راه‌های پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و لکه‌شدن پوست
کد خبر: ۱۵۰۰۱۴
تاریخ انتشار: 2019 July 09    -    ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
لکه‌های حاصل از آفتاب زمانی روی پوست ایجاد می‌شوند که در معرض نور خورشید قرار گرفته باشید. برای پرهیز از این لکه‌ها باید برخی از نکات پایه برای مراقبت روزانه پوست را در نظر داشته باشید. هرچند لکه‌های حاصل از آفتاب بی ضرر هستند و مشکلی برای سلامتی به وجود نمی‌آورند، اغلب افراد ترجیح می‌دهند از این لکه‌ها اجتناب کنند چرا که برایشان ناخوشایند است و در ظاهرشان تاثیر منفی می‌گذارد.

راه‌های پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و لکه‌شدن پوست«تابناک باتو» لکه‌های حاصل از آفتاب زمانی روی پوست ایجاد می‌شوند که در معرض نور خورشید قرار گرفته باشید. برای پرهیز از این لکه‌ها باید برخی از نکات پایه برای مراقبت روزانه پوست را در نظر داشته باشید. هرچند لکه‌های حاصل از آفتاب بی ضرر هستند و مشکلی برای سلامتی به وجود نمی‌آورند، اغلب افراد ترجیح می‌دهند از این لکه‌ها اجتناب کنند چرا که برایشان ناخوشایند است و در ظاهرشان تاثیر منفی می‌گذارد.

برای کاهش ظاهر نامناسب این لکه‌ها می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که تاثیر اشعه فرابنفش بر روی پوست را کاهش دهد. البته این راهکار را باید در کنار روش‌های ساده محافظت از پوست در برابر آفتاب به کار بگیرید. در ادامه با ۸ توصیه ساده آشنا می‌شوید.

 

لکه‌های به جا مانده از آفتاب چیست؟

 

۸ نکته برای جلوگیری از لکه آفتاب روی پوست

این لکه‌ها با نام لکه‌های کبدی هم شناخته می‌شوند در حالی که هیچ ربطی به کبد ندارند. این لکه‌های مسطح و قهوه‌ای رنگ معمولا در قسمت‌هایی از پوست تشکیل می‌شوند که کاملا در معرض خورشید قرار گرفته باشد. اشعه فرابنفش موجب تکثیر سلول‌های ملانوسیت می‌شود و این وضعیت را پدید می‌آورد.

با وجود آنکه ابعاد و شکل لکه‌ها متفاوت هستند، معمولا در قسمت‌هایی از بدن مانند صورت، گردن، شانه‌ها و پشت دست ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها کاملا بدون ضرر هستند و نیاز به درمان خاصی ندارند مگر آنکه سرطانی به نظر برسند؛ بنابراین لازم است از به وجود آمدن این لکه‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را به دلایل زیبایی شناختی به حداقل برسانید.

۸ نکته برای جلوگیری از لکه‌های حاصل از آفتاب

با توجه به مقداری که آفتاب بر پوست ما تاثیر می‌گذارد، روش‌های درمانی و محصولات آرایشی و بهداشتی مختلف در حال افزایش هستند تا تهاجمی که در اثر اشعه فرابنفش به پوست می‌رسد را به حداقل برسانند. اگر هدفتان این است که از لکه‌های آفتاب دوری کنید، باید استراتژی‌های دیگری را هم در سبک زندگی تان پیاده کنید.

۱. در تمام طول سال از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید

 

۸ نکته برای جلوگیری از لکه آفتاب روی پوست

برای آنکه از ظهور لکه‌های آفتاب جلوگیری کنید، باید در تمام طول سال از کرم و لوسیون‌های ضد آفتاب بر روی پوست خود استفاده کنید. نباید استفاده از این کرم‌ها را فقط به فصل تابستان محدود کنید چرا که پوست ممکن است از تاثیرات منفی اشعه خورشید حتی در روز‌های ابری هم آسیب ببیند.

اگر می‌خواهید از به وجود امدن لکه‌های پوستی حاصل از خورشید و احتمال ابتلا به سرطان پوست یا ملانوما در امان باشید، از محصولات ضد آفتاب با اس پی اف ۵۰ یا بیشتر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در روز‌های آفتابی هر دو ساعت کرم خود را تجدید کنید.

 

۲. در ساعت‌های مشخص از آفتاب دوری کنید

 

آفتاب گرفتن برای چند دقیقه مفید است چرا که به سنتز ویتامین دی در بدن کمک می‌کند. ولی بهتر است در گرم‌ترین ساعت‌های روز یعنی ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر در معرض آفتاب قرار نگیرید، چون اشعه‌های خورشید در این ساعات بسیار شدید و تهاجمی هستند.

اگر نمی‌توانید برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در طول این ساعات در معرض نور خورشید قرار نگیرید، باید از محصولات ضد آفتاب مناسب استفاده کرده و لباس‌های محافظی بپوشید که دست‌ها و پاهایتان را محافظت کند. سعی کنید برنامه‌های بیرون از خانه را در ساعات دیگر روز تنظیم کنید.

۳. برای جلوگیری از لکه آفتاب کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنید

 

۸ نکته برای جلوگیری از لکه آفتاب روی پوست

در کنار پوشیدن لباس‌های محافظت کننده، بهتر است از اکسسوری‌هایی مانند کلاه و عینک آفتابی هم استفاده کنید. این وسایل به اشعه فرابنفش اجازه نمی‌دهند به طور مستقیم بر روی سرتان تاثیر بگذارد و به همین دلیل به کاهش احتمال لکه آفتاب روی پوست صورت کمک می‌کنند.

در واقع عینک آفتابی باید دارای لایه محافظ فرابنفش باشد تا از چشم‌ها نیز در برابر اشعه‌ها محافظت کرده و مانع از پیری زودرس پوست حساس و ظریف اطراف چشم شود. مطمئن شوید که این عینک‌ها را از مراکز قابل اعتماد تهیه می‌کنید چرا که همه عینک‌ها دارای لایه محافظ اشعه فرابنفش نیستند.

۴. از محصولات معطر استفاده نکنید

مراقب محصولات آرایشی و دارو‌هایی که ممکن است منجر به واکنش‌های حساسیت به نور شوند، باشید. برای جلوگیری از به وجود آمدن لکه‌های حاصل از آفتاب، باید استفاده محصولات معطر را کنار بگذارید. لوسیون‌ها و عطر‌ها دارای ترکیباتی هستند که اگر آن‌ها را قبل از حضور در آفتاب استفاده کنید، باعث ظهور این لکه‌ها می‌شوند. این شرایط به دلیل واکنش‌های حساس به نور به وجود می‌آید و موجب تولید ملانین بیشتر و در نتیجه رنگدانه‌های مضاعف می‌شوند. پس اگر قرار است در نور خورشید قرار بگیرید، از محصولاتی که این ویژگی‌ها را دارند استفاده نکنید. به جای آن‌ها کرم‌های ضد آفتاب با اس پی اف بالا را به کار ببرید.

۵. از لوازم آرایشی دارای اس پی اف استفاده کنید

نیاز مراقبت پوست در برابر خورشید بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها را وادار به تولید و عرضه محصولاتی کرده است که حاوی ضد آفتاب و اس پی اف باشند. به همین دلیل بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی حاوی اس پی اف در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. در واقع انواع گوناگونی از ضدآفتاب‌های رنگی وجود دارد.

استفاده از محصولات دارای رنگدانه در بین مردم محبوب شده است چرا که باعث می‌شود پوست صورتشان صاف و یکدست دیده شود و هم زمان در برابر نور خورشید نیز محافظت می‌کند. اگر می‌خواهید از ظهور لکه‌های حاصل از آفتاب جلوگیری کنید، به سراغ استفاده این محصولات بروید.

۶. مصرف ویتامین ث را افزایش دهید

برای جلوگیری از لکه‌های پوستی نمی‌توان تغذیه را نادیده گرفت. یک تغدیه مناسب می‌تواند بر سلامت پوست تاثیر بگذارد. در این مورد خاص مصرف ویتامین ث پیشنهاد می‌شود، این ویتامین به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و پوست را در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

در واقع مواد غذایی مانند میوه‌های مرکبات و بری‌ها به تولید کلاژن بدن کمک کرده و سلول‌ها را ترمیم می‌کنند. شما می‌توانید این خوراکی‌ها را به صورت تک، در سالاد، اسموتی یا به شکل آبمیوه مصرف کنید.

۷. از ماسک‌های آب‌رسان غافل نشوید

 

۸ نکته برای جلوگیری از لکه آفتاب روی پوست

ماسک به بازگرداندن رطوبت پوست کمک کرده و در عین حال به دلیل آنکه حاوی آنتی اکسیدان است، از ایجاد لکه‌های آفتاب نیز جلوگیری می‌کند. نیازی نیست ابتدا منتظر لکه‌های آفتاب شوید تا بتوانید در مرحله بعدی از مزایای ماسک‌های آبرسان پوست بهره‌مند شوید. برای آنکه از این عیوب اجتناب کرده باشید، هفته‌ای یک تا دو بار از این ماسک‌های صورت استفاده کنید.

با وجود آنکه می‌توان انواع مختلفی از ماسک آبرسان را در فروشگاه‌ها پیدا کرد، ولی خودتان هم می‌توانید ماسک‌های طبیعی را امتحان کنید. برای مثال می‌توانید با ترکیب موادی مانند آووکادوی رسیده، عسل و روغن نارگیل ماسک آبرسان خانگی تهیه کنید. ماسک را روی ناحیه‌های آفتاب گرفته پوست پخش کنید، ۲۰ دقیقه منتظر بمانید و سپس صورتتان را بشویید.

۸. آب بیشتری بنوشید

آب به تنهایی نمی‌تواند به جلوگیری از لکه آفتاب کمک کند. ولی زمانی که آن را در برنامه مراقبتی روزانه خود قرار دهید، به سلامت پوست کمک می‌کند. نوشیدن روزی دو لیتر (حدود ۸ لیوان) آب احیا و بازسازی سلول‌ها را تقویت کرده و احتمال بروز خشکی، لکه و پیری زودرس را کاهش می‌دهد.

نتیجه گیری

۸ نکته برای جلوگیری از لکه آفتاب روی پوست

برای جلوگیری از تشکیل لکه‌های پوستی روش‌های ساده‌ای وجود دارد که به راحتی هم به عادت خوب تبدیل می‌شوند. مهمترین نکته این است که همواره از این روش‌ها استفاده کنید و پایدار و استوار باشد چرا که اشعه خورشید در تمام طول سال پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار