چطور و‌ چگونه موهایمان را رنگ کنیم؟
کد خبر: ۱۵۱۵۴
تاریخ انتشار: 2015 October 27    -    ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
نه‌تنها بسیاری از زنان، در سال‌های اخیر برخی مردان نیز موهایشان را رنگ می‌کنند؛ خانم‌ها اغلب برای تنوع و زیبایی و گاهی پوشاندن تارهای سفید رخنه کرده در میان موها، مردها هم‌ برای این‌که احتمالا از ناگهان سفید شدن موهایشان در ابتدای میانسالی دل خوشی ندارند به سراغ رنگ کردن مو می‌روند. برخی این کار را در آرایشگاه انجام می‌دهند و بعضی نیز خودشان و در خانه. با این حال برای رنگ کردن موها از پیش باید نکاتی را دانست.

نه‌تنها بسیاری از زنان، در سال‌های اخیر برخی مردان نیز موهایشان را رنگ می‌کنند؛ خانم‌ها اغلب برای تنوع و زیبایی و گاهی پوشاندن تارهای سفید رخنه کرده در میان موها، مردها هم‌ برای این‌که احتمالا از ناگهان سفید شدن موهایشان در ابتدای میانسالی دل خوشی ندارند به سراغ رنگ کردن مو می‌روند. برخی این کار را در آرایشگاه انجام می‌دهند و بعضی نیز خودشان و در خانه. با این حال برای رنگ کردن موها از پیش باید نکاتی را دانست.

چطور و‌ چگونه موهایمان را رنگ کنیم؟

چه رنگی برای چه مدتی

 اولین نکته‌ای که پیش از رنگ کردن مو باید بدانید این است که آیا می‌خواهید موهایتان مدت بیشتری رنگ را در خود حفظ کند یا تنها قصد دارید برای رفتن به مهمانی، رنگی متفاوت به موهایتان بزنید. جواب این سوال تعیین می‌کند که بهتر است از رنگ‌های سریع و موقت استفاده کنید یا از رنگ‌های دائمی‌تر.پس از آن باید بدانید چه رنگی برای شما مناسب است. آقایانی که به‌ویژه در جوانی به دلایل ژنتیک، پیری زودرس یا مرگ رنگدانه‌های مو فقط قصد پوشاندن سفیدی‌های مویشان را دارند کارشان آسان‌تر است: رنگی را انتخاب می‌کنند که تارهای سفید را همرنگ با تارهای معمولی دیگر کند و سفیدی موها به چشم نیاید؛ اما خانم‌ها که بیشتر برای مقاصد زیبایی یا پوشاندن نشانه‌های میانسالی به سراغ رنگ کردن مو می‌روند، نیاز به اطلاع بیشتری در این زمینه دارند؛ به‌عنوان مثال ابتدا باید ببینند چه رنگی با چهره آنها بیشتر هماهنگ است.

هماهنگی رنگ مو و چهره

یکی از دانستنی‌های مفید هنگام خرید رنگ مو این است که به‌هیچ‌وجه رنگ نقش‌بسته روی جعبه و نشان داده شده در تصویر آن را ملاک تصمیم خود قرار ندهید. این تصاویر با برنامه‌های ویرایش عکس دستکاری می‌شوند و به منظور تبلیغ و فروش بهتر، جذاب‌تر نشان داده می‌شوند. علاوه‌بر این فرآیند چاپ هم به گونه‌ای است که احتمال تفاوت داشتن رنگی که روی بسته‌بندی ثابت شده با رنگی که روی موهایتان می‌نشیند را افزایش می‌دهد. از این رو باید شماره رنگ و نام آن را بخوانید که روی جعبه چاپ شده است و بعد از آن در نظر داشته باشید که کدام رنگ مو با رنگ پوست صورتتان هماهنگ است.

بهتر است برای اولین بار کار رنگ کردن موهایتان را به آرایشگری ماهر بسپارید. آرایشگر با اطلاع و تجربه خود به شما خواهد گفت که چه رنگی برای شما مناسب‌تر است و رنگ چه مدت باید روی موهایتان بماند. اگر پس از این تشخیص دادید که رنگ موصوف همان است که مناسب شماست می‌توانید با پرسیدن نوع و شماره رنگ، همان را از بازار تهیه کنید و دفعات بعدی خودتان به کار رنگ کردن موهایتان بپردازید.

چطور و‌ چگونه موهایمان را رنگ کنیم؟

به هر دلیلی، اگر نتوانستید یا نخواستید رنگ کردن موهایتان را به آرایشگر بسپارید می‌توانید از راهی دیگر به نتیجه بهتر دست یابید: با حوله یا پارچه‌ای سفید موهایتان را بپوشانید و در نور معمولی روز، از ورای یک آینه به صورتتان نگاه کنید. ببینید آیا پوستتان رنگی روشن و متمایل به صورتی یا قرمز دارد؟ در این صورت رنگ پوستتان سرد است. اگر رنگ پوستتان بیشتر به سمت رنگ‌های تیره مثل زرد زیتونی، قهوه‌ای یا طلایی متمایل است، در این صورت چهره‌ای گرم دارید. آرایشگران حرفه‌ای می‌گویند با این شیوه تشخیص، اکنون می‌توانید رنگ موی مناسب و هماهنگ با پوستتان را مشخص کنید. به گفته آنها برای کسانی که در گروه اول قرار می‌گیرند رنگ‌هایی که با حروف A و N روی جعبه رنگ مو مشخص شده، انتخابی مناسب است. بر‌عکس، برای گروه دوم رنگ‌هایی بهتر است که با حروف G و R مشخص شده‌اند.

رنگ چشم هم می‌تواند ملاک خوبی برای خرید نوع رنگ مو به منظور های‌لایت مو باشد؛ مثلا این‌که رنگ چشمتان سبز است یا آبی یا قهوه‌ای کمک شایانی خواهد کرد که بتوانید به این طریق دسته‌ای از موها یا بخش‌هایی را به رنگ متفاوت درآورید تا تفاوت رنگ در رشته‌هایی از موهایتان جلوه بیشتر و هماهنگ‌تری به زیبایی صورتتان بدهد.

تست اولیه رنگ

وقتی رنگی را از بازار می‌خرید، حتی اگر همان رنگ را قبلا‌ در آرایشگاه امتحان کرده‌اید و راضی بوده‌اید، برای بار اول همه موهایتان را یکجا و یکباره رنگ نکنید؛ کمی از آن را روی قسمتی از موهایتان که کمتر در معرض دید است بمالید و بگذارید مدت لازم برای رنگ شدن سپری شود. در برگه طریقه مصرف رنگ که معمولا درون جعبه و همراه رنگ مو عرضه می‌شود شیوه کار و به‌ویژه مدت لازم گفته شده. حتما این برگه را پیش از رنگ کردن موهایتان بخوانید تا با اشتباه کمتری مواجه شوید؛ به‌خصوص اگر رنگی که خریده‌اید رنگی تقریبا دائمی‌تر باشد.

می‌توانید با گذاشتن یک دستمال کاغذی روی قسمتی که رنگ کرده‌اید نیز تا حدودی به رنگی که موهایتان را خواهد پوشاند پی ببرید، اما این روش چندان مطمئن نیست و تا حدودی کاربرد دارد.

مو را رنگ کنید، نه پوست بدنتان را

برای استفاده از رنگ‌های دائمی‌تر با ماندگاری بیشتر، همچنان که گفته شد باید از مواد اکسیدکننده استفاده کنید. علاوه بر این چون رنگ‌های مذکور غلیظ‌تر و دائمی‌تر هستند باید دقت کنید که پوستتان با آن تماس پیدا نکند، زیرا مو طبق گفته دانشمندان، در واقع سلول مرده به شمار می‌رود اما پوست را سلول‌های زنده تشکیل داده‌اند. هم به دلیل ماندگاری این گونه رنگ‌ها و هم به سبب این‌که به هر حال مواد رنگ‌کننده از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند ممکن است پوستتان در تماس مداوم و مکرر با آنها آسیب ببیند.

برای این‌که جلوی رنگ شدن پوست یا آسیب به آن را بگیرید کمی وازلین یا کرم چرب را روی قسمت‌های هم‌مرز با موها مثل گوش و ناحیه پشت آن، پیشانی، پشت گردن و اطراف شقیقه و... بمالید. سپس دستکشی به دست کنید و رنگ و اکسیدان را طبق دستور توضیح داده شده در بسته‌بندی با هم بیامیزید.

لباسی بپوشید که رنگ شدن احتمالی آن مهم نباشد و با بستن یا باز کردن دکمه یا زیپ بتوانید آن را از تن درآورید.

ابتدا با برس مخصوص، رنگ را روی قسمت‌های سفیدتر یا جاهایی که می‌خواهید رنگ متفاوتی پیدا کند بمالید و پس از آن با شانه تمام تارها را از ریشه مو به سمت ساقه و نوک آن به رنگ آغشته کنید. دقت کنید قسمت‌های پشت گوش و پشت سر را که معمولا از نظر مخفی می‌ماند یا دسترسی به آن قسمت‌ها سخت‌تر است فراموش نکنید. می‌توانید برای این کار پشت به آینه‌ای بزرگ‌تر بایستید و با آینه‌ای کوچک‌تر که در برابر دید خود گرفته‌اید از طریق انعکاس تصویر در هر دو آینه از وضعیت رنگ شدن یا نشدن موها در این قسمت‌ها مطلع شوید.اگر باوجود دقت بسیار باز هم رنگ روی بخشی از پوستتان را گرفت همان لحظه با تکه پارچه‌ای نمدار رنگ را پاک کنید و دوباره روی قسمت پاک شده از رنگ را با وازلین یا کرم چرب کنید.

مدت لازم برای رنگ گرفتن موها معمولا در اغلب موارد زمانی حدود 30 تا 45 دقیقه بر اساس برگه دستور درون جعبه یا چاپ‌شده روی تیوپ رنگ است؛ هر چه بیشتر زمان سپری شود رنگ تیره‌تر خواهد شد. از این رو سعی کنید بیش از آن زمان پاکسازی و آبکشی را به تعویق نیندازید. وقتی این مدت برای رنگ گرفتن موها سپری شد، سعی کنید پیش از خشک شدن مواد رنگ روی سرتان، موها را آبکشی کنید.

متخصصان زیبایی معتقدند فقط آبکشی بعد از رنگ کردن برای ماندگار شدن رنگ کافی است و بهتر است از شامپو برای پاکسازی مواد غلیظ روی مو استفاده نکنید، اما اگر عادت کرده‌اید که حین استحمام یا شست‌وشوی موها از شامپو استفاده کند بهتر است تا حد امکان به جای شامپوی معمولی از شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده به مقدار کم استفاده کنید و پس از آن با نرم‌کننده موهایتان را ماساژ دهید. شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده، علاوه بر لطیف کردن ساقه‌های مو، اثر کمتری بر کاهش دادن ماندگاری رنگ دارند.

جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار