منابع پنهان قندها را بشناسید
کد خبر: ۱۴۹۹
تاریخ انتشار: 2015 June 02    -    ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
بیشتر نوشیدنی های انرژی زا که گفته می شود به شما انرژی می بخشند، مقدار زیادی شکر و کافئین نیز وارد بدنتان می کنند.

سس ماکارونی

سس ماکارونی طعم دلپذیر و غیر شیرین دارد اما اکثر سسهای ماکارونی در هر نصف فنجان سس بین 6 تا 12 گرم شکر دارند. این مقدار شکر برابر همان مقداری است که در یک کلوچه شکلاتی وجود دارد. انجمن قلب امریکا توصیه میکند زنان نباید بیشتر از 100 کالری در روز (معادل 6 قاشق چای خوری شکر) و مردان نباید بیش از 150 کالری در روز (معادل حدود 9 قاشق چای خوری شکر) را از قندها به دست بیاورند. قند زیاد میتواند به اضافه وزن منجر شده و مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند. بنابراین برچسب ترکیبات روی محصولات را  از نظر میزان قند، بررسی کنید.
 
گرانولا یا غلات


برچسب روی محصولات گرانولا را بخوانید و شربت ذرت، شکر قهوه ای، عسل، دکستروز و فروکتوز موجود در آن را بررسی کنید. برخی از این محصولات پوشش لبنی یا شکلاتی یا چیپسهای شکلاتی دارند که محتوای شکر آنها را از 8 تا 12 گرم در هر سهم، افزایش میدهد. به جای مصرف یک بار گرانولای 30 گرمی، سی گرم گرانولا (حدود یک سوم فنجان) به همراه حدود 5 گرم شکر مصرف کنید تا میزان مصرف قند خود را کاهش دهید.
 
ماست

ماست سرشار از کلسیم و پروتئین است اما حتی ماستهای طعم دار کم چرب هم در هر سهم ( 225 گرم) 17 تا 33 گرم شکر دارند که این مقدار به اندازه دو اسکوپ (یک فنجان) بستنی شکلاتی است. هنگام خرید ماست طعم دار، انواعی را انتخاب کنید که کم شکر بوده یا ساده باشد و به انتخاب خود آن را طعم دار کنید.
 
جوی آماده

جو سرشار از مواد مغذی و فیبر است که برای سلامتی مفید می باشد اما بسیاری از محصولات جوی آماده طعم دار بین 10 تا 15 گرم شکر در هر بسته دارند. انواع کم شکر آن نزدیک 5 تا 6 گرم شکر دارند. میتوانید به جای آن از جوی آماده ساده (بدون طعم) استفاده کرده و خودتان تکه های میوه مانند توت فرنگی و سیب به آن بیفزایید. محصولات جوی آماده ساده کمتر از یک گرم شکر در هر بسته دارند.
 
سس سالاد

سسهای شیرین مانند سس فرانسوی، کاتالینا و سرکه، بیشترین مقدار شکر (حدود 5 تا 7 گرم شکر در هر دو قاشق غذا خوری سس) را دارند بنابراین مراقب باشید چقدر سس مصرف میکنید. با دستورات خانگی سرکه و روغن، میتوانید انواع کم شکر تر آن را تهیه کنید که تنها یک گرم شکر در همین مقدار سس استفاده میشود.
 
غلات صبحانه

شاید همه میدانید که غلات صبحانه میوه ای پر از شکر است اما حتی انواع سالمتر آن نیز پر از شکر هستند. بسیاری از غلات صبحانه ذرت، جو و سبوس در هر فنجان حاوی 10 تا 20 گرم شکر یا بیشتر هستند. فرقی نمیکند در تبلیغات چه میگویند، ترکیبات روی محصول را بخوانید تا از مقدار شکر آن اطلاع پیدا کنید.
 
نوشیدنیهای انرژی زا

بیشتر نوشیدنیهای انرژی زا که گفته میشود به شما انرژی میبخشند، مقدار زیادی شکر و کافئین نیز وارد بدنتان میکنند. برخی از این نوشیدنیها در هر 225 گرم نوشیدنی، حدود 25 گرم شکر دارند. چرا به جای آن آب خنک ننوشیم؟ گاهی اوقات این بی آبی بدن است که به شما احساس خستگی میدهد.
 
میوه های کمپوتی

کمپوت پرتقال حدود 39 گرم شکر در هر فنجان دارد. با جدا کردن آب آن میتوانید شکر دریافتی را به حداقل برسانید اما باز هم 15.5 گرم شکر میخورید. بهتر است به جای آن از میوه های تازه استفاده کنید.
 
کولِسلا (Coleslaw)

فکر میکنید کولسلا (خوراک سالاد کلم) که در برخی رستورانها سرو میشود، غذای سالمی به حساب می آید؟ در عقیده خود تجدید نظر کنید. یک بشقاب کولسلا 15 گرم شکر دارد. شاید اگر آن را در خانه درست کنید، شکر کمتری مصرف شود.
 
چای

از شکر افزوده آب میوه ها آگاهی یافته اید و به جای آن چای مصرف میکنید تا کمتر شکر دریافت کنید؟ بسیاری از چایهای آماده مقدار زیادی شکر دارند. مثلا برخی برندهای چای سرد (یخ چای) با طعم لیمو، حدود 32 گرم شکر در هر بطری دارند. یک فنجان آب سیب 24 گرم شکر دارد. اگر خودتان چای دم کنید میتوانید مقدار شکر مصرفی را کنترل کنید. همچنین برخی از آبهای طعم دار پر شکر نیستند، برچسب روی آنها را پیش از مصرف بخوانید.
 
میوه خشک

میوه خشک که آب آن تبخیر شده است، مقدار قند بیشتری نسبت به میوه های تازه دارد. یک مشت کشمش (38 گرم) بیش از 25 گرم قند طبیعی دارد. به جای آن میتوانید یک فنجان انگور بخورید که 15 گرم قند وارد بدن شما میکند.
 
سس کچاپ

سس کچاپ حدود 4 گرم شکر در هر قاشق غذا خوری، دارد. این مقدار به اندازه غذاهای دیگر موجود در این فهرست نیست اما اگر میخواهید مصرف شکر را کم کنید، از سس خردل معمولی استفاده کنید که کمتر از 1 گرم شکر در هر قاشق غذا خوری دارد.
 
منبع: سیمرغ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار