پیشنهاد تغییر نام استان گلستان به هیرکانی
کد خبر: ۱۵۰۷۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 July 15    -    ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴

نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی؛ صبح امروز با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای مثراث معنوی و طبیعی، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، مدیرکل دفتر حفظ آثار و بناهای تاریخی و مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی برگزار شد.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی) با اشاره به آنکه تا سال ۲۰۱۹ شاهد ثبت ۱۱۲۱ اثر در یونسکو بودیم، گفت: ۸۶۹ اثر در حوزه فرهنگی، ۲۱۳ اثر طبیعی و ۳۹ اثر ترکیبی تاکنون در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند ایران باتوجه به آنکه تاکنون ۲۴ اثر را در فهرست یونسکو ثبت کرده با آمریکا در رتبه نهم جهان قرار دارند این از آ‌ن جهت است که حدود ۲۴ سال حضورمان را به دلیل جنگ و سایر مسائل از دست داده‌ایم.

او ادامه داد: با توجه به آنکه تعداد پرونده‌های طبیعی که در یونسکو ثبت شده‌ است کمتر است از این رو پرونده‌های طبیعی در اولویت قرار دارند تا توانستیم در چهل و سومین نشست میراث جهانی که در باکو برگزار شد، جنگل‌های هیرکانی را به ثبت برسانیم. در این اجلاس ۳۵ اثر مطرح شدند که در نهایت ۲۹ اثر به ثبت رسیدند.

طالبیان ادامه داد: چند پیشنهاد برای اجرا کردن تا سال ۲۰۲۰ به ما داده شده که یکی از آنها ایجاد مدیریت بحران در میدان امام و منظر ساسانی است ضمن آنکه اجلاس ۲۰۲۰ در چین برگزار خواهد شد.

به گفته معاون میراث فرهنگی جنگل‌های هیرکانی که به عنوان بیست و چهارمین اثر جهانی ایران در یونسکو ثبت شده است، پنج استان گیلان، خراسان شمالی، سمنان، مازندران و گلستان را دربرمی‌گیرد و نیازمند برقراری تعامل بیشتر بین دستگاه‌ها و مدیریت استان‌هاست.

او یادآور شد: برای ثبت جنگل‌های هیرکانی به دلیل وجود مسائل سیاسی سعی شد تا از لابی‌های سیاسی ممانعت شود چراکه این روزها برخی از گروه‌ها مانند اروپایی‌ها و عرب‌ها و ... با یکدیگر تجمیع می‌کنند و نظرشان را اعمال می‌کنند این در حالی است که پرونده ایران به واسطه داشتن کار کارشناسی مورد اقبال قرار گرفت.

طالبیان خاطرنشان کرد: با جمهوری آذربایجان نیز صحبت‌هایی برای ارائه پرونده‌ای مشترک در سال‌های آینده انجام شد. این مهم می‌تواند فرصتی برای ثبت جنگل‌های ارسباران باشد. ما می‌توانیم گردشگری طبیعی را در تمام پهنه هیرکانی گسترش دهیم چراکه این میراث از عصر یخبندان به ما رسیده و یک فسیل زنده به حساب می‌آید حتی پیشنهاد دادیم نام استان گلستان به نام قدیم خود یعنی هیرکان تغییر کند که این مهم در زمره وظایف مسئولان امر قرار می‌گیرد.

به گفته او، گردشگری طبیعی در جنگل‌های هیرکانی می‌تواند با اعمال یک برنامه جامع گردشگری برای جنگل‌های شمال رقم بخورد. ضمن آ‌نکه نباید فراموش کرد ایران دو اثر طبیعی بزرگ دنیا مانند جنگل‌های هیرکانی و بیابان لوت را در یونسکو ثبت کرده و این نشان از تنوع آب و هوایی و جغرافیایی ایران دارد. ما می‌توانیم با ارائه برنامه جامع گردشگری محدوده‌های حضور گردشگران را در این میراث‌های جهانی مشخص کنیم.

معاون میراث فرهنگی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان و آسیب‌هایی که این طرح می‌تواند به جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث جهانی ایران وارد کند، گفت: در این خصوص سازمان محیط زیست باید نظر دهد اما با توجه به ثبت هیرکانی در این حوزه بررسی‌هایی خواهیم داشت و نظرات تخصصی را ارائه می‌دهیم. البته در حال حاضر اطلاعی از گزارش‌های کارشناسان محیط زیست و آبخیزداری ندارم و در جریان طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان نیستم.

طالبیان تصریح کرد: سعی ما بر آن است تا عرصه و حریم جنگل‌های هیرکانی را حفظ کنیم. از این پس پیگیری‌های لازم را به لحاظ کارشناسی در این خصوص انجام خواهیم داد.

او همچنین بر ایجاد ساختاری محکم در دولت به عنوان کارگروه جنگل‌های هیرکانی تاکید کرد و گفت: اکنون کارگروهی در سطح معاونین وزارتخانه‌ها، محیط زیست و استاندار در نظر گرفته شده و برنامه مدیریتی نیز توسط دستگاه‌های مرتبط و مقامات امضا شده‌اند با این وجود نیازمند ساختار محکم‌تری برای جنگل‌های هیرکانی در دولت هستیم.

او در ادامه از مکاتبات ایران و روسیه برای انجام تعاملات در حوزه میراث خبر داد و گفت: قرار است به زودی برخی آثار موزه‌ای که ریشه در روابط مشترک ایران و روسیه دارند در قالب نمایشگاه‌های مشترک با موزه ملی برگزار شوند. همچنین توسعه صنایع دستی را در برنامه خود داریم و به زودی سفری برای عقد تفاهم‌نامه‌های فرهنگی به روسیه خواهیم داشت. نباید فراموش کرد که موضوع فرهنگ ارتباطی با سیاست ندارد.

طالبیان در ادامه به چالش‌هایی که ساخت و سازها پیرامون باغ ثبت جهانی شده عباس آباد ایجاد کرده‌اند، اشاره کرد و گفت:‌ شهرک‌ها و سوئیت‌هایی در آنجا ساخته شده‌اند که باید مورد بررسی قرار بگیرند هر چند که همان زمانی که باغ عباس‌آباد را ثبت جهانی می‌کردیم استقرارهای نظامی در آنجا وجود داشت و ارزیابان یونسکو آن را دیده بودند اما اکنون با چالش‌های برخی از سوداگران روبرو شده‌ایم که باید مورد توجه قرار گیرند.

فرهاد عزیزی (مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی) نیز خاطرنشان کرد: بیش از دو سال است که ساخت و سازها و موضوع عرصه و حریم باغ عباس آباد چالش‌زا شده‌اند برخی نهادها نیز ساخت‌وسازهایی در این منطقه داشتند که بخشی از آنها جمع شده است بحثی که مانده ایجاد مدیریت یکپارچه است که با وزارت نیرو و منابع طبیعی تعامل برقرار کرده‌ایم و ساخت و سازها به مرور زمان جمع خواهد شد.

ایلنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
کل جنگلهای شمال ایران اعم از مازندران سابق وفعلی وگیلان واستان دا شده از مازندران گلستان به نام هیرکانی هستند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
من هم پیشنهاد میدم که نام شهر "گرگان" به نام قدیم خودش یعنی "استرآبادی یا آسترآباد" تغییر کند.
چرا که شهر گرگان قدیم هیچ ربطی به شهر گرگان فعلی ندارد بلکه گرگان فعلی همان استرآبادی است که شاید حدود 2000 سال قدمت داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار