حافظ خلاصه فرهنگ ایران است
کد خبر: ۱۵۳
تاریخ انتشار: 2015 April 28    -    ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
مهدی ماحوزی دبیر علمی همایش بین‌المللی حافظ معتقد است شاعری مانند گوته حق داشته که شیفته حافظ شود زیرا حافظ خلاصه فرهنگ ایران است.

مهدی ماحوزی، دبیر علمی همایش بین‌المللی حافظ درباره چرایی برگزاری این همایش گفت: خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی از گویندگان بزرگ ایران و از شاعران قرن هشتم هجری قمری است که چند ویژگی ممتاز او سبب شناخته شدن بیشتر این شاعر شده است.

دبیر علمی همایش بین المللی حافظ در ادامه بیان کرد: ویژگی‌های حافظ در قلمرو علوم انسانی، فرهنگ و ادب ما به قدری نقش آفرین بوده است که در کل ادبیات جهان نقش کلیدی داشته و دارد.

ماحوزی افزود: زبان رمزی و عاطفی حافظ دور از دسترس اوهام است و باید مکتب رندی او را بیش از پیش معرفی کنیم و گسترش دهیم. حافظ در اشعارش زشتی را زشتی و زیبایی را زیبایی معرفی می‌کند.

دبیر علمی همایش بین المللی حافظ خاطرنشان کرد: حافظ رند است و مکتب رندی مختص او نیست ولی حافظ این مکتب را کامل کرده است. تا قبل از او سعدی، مولانا و... صاحب نظر بودند ولی حافظ توانست مکتب رندی را تجربه و به کمال رساند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی حافظ گفت: گسترش زبان فارسی بسیار مهم است. در عرصه داخلی، ما پژوهش گرانی ارجمندی داریم و کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته شده است که می‌توان به آثار استادان شفیعی کدکنی و نامداریان اشاره کرد ولی بالا‌تر از همه کتاب «نقشی از حافظ» و «کاخ ابداع» است که از جنبه‌های مختلف شخصیت حافظ را بررسی کرده است. در جهان و کشورهای دیگر هم این اقدامات صورت گرفته است و حتی این شخصیت مهم مورد تجلیل پروفسور کربن قرار گرفته است. همچنین کسان دیگر درباره ساختار و فرم غزل حافظ پژوهش کرده‌اند که قابل تامل است.

حافظ خلاصه فرهنگ ایران است

ماحوزی در ادامه بیان کرد: حافظ به اصل فرم و ساختار بسیار توجه داشته است، یعنی اینکه معنی و لفظ باید با هم منطبق سنخیت داشته باشد ولی زبان‌شناسان امروز می‌گویند لفظ است که معنی را احضار می‌کند.

او درباره لزوم تقویت زبان فارسی تاکید کرد: ما باید آثار گویندگان بزرگ را به نسل جوان معرفی کنیم. ادبیات معاصر هم جایگاهی ویژهای دارد که ارج و ب‌هایش را باید دانست مانند آثار سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، فریدون مشیری و... و. که این آثار باید بیشتر معرفی شود. ولی ارزش وجودی بزرگان زبان فارسی بیشتر معرفی شده است. ما به نسل جوان در مقطع فوق لیسانس و دکتری زبان معیار که زبان حافظ و سعدی است می‌آموزیم.

دکتر ماحوزی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم عرفان یاد بگیریم باید آثار حافظ و مولانا را بخوانیم زیرا این بزرگان هنر عرفانی را ارائه کرده‌اند. عرفان بیان هنری الهیات است در نتیجه اگر شریعت را به زبان خشن بگوییم از هنر دور شده‌ایم.

همایش بین‌المللی حافظ توسط دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری در تهران و شیراز برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار