سازمان‌ سنجش: میل به رشته پزشکی فاجعه است
کد خبر: ۱۵۳۲۱۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: 2019 August 10    -    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

 در عرصه گرایش به‌سمت رشته‌های علوم تجربی با یک فاجعه در کشور مواجه هستیم و ظرفیت بسیاری از رشته‌های علوم پایه خالی مانده است.

در واقع رشته‌های فنی و علوم انسانی از جمله رشته‌هایی هستند که توسعه هر جامعه‌ای بر اساس آن اتفاق می‌افتد اما در کشور ما وضعیت به‌گونه‌ای است که داوطلبان به‌سمت رشته‌های تجربی گرایش پیدا کرده‌اند.» البته آمارهای سازمان سنجش آموزش کشور هم نشان می‌دهد که امسال هم، همچون سال‌های گذشته گروه علوم تجربی بیشترین شرکت‌کنندگان را دارد.

درآزمون 98 دانشگاه‌ها تعداد شرکت‌کنندگان در گروه علوم تجربی با ۶۳۷ هزار داوطلب، پس از آن علوم انسانی با ۲۸۲ هزار و گروه ریاضی با ۱۶۸هزار داوطلب بوده است. این آمار نشان می‌دهد که داوطلبان رشته ریاضی سال به سال کم‌تر از دیگر رشته‌ها می‌شود؛ موضوعی که در این سال‌ها با واکنش بسیاری از کارشناسان هم همراه بوده است. پس از ساختار 6.3.3 چند سالی است که هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایان پایه نهم انجام می‌شود و پایان دوره متوسطه اول سرآغاز تردید و دل نگرانی دانش‌آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی است و در این میان بسیاری از دانش‌آموزان دیگر علاقه‌ای به رشته‌های انسانی یا رفتن به هنرستان نشان نمی‌دهند.

رشته ریاضی هم از نگاه آنها جایگاه شغلی مناسبی ندارد بنابراین خیلی‌هایشان به امید دکتر شدن علوم تجربی را انتخاب می‌کنند؛ موضوعی که رئیس سابق انجمن ریاضی به آن اشاره می‌کند و به «ایران»می‌گوید: رؤیای قبولی در رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و کسب درآمد بیشتر برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به یک رؤیا تبدیل شده است و از نظر بسیاری از خانواده‌ها پزشکی منزلت و پرستیژ اجتماعی دارد این درحالی است که آنها واقعیت رشته پزشکی را هم نمی‌دانند و خیلی از داوطلبان در آزمون سراسری به نتایج دلخواه خود دست پیدا نمی‌کنند و شانس کمتری برای تحصیل در رشته مورد نظر دارند.

محمد علی دهقان در پاسخ به اینکه چرا دانش‌آموزان و داوطلبان علاقه کمتری به رشته‌های علوم پایه دارند می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایل این بی‌انگیزگی نبود کار است. برای علاقه‌مندان رشته‌های علوم پایه کار مناسب و مرتبط با رشته هایشان وجود ندارد کسانی که شیمی، ریاضی و فیزیک می‌خوانند آینده شغلی خوبی در کشور ندارند. خیلی هایشان علاقه‌مندند که جذب آموزش و پرورش شوند اما این وزارتخانه هم دانشگاه فرهنگیان دارد و خودش مستقیم پذیرش دانشجو دارد. مسئولان آموزش و پرورش برای دبیری در دروس فیزیک، شیمی و ریاضی هم از فارغ‌التحصیلان صنعتی شریف استفاده نمی‌کنند. همین موضوع موجب بی‌انگیزگی خیلی از دانشجویان این رشته شده است.

وی می‌افزاید: برخی از افرادی که رشته‌های علوم پایه را انتخاب می‌کنند واقعاً علاقه‌مند این حوزه هستند آنها می‌دانند ممکن است کار مناسبی پیدا نکنند اما با علاقه شخصی به این رشته‌ها ورود می‌کنند خیلی هایشان تا مقطع دکترا ادامه تحصیل می‌دهند اما کارشان چیز دیگری است.

دهقان با تأکید بر اینکه حدود 100دانشمند ایرانی نخبه در کشور و خارج از کشور همچون مریم میرزاخانی در رشته‌های علوم پایه مشغول فعالیت هستند اظهار می‌کند: هم‌اکنون 30درصد از این افراد در ایران هستند اما شناخته شده نیستند. ما بر این باوریم که برای توسعه کشور باید توجه بیشتری به رشته‌های علوم پایه داشته باشیم.این افراد در دانشگاه‌های مختلف مشغول تدریس هستند و باید شرایط فعالیت و پژوهش را برای آنها بیشتر از قبل کرد.

او با اشاره به اینکه نزدیک به 40تا 50هزار نفر هر ساله فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم پایه هستند، اظهار می‌کند:برخی از این فارغ التحصیلان برای تحصیلات تکمیلی در رشته‌های دیگر درس می‌خوانند. چرا که ساختار ‌آموزشی ما به گونه‌ای است که کارمند پرورش می‌دهد، خانواده‌ها هم به تبع آن دنبال همین هستند که فرزندانشان ‌رشته‌ای را بخوانند و فرزندانشان در جایی استخدام شوند، این نوع تفکر، قدیمی است و در بسیاری از کشورها وجود ‌داشته اما حالا شرایط تغییر کرده است. با این حال اگر مشکل شغل حل شود بسیاری از دانش‌آموزان دوباره ریاضی را انتخاب می‌کنند.

روزنامه ایران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
9
6
تقصیره صدا سیما ست که تریبون به افراد پوپولیست میدهد که مدام در مه جا از درآمد نجومی پزشکان افسانه سرایی میکنند بدون در نظر گرفتن تبعات ان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
2
12
بببخشیدا چشم بست غیب گفتی؟؟؟
طبیعی هست که میل به رشته تجربی خیلی بالاست. وقتی درآمد یه پزشک عمومی تازه کار ده بیست برابر یه مهندس یا یه شغل منشعب از علوم انسانی و هنر باشه معلومه که همه دوست دارن پزشک بشن.
مسئولین مملکتی یایستی درآمد ها رو متعادل و منطقی کنن تا همه چیز به روال عادی برگرده.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
متاسفانه ما عادت کردیم بدون هیچ تحقیقی و سندی فقط صحبت کنیم و مغلطه کنیم وحرفهای برانگیزنده احساسات بزنیم تابقیه برامون دست بزنند
این موضوع از مقامات بالای جامعه تا افراد سطح پائین صدق میکنه
براساس کدام سند ادعا میکنی درآمد یک پزشک عمومی تازه کار بیست برابر یک مهندس یا سایر رشته های علوم انسانی و هنره؟
شما فیش حقوقی هر دو رو دیدید و بعد درآمد هایشان رامقایسه کردید؟
براساس چه چیزی چنین ادعایی میکنی؟
ناشناس
|
Romania
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
1
12
اونقدر نخبه های فنی و ریاضی رو تو کشور توسری خور بار آوردن که شد نتیجه اش این.... گر چه خیلی از کسایی که دارن پزشکی رو انتخاب میکنن از نخبه های فنی هستن...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
3
8
این طرح باید طرح تحول جیب پزشکان نام گذاری میشد نه تحول سلامت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
1
10
تا وقتی پزشکان درامد میلیاردی داشته باشند و مالیات هم ندهند اینگونه خواهد بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
1
5
کاملا مشخصه این یکی از شاخص های عقب ماندگی است در کشورهایی که در صنعت و مهندسی حرفی برای گفتن ندارند و وضعیت معیشت و بهداشت اسف بار است طبیعی است بازار پزشکان داغ باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
2
4
تا وقتی وضعیت کار و درآمد رشته های دیگه اینجوری باشه همین آش است و همین کاسه.
مردم که کور و نفهم نیستن دارند اطرافیاشون رو میبینن و می دونند چه خبره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
2
3
بعد از سی سال ظرفیت پذیرش از 4500 نفر به 3000 رسیده . از نظر سرانه تعداد پزشک جز آخرین کشورهای آسیایی هستیم . عجب !!!!! به حرفهای این تاجران سلامتی توجه نکنید و ظرفیت را افزایش دهید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
1
3
پیشرفت کشورها به وسیله تولید رقم می خورد ولی متاسفانه تبعیض درآمدی در کشور ما باعث شده گرایش به رشته های مهندسی کم شود و به سمت خدمات درمانی سوق پیدا کند. درمان در کشور باید دولتی شود و پزشکان از دولت حقوق بگیرند نه از مردم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
1
2
چرا فاجعه؟ خب طبیعیه! طرف دنبال بازار کار بهتره! وقتی پزشک کم داریم و درامد های پزشکان هم بالاتر از همه جامعه ست خب طبیعیه که به این سمت گرایش پیدا کنه!
همونجور که قبل ها هم مهندسی خوب بود و اکثرا مهندس میشدن!
saber
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
1
1
خب مردم چکار کنن وقتی میبینن مهندسا با مدارک فوق لیسانس دکتری بیکارن واسه چی نرن سراغ پزشکی با کارانه های چند صد میلیونی
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
1
0
میل به پزشکی زیاد نیست بلکه ظرفیت پزشکی با توجه به جمعیت کشور بسیار پائین است نگاهی به سرانه پزشک در ایران در مقایسه با کشورهای فقیر و جنگ زده ای مانند سوریه و یمن عمق فاجعه را نشان خواهد داد مردم ایران در بسیاری نقاط یا به پزشک دسترسی ندارند یا اینکه برای دسترسی به پزشک از هفت خوان رستم عبور می کنند و هزینه و وقت بسیار زیادی را صرف می کنند بخصوص دندانپزشکی اساسا برای مردم عادی نیست و یه درمان لاکچریه فعلا که کسی نمی تواند انحصار پزشکی را بشکند چرا که این انحصار به ضرر مردم و به سود انحصارگرایان است . آقای رئیس جمهور مردم در نقاط محروم پزشک ندارند لطفا ظرفیت پزشکی و بخصوص دندانپزشکی را دهها برابر کن بگذار مردم به پزشک و دندانپزشک به راحتی و با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند دندانپزشکانی که دولتی هستند مناسبند ولی فقط دندان می کشند و هیچ خدمات دیگیری ارائه نمی دهند و دندانپزشکان خصوصی انقدر تعرفه هایشان گران است که 90 درصد مردم توان نزدیک شدن به مطبهایشان را ندارد دندانپزشکی عملا یک درمان مخصوص ثروتمندان شده است
پاسخ ها
یک خانم ایرانی
| |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
آقای علی آقا یک نگاه به آمار سنجش بینداز میگه داوطلب شرکت کننده بالاست یعنی همه دوست دارن پزشک بشن که آن هم فقط بخاطر درآمدش است. این چه ربطی به افزایش ظرفیت داره نمی دونم. افزایش ظرفیت هم اگر میخوان اعمال کنن باید با برنامه طی ده سال باشه نه اینکه در عرض یکسال بگن دو برابر، می دانی چقدر آدم بی سوادتر از الانیها وارد رشته پزشکی میشن..
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار