فیزیکدان ایرانی، برنده‌ جایزه‌ «اریک کندل» شد
کد خبر: ۱۵۱۰
تاریخ انتشار: 2015 June 02    -    ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
 موسسه هرتی با همکاری فدراسیون نوروساینس اروپا «جایزه‌ی متخصص اعصاب اریک کندل 2015» را به یاسر رودی، فیزیکدان ایرانی از موسسه‌ی علوم اعصاب کاولی و مرکز محاسبات عصبی NTNU در تروندهایم نروژ اهدا کرد.

موضوع اصلی تحقیق پروفسور رودی، درک ساختار محاسبات و الگوریتم‌های مربوط به نتیجه گیری‌های عددی و آموزش و چگونگی پایه‌ریزی این محاسبات در شبکه‌های عصبی است.

وی اخیرا طی همکاری با پروفسور ادوارد و میبریت موزر که برندگان جایزه‌ی نوبل پزشکی امسال هستند، توانست به نتایج چشمگیری در زمینه‌ی درک ساختارهای شبکه‌ها در سیستم‌های ردیابی انواع پستانداران و کارکردهای حافظه دست یابد.

به گفته‌ی پروفسور ادوارد موزر، یاسر رودی یکی از معدود محققان جوان در سطح بین‌المللی است که هم در زمینه‌ی علم اعصاب و هم در زمینه‌ی فیزیک نظری فعالیت می‌کند. وی با ایجاد فعالیت‌های مشترک نقش بسزایی بر تاثیرپذیری این دو رشته از یکدیگر برعهده دارد.

پروفسور میبریت موزر می‌گوید: نکته‌ی جالب در مورد یاسر این است که او می‌تواند با استفاده از قوانین پایه‌ای فیزیک محاسبات ذهنی را توضیح دهد که ممکن است حتی در مورد مواد غیر جاندار نیز صدق کند.

Image result for ‫پروفسور یاسر رودی‬‎

بر اساس این گزارش، پروفسور یاسر رودی جوان ایرانی متولد 1360، تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه شریف به پایان رساند و در سال 2005 موفق به کسب مدرک دکتری از دانشکده بین‌المللی مطالعات پیشرفته واقع در تریسته ایتالیا شد.

وی پیش از شروع به کار در NTNU، در کالج واحد علوم و اعصاب محاسباتی گتسبی کالج دانشگاهی لندن در زمینه محاسبات عصبی و آموزش رباتیک مشغول به کار بوده ‌است. از میان جوایز دریافتی وی می‌توان به محقق برتر جوان اعطایی توسط موسسه‌ آکادمی علوم نروژ و دیگر موارد اشاره کرد. در حال حاضر وی به عنوان محقق در موسسه‌ی فیزیک نظری نوردیتا در ایتالیا مشغول به کار است.

جایزه متخصصان جوان علوم اعصاب اریک کندل توسط بنیاد هرتی (Hertie) هر دو سال یک بار برای کار دانشمندان جوان برجسته در زمینه علوم اعصاب و کمک به ارتقای شغل آن‌ها به عنوان محقق اعطا می‌شود. نام این جایزه از اریک کندل، دانشمند علوم اعصاب اقتباس شده که در سال 2000 بطور اشتراکی با آروید کلارسون و پل گرین گارد موفق به کسب نوبل پزشکی برای تحقیقات در زمینه پایه فیزیولوژیکی ذخیره‌سازی حافظه در نورون‌ها شده بود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار