بیماری هایی که باعث ایجاد شوره سر می شود
کد خبر: ۱۴۹۴
تاریخ انتشار: 2015 June 05    -    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

شوره سر عبارت است از سلول های مرده پوستکه در روی پوست سر و موها دیه می شود . پوست سر به طور طبیعی در اثر لایه لایه شدن طبقه شاخی آن لایه های قدیمی را از دست داده و لایه های جدید جایگزین می گردند این عمل آهنگ و ریتم مشخصی دارد . اگر آهنگ و ریتم و سرعت ریزش پوسته های طبقه شاخی مو از حالت طبیعی خارج شده و تشدید و سریع شود حالتی به نام شوره سر به وجود می آید

شوره سر به صورت موضعی مثلا در پیشانی ها ، شقیقه ها و یا گردن می باشد و یا در تمام سر به وجود می آیند .

بر حسب ساختار و چسبندگی ، شوره سر را به دو نوع شوره خشک و شوره چرب تقسیم می کنند .

شوره خشک :

شوره خشک که به صورت گرده های ریزی روی مو پراکنده می باشد و معمولا به سر نمی چسبد ، در هنگام شانه زدن می ریزد و کوچک و سفید رنگ می باشد . شوره خشک معمولا به صورت موضعی وجود دارد و شخص سر خود را می خاراند و این خارش به این علت است که پوست سر حالتی شبیه به سوزن سوزن شدن دارد و شوره با خاراندن از پوست سر جدا می شود . شوره خشک می تواند مملو از میکروارگانسیم های انگلی و قارچی بسیار ریز باشد که این قارچ های بیماری زا بر اثر خارش پوست سر تشدید می شوند .

شوره چرب :

در انتهای موها روی پوست سر پوسته هایی دیده می شود که اگر آنها را در بین دو انگشت فشار دهیم شوره چرب به خاطر چرب بودن به هم می چسبند و در نتیجه از شوره خشک بزرگتر می باشند . رنگ آنها تقریبا سفید است ولی چون به هم میچسبند تیره به نظر می رسند . شوره چرب موجب ریزش مو می شود . چرا که به سر می چشبند و پوست سر را کلفت و خفه می کند ، توده های شوره به علت چربی بیش از حد ترشح شده غدد چربی سر به یکدیگر می چسبند.و هر چه لایه شوره چربتر باشد خفگی پوست بیشتر می شود و در نتیجه چربی بیشتری تولید می شود .

بیماری هایی که باعث شوره شدید سر می شوند عبارتند از :

1-درماتیت سورئیک که پلاک های ارتیماتو همراه با پوسته های چرب است .

2- دندروف : در زمان بلوغ پدید می آید .

3- پدیکولوز : نوعی شپش سر است .

4- پسوریازیس سر

عوامل ایجاد شوره سر

1- عوامل عصبی

2- کمبود ویتامین

3- اختلالات هورمونی

4-عوامل آلرژیک

منبع:دکتر سلام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار