع بالاتر و تا 55 کیلومتری بالا خواهند برد تا این که به سرعت فراصوت برسد.

فضاپیما با سه برابر سرعت صوت حرکت خواهد کرد تا این که سرعت‌گیر، سرعت آن را کاهش داده و سپس چتر فراصوت، با سرعت 2.35 برابر سرعت صوت باز شده و فضاپیما بر سطح اقیانوس فرود خواهد آمد.

چتر دیگری موسوم به «Disksail فراصوت» در سال 2014 آزمایش شد اما آن طور که امید می‌رفت عمل نکرد و در سرعت و ارتفاع بالا تکه‌ پاره شد.

ناسا اعلام کرده از آن زمان به بعد محققان دیدگاه‌های جدیدی درباره فیزیک بنیادی تورم چتر به دست آورده‌اند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار