چرا شادمهر عقیلی در «دختر شیطان» بازی نکرد
کد خبر: ۱۴۹۴۲۸
تاریخ انتشار: 2019 July 02    -    ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

روزنامه ایران با قربان محمدپور، کارگردان «دختر شیطان» درباره مراحل ساخت این فیلم و دعوت از برخی بازیگران برای اجرای نقش در آن مصاحبه کرده است.

بخشی از مصاحبه را می خوانید:

بعد از موفقیت فیلم «سلام بمبئی» که یک ملودرام عاشقانه بود و فروش قابل قبولی داشت انتظار این بود که یک فیلم شبیه همین فیلم بسازید. حتی در اولین اخبار منتشر شده از «دختر شیطان» به‌عنوان قسمت دوم «سلام بمبئی» نام برده ‌شد؛ اما این فیلم فضای متفاوتی دارد و ماورایی است. چرا سراغ این سوژه رفتید؟

فیلمنامه «دختر شیطان» را خیلی دوست داشتم. خیلی از کارگردان‌ها علاقه‌مند بودند که فیلمنامه را از من بخرند اما فیلمنامه را نفروختم و منتظر ماندم تا بعد از «سلام بمبئی» شرایطی فراهم شود که فیلم را در هند بسازم. در زمان نگارش فیلمنامه، روایت قصه را برای ایران نوشتم اما بعدها به این فکر کردم که فیلم را نمی‌شود در ایران ساخت چون باید دختر شیطان را با حجاب می‌ساختم که از فضای قصه دور می‌شد.

فیلم را در هند ساختم که خیلی به افکار و حس معنوی مورد نظر من نزدیک بود اما «دختر شیطان» در بد زمانی اکران شد، با نمایش سه فیلم گردن کلفت همزمان شد که عملاً سانس‌های اکران متعلق به آنها بود، تبلیغات این فیلم‌ها بسیار قوی‌تر بود و ما نتوانستیم در این رقابت برنده شویم.

اگر فیلم در پاییز و زمستان اکران می‌شد، مرده «دختر شیطان» از «سلام بمبئی» هم بیشتر می‌فروخت چون فیلم جذابی است و مخاطب را از سالن سینما راضی روانه خانه می‌کند، لودگی و لوس‌بازی‌های معمول را ندارد و قصه‌اش جذاب است. ما در انتخاب زمان اکران فیلم اشتباه کردیم و تاوان آن را هم پرداختیم.

الان فیلم به‌صورت همزمان در هند هم در حال اکران است؟

فیلم را به هند فرستاده‌ایم اما هنوز تهیه‌کننده هندی، فیلم را ندیده، بعد از دیدن فیلم برای اکران در این کشور و سایر کشورها تصمیم گرفته می‌شود.

پیش از این قرار بود «عاشقی در هانوی» را بسازید. سرنوشت این فیلم به کجا رسید؟

این فیلم به «سلام بمبئی» نزدیک‌تر است. بعد از گفت‌وگو و دیداری که با سفیر ویتنام داشتیم قرار شد این فیلم را در آنجا بسازیم.

پروانه ساخت فیلم صادر شده؟

بله. لوکیشن را انتخاب کرده‌ایم و حتی برای نقش اصلی با لی یونگ آئه (بازیگر سریال یانگوم) وارد مذاکره شدیم. با او ملاقات کردیم اما قرار شد با ایشان یک فیلم دیگر در کره جنوبی بسازیم. «عاشقی در هانوی» در ویتنام ساخته می‌شود و بازیگرانی از این کشور در فیلم حضور دارند.

علاوه بر تغییر لوکیشن به نظر می‌رسد همکاری با بازیگران شناخته شده برایتان اهمیت دارد. برای فیلم «دختر شیطان» هم گزینه‌های زیادی مطرح بود. ابتدا اسم رضا گلزار برای نقش اصلی مطرح شد، بعد از آن اسم بوراک ازچیویت (بازیگر و مدل سابق اهل ترکیه) شنیده شد و حتی شایعه بازی شادمهر عقیلی هم مطرح شد.

چون دو نقش اصلی مرد داشتیم به دو بازیگر شناخته شده نیاز داشتیم. با رضا گلزار همکاری موفقی را در «سلام بمبئی» تجربه کردیم و مشتاق به تجربه دوباره آن بودیم، حضور ایشان در جذب مخاطب تأثیر دارد اما در زمان ساخت، ایشان قرارداد یک ساله برای «ساخت ایران» داشتند و حضورشان در «دختر شیطان» منتفی شد.

شادمهر عقیلی چطور؟ خبر رایزنی شما با ایشان شایعه بود یا واقعیت. این خبر همان زمان توسط این خواننده تکذیب شد.

برای یکی از نقش‌ها ایشان کاندیدا بودند، ما از ارشاد پرس و جو و کسب اجازه کردیم که آیا امکان دعوت از ایشان برای همکاری وجود دارد که سازمان سینمایی این اجازه را ندارد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور بوراک ازچیویت مشکلی نداشت؟

با او وارد مذاکره شدیم و حتی در خصوص دستمزد به توافق رسیدیم، با وجود اینکه ایشان به زبان انگلیسی تسلط نداشت من قبول کردم که به زبان ترکی فیلمبرداری کنیم و بعد با دوبله اصلاحش کنیم اما پس از اینکه با آقای حمید فرخ‌نژاد برای نقش اصلی قرارداد بستیم، آقای بوراک قبول نکردند نقش فرعی را بازی کنند.

ماجرای اکران نشدن فیلم در قم به کجا ختم شد؟ آیا فیلم همچنان در این شهر توقیف است؟

بله. حالا که تقریباً دیگر زمان اکران فیلم به پایان رسیده است. مدیر کل ارشاد قم خود درباره اکران نشدن فیلم در این استان تصمیم گرفت که در این باره باید سازمان سینمایی پاسخگو باشد. پاسخ مدیر ارشاد اداره قم به ما این بود که سازمان سینمایی پروانه نمایش فیلم را برای استان قم ارسال نکرده اما درعین حال این را هم گفت که این حق برای هر استانی وجود دارد که متناسب با فرهنگ، اقلیم و شرایط با اکران فیلمی موافقت بکند یا آنکه اجازه اکران آن فیلم را ندهد.

برخورد حوزه هنری با فیلم چطور بود؟ برخی فیلم‌های اکران نوروزی در سینماهای مربوطه با اصلاحاتی بیش از سایر سینماها مواجه بودند. درباره این فیلم چطور؟ خواهان اعمال اصلاحات مضاعف بر پروانه نمایش نبودند؟

حوزه هنری هرچه سانس 10 صبح و دو بعد از ظهر بود را به «دختر شیطان» داد و بعد هم فیلم را برداشت. فکر می‌کنم علت مخالفت مضمون فیلم بود.

اکران فیلم در مشهد که با مشکل خاصی مواجه نشد؟

نه شبیه آنچه در قم اتفاق افتاد اما با سانس‌های مرده‌ای که به فیلم دادند عملاً امکان دیده شدن فیلم را از «دختر شیطان» گرفتند.

یکی دیگر از حاشیه‌های پر حرف و حدیث فیلم شما استفاده از آیشا گوپتا به‌عنوان بازیگر زن بود که همزمان با حمله یکی از رسانه‌های داخلی و واکنش صدف طاهریان مواجه شد. چطور ایشان را انتخاب کردید و اساساً چقدر معتقدید که موازینی که درباره بازیگران داخلی وجود دارد درباره بازیگران خارجی هم اعمال شود.

در همان زمان خود آقای ابراهیم داروغه‌زاده به این ماجرا واکنش نشان دادند و گفتند که در مسأله عکس‌ها هیچ‌کدام از بازیگران زن خارجی بی‌مساله نبوده‌اند، حتی بازیگران لبنانی هم از این قاعده مستثنی نبودند که نمونه‌های آن را در فیلم‌های «سی و سه روز»، «کتاب قانون» و «به وقت شام» هم شاهد بودیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار