بلیت قطار باز هم گران شد؟
کد خبر: ۱۴۸۸۵۸
تاریخ انتشار: 2019 June 26    -    ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

به رغم شنیده شدن زمزمه های افزایش قیمت بلیت قطار از اوایل سال، مجلس و شورای عالی ترابری با افزایش قیمت بلیت قطار مخالفت کردند، بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل ریلی علت اصرار خود را بر افزایش قیمت بلیت قطار، افزایش هزینه‌های قطعات یدکی و دستمزد کارگران مطرح می کردند، رئیس انجمن حمل و نقل ریلی اعلام کرده بود که امسال قیمت بلیت های قطار باید متوسط ۲۵ درصد گران شود تا بخشی از هزینه‌های این شرکت‌ها جبران شود.

بعد از پیگیری‌های بسیار و برگزاری جلسات مختلف شرکت‌های حمل و نقل ریلی توانستند درخواست خود را به کرسی بنشانند و در نهایت شورای عالی ترابری با افزایش متوسط ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار از ۱۵ خرداد امسال موافقت کرد.

در تماس‌های متعددی که با گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صورت گرفته یکی از افراد اعلام کرده است که گویی نرخ بلیت قطار بسیار بیشتر از ۲۲ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال بلیت قطار ۶ تخته تهران-گرگان که قبلا حدود ۳۳ هزار تومان بود، هفته پیش ۳۷ هزار تومان، سپس حدود ۴۰ هزار تومان و اکنون به ۶۰ هزار تومان رسیده است. چطور ممکن است در بخشی که نظارت بسیار آسان تر از بخش‌های خصوصی انجام می گیرد، قیمت ها به جای ۲۲ درصد، ۵۰ درصد افزایش یابد؟

محمد رجبی مدیر عامل رجا با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی ترابری میانگین افزایش قیمت بلیت قطار ۲۲ درصد است، افزود: بنابراین ممکن است در برخی از مسیر‌ها قیمت بلیت قطار بیش از ۲۲ درصد و در برخی از مسیر‌ها تنها ۵ یا ۱۰ درصد افزایش یابد، از اینرو نرخ ثابتی در مسیر‌ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تنها در مسیر تهران-مشهد قیمت بلیت قطار ۲۲ درصد افزایش یافته که دلیل آن هم پر‌ترافیک بودن این مسیر است.

مدیر عامل رجا اظهار کرد: شرکت حمل و نقل ریلی رجا قیمت‌های خود را در این مسیر طبق مصوبه شورای عالی ترابری افزایش داده و بلیت قطار‌های خود را بر اساس آن عرضه می‌کند در نتیجه هر مسافری که تمایل داشته باشد می‌تواند از این قطار‌ها استفاده کند و هر کسی هم دوست نداشته باشد می‌تواند سوار نشود.

رجبی اظهار کرد: بیشترین میانگین افزایش قیمت بلیت قطار ۳۰ درصد بوده است و ما بیشتر از ۳۰ درصد قیمت‌ها را گران نکرده‌ایم.

وی گفت: بر روی بلیت‌های قطار مبلغ ۱۰ هزار تومان هم به عنوان عوارض ایستگاه‌های راه آهن اضافه شده، اما در برخی از مسیر‌ها هم قیمت بلیت قطار کمتر از نرخ مصوب بوده است.

مدیر عامل رجا بیان کرد: دولت برای حمایت از شرکت‌های حمل و نقل ریلی تنها تسهیلات تبصره ۱۸ را جهت بازسازی واگن‌های فرسوده ابلاغ کرده است.

رجبی اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقل ریلی درخواست تخصیص ارز دولتی را داشتند، اما دولت تنها اعلام کرده است که ارز نیمایی به این شرکت‌ها پرداخت می‌کند که متاسفانه ارز نیمایی هم اکنون بسیار سخت پیدا می‌شود و بانک‌ها برای تخصیص این ارز به شرکت‌های حمل و نقلی همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.

وی گفت: دولت و بسیاری از مسئولان اعلام می‌کنند که ارز مورد نیاز صادرکنندگان و واردکنندگان در بانک‌ها موجود است، اما شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای دریافت ارز نیمایی با مشکل مواجه هستند.

افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار شاید برای بسیاری از مسافران و دانشجویانی که همواره در ترددند گران باشد، اما شرکت‌های حمل و نقل ریلی باید همزمان با این افزایش در بخش ارائه خدمات کیفیت‌های خود را افزایش دهند و از سوی دیگر باید نظارت‌های بیشتری بر دفاتر فروش بلیت قطار وجود داشته باشد تا شاهد ایجاد بازار سیاه در حوزه قیمت بلیت قطارها نباشیم.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار