محققان کشور روش حذف آلودگی آب را یافتند
کد خبر: ۱۵۱۱
تاریخ انتشار: 2015 June 02    -    ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
 محققان مرکز رشد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با ساخت توپ‌های بیولوژیک، روشی را برای حذف آلاینده‌های آب با استفاده از میکروارگانیسم‌ها ارائه کردند.

1421833116259_4.jpgاحمد غنایی از محققان این طرح با بیان این که این محصول با عنوان "بایو بال" (BioBall) عرضه شده
است، گفت: محصول ارائه شده قادر به جذب آلودگی‌های آب‌ها است.

وی افزود: بایوبال، توپ‌های پاکسازی آب هستند که قرار گرفتن آن در آب باعث زلال شدن خواهد شد و آب را سالم‌سازی می‌کند.

غنایی، این توپ‌ها را حاوی میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های مفید دانست و خاطرنشان کرد: باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های مفید، پس از آن که در آب آلوده قرار می‌گیرند، پخش شده و شروع به تکثیر می‌کنند که با ازدیاد این میکروارگانیسم‌ها و با حذف آلاینده‌ها، آب زلال می‌شود.

این محقق با تاکید بر این که باکتری‌های استفاده شده در این طرح از نوع پروبیوتیک‌ها هستند، یادآور شد: پوشش بایوبال از گل است که با قرار گرفتن در آب، گل‌ها ته‌نشین و میکروارگانیسم‌های مورد نظر در آب رهاسازی می‌شوند.

غنایی با اشاره به عملکرد بایوبال در حذف آلاینده‌های آب، ادامه داد: زمانی که آب در جایی مانند مرداب‌ها به صورت راکد باقی می‌ماند به تدریج میزان اکسیژن خود را از دست می‌دهد، باکتری‌های منفی در آن ایجاد می‌شود و لجن و جلبک در آب ته‌نشین خواهند شد.

وی با تاکید بر این که این توپ‌ها از رخداد این وضعیت در آب جلوگیری خواهند کرد، اظهار داشت: این محصول برای پاکسازی آب استخرها و مراکز پرورش ماهی کاربرد دارد.

غنایی به بیان مزایای کاربردی کردن این محصول پرداخت و اضافه کرد: کاربردی کردن این محصول موجب صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد ضمن آنکه استفاده از این محصول در استخرهای پرورش ماهی، موجب کاهش مرگ و میر ماهیان خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این تو‌پ‌ها قادر به پاکسازی مخازن آب، رودخانه‌ها و تالاب‌ها و سواحل دریا از لجن، خزه و جلبک به صورت بیولوژیکی است.

این محقق با اشاره به نحوه استفاده از بایوبال، گفت: به ازای هر مترمکعب آب یک توپ بیولوژیک به آن وارد می‌شود و باکتری‌های موجود در توپ، در آب رها شده و با حذف عوامل بیماری زا، جلبک‌ها و پاتوژن‌ها اقدام به پاکسازی آب می‌کند.
منبع:ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار