همه چیز در مورد پروازهای لحظه آخری
کد خبر: ۱۵۲۲۰۲
تاریخ انتشار: 2019 July 30    -    ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

حتماً تا کنون با قیمت‌های باورنکردنی بلیط هواپیما مواجه شده اید، یا از طرف آژانس‌های مسافرتی پیامک‌هایی مبنی بر بلیط لحظه آخری به دست شما رسیده است. اگر این گونه بوده شاید با این سؤال مواجه شده اید که بلیط لحظه آخری اساساً به چه معناست و چرا غالباً ارزان است؟ مطلبی که از مِستر بلیط پیش رو دارید به همه جیز در مورد پروازهای لحظه آخری می‌پردازد.

همه چیز در مورد پروازهای لحظه آخری

قبل از اینکه به سراغ بلیط‌های لحظه آخری برویم بهتر است ابتدا با انواع بلیط هواپیما کمی بیشتر آشنا شویم. احتمالاً می‌دانید که تا همین اواخر برای تهیه‌ی بلیط هواپیما مجبور به مراجعه‌ی حضوری به آژانس‌های مسافرتی و یا نمایندگی‌های شرکت‌های هواپیمایی بودیم. اما خوشبختانه این مشکل با روی کار آمدن خریدهای اینترنتی برطرف گردید. امروزه از طریق سامانه‌های فروش آنلاین بلیط هواپیما قادر به خریدی آسان هستیم. یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین این سامانه‌ها مِستر بلیط نام دارد. مستر بلیط وب‌سایت فروش آنلاین بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار است که با یک بار جستجو در آن قادر به مشاهده‌ی لیست کاملی از ارزان‌ترین و بهترین پروازها خواهید بود.

بلیط هواپیما به دو دسته‌ی کلی سیستمی و چارتری تقسیم می‌شود. بلیط‌های سیستمی به آن دسته ای گفته می‌شود که بر اساس زمان بندی کاملاً مشخص ارائه شده و بعد از خرید به هیچ عنوان قابل تغییر نیستند. این بلیط‌ها حتی از چندین ماه قبل از زمان پرواز نیز قابل خریداری هستند. اما بلیط چارتر اصلاً از این قواعد پیروی نمی‌کند. چارتر به معنی دربست کردن تمامی و یا قسمتی از صندلی‌های یک وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی مانند هواپیما یا کشتی است. به آژانس هواپیمایی و یا فردی که این صندلی‌ها را دربست می‌کند چارتر کننده و به ایرلاینی که آن‌ها را اجاره می‌دهد چارتردهنده گفته می‌شود. چارتر کننده بر اساس فصل و میزان تقاضا تصمیم می‌گیرد تا از صندلی‌هایی که چارتر کرده در مسیری استفاده کند. این مسیر و زمان پرواز از قبل مشخص نیست.  بلیط هواپیما چارتر اساساً قابل تغییر و حتی در بیشتر موارد قابل استرداد نیست، ولی می‌توان گفت ممکن است نسبت به بلیط سیستمی با نرخ پایین‌تری ارائه گردد.

قیمت بلیط هواپیما یکی از مواردی است که گاهاً مشمول زمان می‌شود، بدین معنی که غالباً هر چقدر به زمان پرواز نزدیک‌تر شویم نرخ آن کم‌تر میشود.اما همیشه نیز این گونه نیست. به عبارتی دیگر، بلیط لحظه آخری نوعی از بلیط هواپیما چارتر است و چارتر کننده به دلایلی آن‌را ارزان‌تر ارائه می‌دهد. نرخ بلیط هواپیما به دو دلیل عمده کاهش پیدا می‌کند: نزدیک بودن به زمان پرواز و یا تکمیل نشدن ظرفیت پرواز. بنابراین اگر چارتر کننده ای نتواند تمامی صندلی‌هایی که در اختیار داشته را به فروش برساند قیمت را با هدف جذب مسافر کاهش خواهد داد. لازم به ذکر است بلیط لحظه آخری غالباً در مسیرهای پرتقاضا عرضه می‌شود.

قیمت بلیط لحظه آخری به طور کامل توسط چارتر کننده تعیین می‌گردد. جالب است بدانید نوسان قیمت بلیط لحظه آخری به میزان صندلی‌های باقی مانده و تصمیم چارتر کننده وابسته است. همانطور که ذکر شد چارتر کننده از قبل صندلی‌ها را خریداری نموده، به همین دلیل طبیعی است که تمام تلاش خود را در به فروش رساندن آن‌ها انجام دهد. به همین دلیل چنانچه با کمبود مسافر روبرو گردد، ممکن است بلیط هواپیما را حتی تا ۵۰ درصد کم‌تر نیز ارائه دهد.

لازم به ذکر است عکس این موضوع نیز صادق می‌باشد. یعنی زمانی که چارتر کننده با افزایش تقاضا مواجه شود بلیط لحظه آخری را حتی با قیمتی بیش از پروازهای سیستمی عرضه کند. بنابراین شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دلایلی که در تعیین نوسان قیمت بلیط هواپیما نقش داشته باشد را میزان تقاضا عنوان کرد.

بلیط‌های لحظه آخری در کشور ما برای مسیرهای پرتقاضا ارائه می‌شود. استانبول را می‌توان به عنوان مهم‌ترین مقصد خارجی برای ایرانیان معرفی کرد. گاهاً پیش آمده که چارتر کننده‌ها بلیط پرواز استانبول را حتی کمتر از برخی از پروازهای داخلی عرضه کرده اند. اما در مقاصد داخلی بعد از تهران، مشهد و کیش هستند که بسیار پرتردد محسوب می‌شوند. بنابراین ممکن است بلیط لحظه آخری برای این مقاصد نیز به مسافران ارائه شده و به فروش رسانده شود.

نباید فراموش کنید که برای پروازهای لحظه آخری همیشه می‌بایست کاملاً آماده باشید و قیمت‌ها را مدام چک کنید. همانطور که ذکر شد گاهی ممکن است هر چقدر به زمان پرواز نزدیک‌تر شویم نرخ بلیط افزایش پیدا کند، این موضوع علی الخصوص در پروازهایی که در اواخر هفته و ایام تعطیلات انجام می‌شوند مصداق دارد. بنابراین همیشه هم منتظر ماندن برای بلیط  لحظه آخری به نفع ما تمام نخواهد شد، بلکه ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافه تری نیز شویم.

منبع : ویرلن

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار