این میوه ها را حتما با پوست بخورید
کد خبر: ۱۵۰۲۲۸
تاریخ انتشار: 2019 July 11    -    ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵

باور می کنید اگر بگوییم پوست موز فقط برای زمین خوردن نیست؟ آیا می دانستید پوست کندن خیار و حتی کیوی پیش از مصرف آنها از جمله مهمترین اشتباهاتی است که مرتکب می شویم؟ اصلاً چرا انار و پرتقال را با پوست نخوریم؟! شاید با خواندن همین چند جمله از تعجب شاخ در آورده باشید اما بد نیست بدانید بررسی های اخیر محققان نشان می دهد پوست کندن بسیاری از میوه ها نه تنها خوب نیست بلکه ارزش غذایی آنها را نیز کاهش می دهد. البته مصرف پوست میوه ها شرایط ویژه ای دارد؛ مثلاً اینکه میوه باید خوب شسته شود و در محل مناسبی نگهداری شود. حالا اینکه چه میوه ای را با چه شرایطی با پوست بخوریم، سوژه اصلی این مطلب است. به گفته متخصصان تغذیه، استفاده از کودها و سموم شیمیایی و تجمع آنها در پوست میوه ها موجب نگرانی مصرف کنندگان و پرهیز از خوردن میوه ها با پوست می شود؛ موضوعی که تا حد زیادی واقعیت دارد و به همین دلیل است که خانواده ها باید در صورت امکان سراغ محصولات ارگانیک بروند تا میوه ها را بعد از یک شستشوی معمولی با پوست بخورند. البته روش هایی هم وجود دارند که به کمک آنها می توانیم از تمیز شدن میوه های غیر ارگانیک مطمئن شویم و بدون هیچ دردسری قانون «گاز باید زد با پوست» را رعایت کنیم.

این میوه ها را حتما با پوست بخورید

چرا میوه ها را با پوست بخوریم؟

در باور عموم پوست ضخیم میوه ها به علت تلخی، گس بودن و... قابل خوردن نیست؛ در صورتی که در میوه هایی مثل سیب، توت، انگور، گلابی، هلو، مزه پوست مشابه گوشت میوه است و به همین دلیل مصرف میوه با پوست امری عادی تلقی می شود. در عین حال، ارزش غذایی پوست میوه را می توان با قسمت های مختلف آن مقایسه کرد. حتی گاهی بیشتر ویتامین های میوه ها در پوست آنها نهفته است و بیشتر از گوشت میوه خاصیت دارد؛ به عنوان مثال پوست سیب، پرتقال و نارنگی حاوی فیبر و آنتی اکسیدان است و مصرف آن از بروز سرطان پیشگیری می کند. البته نمی توان به مردم توصیه کرد که هر نوع میوه ای را با پوست بخورند چرا که طعم بسیاری از میوه ها به ویژه پرتقال، نارنگی، موز، کیوی و انار با پوست اصلاً مطبوع نیست اما متخصصان توصیه می کنند یک پنجم میوه دلخواه تان را با پوست بخورید؛ حتی اگر مزه آن برایتان ناخوشایند باشد. از طرفی در بسیاری از مواقع عادت پوست کردن میوه ها به ذائقه افراد بر می گردد؛ به عنوان مثال در غذاهای محلی تایوانی و هندی از ترکیب موز (با پوست) و نارگیل استفاده می شود و یا ایرلندی ها برای طعم دار دسرها از کیوی استفاده می کنند؛ بدون اینکه پوست آن را جدا کنند. حتی ما ایرانی ها نیز برای طبخ بسیاری از غذاها مثل مرصع پلو سراغ پوست پرتقال می رویم. بنابراین به کمک تمهیداتی می توان از خواص ارزشمند پوست میوه ها بهره برد. این در حالی است که تعدادی از کارخانه های تولید آبمیوه صنعتی نیز برای بالا بردن کیفیت و ارزش غذایی محصولات شان در آخرین مرحله، آنتی اکسیدان استخراج شده از پوست میوه ها را تحت فرایند خاصی به آبمیوه اضافه می کنند.

حتی پوست موز بخورید!

بدون شک خوردن هیچ میوه ای با پوست به عجیبی موز نیست اما در صورتی که بتوانید یک هشتم این میوه را با پوست بخورید، احتمالاً دچار پیرچشمی و حتی افسردگی نمی شوید. حالا پرسش مهم این است که چطور پوست موز را از آلودگی های میکروبی پاک کنیم؟ بد نیست بدانید موز شسته شده پس از ۲۴ ساعت سیاه و خراب می شود به همین دلیل باید کمی پیش از مصرف، آن را با آب سرد و محلول ضدعفونی کننده میوه و سبزی بشویید و بعد از آبکشی با یک دستمال نخی تمیز خشک کنید. راستی یک نکته طلایی درباره پوست موز! برای سفید کردن دندان ها و براق کردن چرم و یا نقره هم می توانید از پوست موز کمک بگیرید. کافی است پوست موز را روی موضع مورد نظر بمالید و منتظر نتیجه خارق العاده باشید.

تندرستی پرتقالی

فرض کنید بدون پوست کندن پرتقال، آن را گاز بزنید! شاید کمی خنده دار به نظر برسد اما این، نتیجه تحقیقات اخیر متخصصان است که می گویند پوست پرتقال و نارنگی علاوه بر ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های گروه B، مواد معدنی، کلسیم، سلنیوم، منگنز و روی حاوی ماده ای به نام لیمونین است که تاثیرات مضر اشعه فرابنفش خورشید را خنثی می کند؛ به طوری که خوردن یک قاشق چایخوری پوست پرتقال در طول هفته چه به صورت رنده شده و چه به صورت مربا احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد. بنابراین در طول هفته ۳ تا ۴ مرتبه پرتقال یا نارنگی بخورید و برش اول را با پوست امتحان کنید؛ نه به خاطر طعم آن بلکه به دلیل مبارزه با سرطان. باور کنید به امتحانش می ارزد!

خواص این لباس پشمی

شاید افرادی را سراغ داشته باشید که کیوی را با پوست می خورند اما احتمالاً تعداد آنها از انگشتان دست بیشتر نیست. متخصصان تغذیه می گویند ترکیبات مفید موجود در این پوست کرک دار با انواع باکتری های خطرناک مثل استافیلوکوک و ای کلای مبارزه می کنند و مانع از بروز بسیاری از بیماری ها با منشا باکتریایی (مثل سرماخوردگی های غیر ویروسی) می شوند.

با پوست سیب لاغر شوید

متخصصان بر این باورند پوست کندن سیب بین ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش غذایی میوه را از بین می برد. بنابراین برای کاهش کلسترول بد و فشارخون، پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان و کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی از پوست کندن سیب خودداری کنید. حتی برای کاهش وزن می توانید از پوست سیب کمک بگیرید چون فیبر موجود در آن احساس سیری طولانی مدت ایجاد می کند و مانع از پرخوری و دریافت کالری های اضافی می شود. البته افراد معدودی به پوست سیب حساسیت دارند که با پختن میوه و تهیه کمپوت این مشکل رفع خواهد شد.

با میوه های چرب چه کنیم؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که هنگام شستن میوه ها مثل پرتقال، سیب، خیار و... چربی روی آنها را احساس کرده باشید که به راحتی هم تمیز نمی شوند. بد نیست بدانید این چربی، باقیمانده سمومی است که برای دفع آفت های گیاهی مورد استفاده قرار گرفته اند.
برای شستن این میوه ها پس از گل زدایی و شستشوی ساده میوه ها باید یک ظرف را از آب پر کنید و چند قطره ماده ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزی در آن بریزید و بعد از ۳ یا ۴ دقیقه میوه ها را با آب ساده، آبکشی و با یک دستمال تمیز خشک کنید تا چربی به طور کامل از سطح میوه پاک شود. البته یادتان باشد استفاده از مواد ضدعفونی کننده باعث کاهش عمر میوه های شسته شده می شود؛ بنابراین اگر میوه ها چرب نیستند، بهتر است به همان آبکشی با آب و اسکاچ نرم اکتفا کنید.

این افراد پوست میوه ها را نخورند

به طور کلی پوست بیشتر میوه ها حاوی فیبر فراوانی است و از آنجا که مصرف فیبر زیاد افراد مستعد یا مبتلا به مشکلات گوارشی را با مشکل مواجه می کند، آنها نباید هیچ میوه ای را با پوست بخورند. البته اگر می خواهید ویتامین میوه ها حفظ شود نباید با چاقوی کند به جان آن بیفتید! به گفته متخصصان، بریدن میوه (به ویژه میوه هایی که ویتامین C دارند) با چاقوی کند ویتامین های میوه را از بین می برد و در نتیجه با مصرف آنها هیچ ویتامینی به بدن تان نمی رسد.

صددانه یاقوت اینجا نشسته

به باور خیلی ها انار یکی از خوشمزه ترین میوه های پاییزی است اما خوردن آن سختی های خاص خودش را دارد چرا که بعد از کلی زحمت کشیدن برای پوست کندن آن به پوسته های سفیدی می رسیم که دانه ها را پوشانده اند. هر چند خوردن پوست ضخیم انار اصلاً منطقی نیست و هیچ تحقیقی هم درباره مصرف خام آن انجام نشده است (برای برطرف کردن گلودرد، زخم گلو و درمان انگل می توان از جوشانده پوست انار استفاده کرد) اما هنگام خوردن این میوه خوشمزه نباید پرده های سفید اطراف دانه ها را جدا کنیم چرا که این پوسته های نازک حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر هستند و در رفع یبوست و مشکلات دستگاه گوارش موثرند و با کنترل اشتهای کاذب باعث کاهش وزن می شوند.

شستن اصولی، شرط خوردن با پوست

در اینکه پوست میوه ها خاصیت زیادی دارند شکی نیست اما در صورتی که میوه به خوبی شسته و ضدعفونی نشود، این احتمال وجود دارد که میوه خوردن برایتان دردسرساز شود و دچار مشکلات گوارشی و حتی مسمومیت شوید.

البته میوه ها براساس بافت، ضخامت پوست، سختی و نرمی و... روش های شستشو و نگهداری متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال برای شستشوی میوه های نرم مثل انواع توت، انگور، خرمالو، گیلاس، آلبالو، آلو و همچنین میوه هایی با پوست نازک مثل خیار، گلابی و... باید یک ظرف آب خنک داشته باشید و میوه ها را داخل ظرف بریزید و به آن دو تا سه قطره محلول ضدعفونی کننده میوه اضافه و بعد از ۱۰ دقیقه کاملاً آبکشی کنید.

پوست خیار را نکنید

خیار از جمله میوه هایی است که کالری بسیار پایینی دارد و بسیاری از خانم ها برای داشتن تناسب اندام این میوه را به عنوان میان وعده مصرف می کنند اما متخصصان می گویند اگر خیار ارگانیک و بدون سموم شیمیایی باشد، نباید پیش از مصرف آن را پوست بکنید چرا که پوست این میوه خاصیت کلاژن سازی دارد و مصرف روزانه ۳ تا ۴ عدد خیار علاوه بر رفع چروک های سطحی پوست باعث شادابی و شفاف شدن پوست می شود.

این ۱+۵ نکته را به خاطر بسپارید

۱. پیش از شستن میوه قسمت خراب آن را جدا کنید زیرا باکتری های بیماری زا در این نواحی به سرعت رشد می کنند و باعث خراب شدن کل میوه می شوند.

۲. بهتر است برای شستشوی میوه هایی که پوست شان خوردنی است از ضدعفونی کننده ها و شوینده های شیمیایی استفاده نکنید و سراغ محصولات گیاهی و طبیعی موجود در داروخانه ها بروید؛ هر چند که در صورت آبکشی مناسب خطری سلامت تان را تهدید نمی کند اما هیچ کس از احتیاط کردن ضرری ندیده است.

۳. هرگز میوه های درشت و تیره رنگ نخرید! شاید ظاهر این میوه ها مجلسی و مناسب پذیرایی از مهمان باشد اما بیشتر آنها برای رشد سریع تر و بهتر با کودها و سموم شمیایی حاوی نیترات آغشته شده اند و پاک کردن این ماده سرطان زا از میوه اصلاً کار راحتی نیست.

۴. توصیه می شود دور خرید میوه های گلخانه ای یک خط قرمز بکشید چرا که این میوه ها علاوه بر نداشتن طعم مناسب، معمولاً حاوی کود و سموم شیمیایی زیادی نیز هستند.

۵. هر چند معمولاً ماندگاری میوه های شسته شده در یخچال ۵۰ درصد کمتر از میوه های نشسته است اما نگهداری میوه های آلوده در محیط یخچال باعث انتشار آلودگی ها می شود.

۱+۵. برخلاف باور عموم شستن میوه ها با نمک هیچ تاثیری روی میکروب زدایی ندارد و نباید نمک را جایگزین محلول های ضدعفونی کننده کنید اما خیس کردن میوه ها در محلول دو لیتر آب و دو تا سه قطره مایع ظرفشویی و سپس آبکشی مناسب آنها تا حدی موثر است.

منبع: عصر ایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار