فواید باورنکردنی روغن سبوس برنج
کد خبر: ۱۴۷۷
تاریخ انتشار: 2015 June 04    -    ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
محبوبیت روغن سبوس برنج روغنی در حال افزایش است و نسبت به روغن های رایج دیگر که در آشپزی استفاده می کنیم، مزیت های بسیاری دارد.
فواید باورنکردنی روغن سبوس برنج
روغن سبوس برنج فواید بی شماری برای سلامتی دارد که کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان، بهبود سلامت پوست، کمک به کاهش وزن، تسکین علائم یائسگی، محافظت از قلب و کاهش واکنش های آلرژیک از آن جمله هستند. محبوبیت روغن سبوس برنج روغنی در حال افزایش است و نسبت به روغن های رایج دیگر که در آشپزی استفاده می کنیم، مزیت های بسیاری دارد.

برنج یکی از مواد غذایی پرطرفدار و پراستفاده در دنیا است و روغن سبوس برنج از پوسته و دانه ی آن استخراج می شود. نقطه ی دود این روغن بالا است و به همین دلیل در شیوه های طبخ غذا با حرارت بالا کاربرد دارد. از نظر شباهت به روغن های دیگر، دارای ترکیبی مشابه با روغن بادام زمینی است اما نسبت به این روغن مزایایی دیگر نیز دارد.

اغلب از روغن سبوس برنج در طبخ غذاهای آسیایی مانند چین و ژاپن استفاده می شود که یکی از دلایل آن استفاده ی زیاد از برنج در غذاهای این کشورهاست. هرچند محبوبیت روغن سبوس برنج به دلیل قیمت مناسب و فواید آن در کشورهای دیگر هم درحال افزایش است.

روغن سبوس برنج به دلیل ویتامین E موجود در آن، تعادل ایده آل اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و قابلیت کاهش کلسترول، مورد توجه افراد است. بیایید نگاهی دقیق تر به فواید این روغن برای سلامتی بیندازیم.

•    مشکلات زنان

تحقیقاتی بر روی عصاره ی روغن سبوس برنج از نظر تاثیر آن بر روی زنان یائسه انجام شده است. گرگرفتگی و دیگر علائم آزاردهنده ی یائسگی که همه ی زنان آن ها را تجربه می کنند در بیش از ۹۰% از زنانی که از این مکمل استفاده می کردند، کاهش یافته بود. همین فواید در زنانی که از روغن سبوس برنج هم استفاده می گردند، گزارش شده بود.

•    کنترل کلسترول


 سازمان بهداشت جهانی و انجمن قلب آمریکا بیان کرده اند که روغن سبوس برنج نسبت به روغن های گیاهی دیگر دارای بهترین نوع ممکن ازچربی های اشباع و غیراشباع است. این تعادل در اسیدهای چرب بدین معناست که سطح کلسترول بدن می تواند کاهش یابد چون اشکال مفید کلسترول مانع تشکیل اشکال کلسترول "بد” در بدن می شوند.
این کار می تواند به کاهش مشکلاتی مانند تصلب شرایین و مشکلات پس از آن مانند سکته قلبی و مغزی کمک کند. چه کسی می دانست تغییر روغن آشپزی می تواند تا این حد از قلب محافظت کند.

•    پیشگیری از سرطان

 روغن سبوس برنج منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است. روغن سبوس برنج حاوی مقدار زیادی ویتامین E است. ویتامین E تاثیری آنتی اکسیدانی دارد که به معنای خنثی شدن رادیکال های آزاد بدن است.
رادیکال های آزاد فرآورده های جانبی متابولیسم سلولی هستند که باعث می شوند سلول های سالم تبدیل به سلول های سرطانی شوند. به همین دلیل، برقرار بودن جریانی از آنتی اکسیدان ها به بدن، احتمال ابتلا به سرطان های مختلف را کاهش می دهد.

•    پیشگیری از پیری زودرس

ویتامین E فوایدی بیش از پیشگیری از سرطان دارد. این ویتامین با سلامت پوست ارتباطی مستقیم دارد. رادیکال های آزاد می توانند به سلول های پوست حمله کنند و علائم پیری زودرس پوست را افزایش دهند.
روغن سبوس برنج می تواند سطح ویتامین E شما را افزایش دهد و در نتیجه، زخم ها سریع تر بهبود پیدا می کنند، بازسازی سلولی افزایش پیدا می کند، پوست صاف می شود، چروک ها کاهش پیدا می کنند و از شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می شود. ویتامین E همچنین ویژگی محافظتی سلول های پوست را افزایش می دهد و از وارد شدن سموم خارجی و پاتوژن ها به پوست جلوگیری می کند.

•     واکنش آلرژیک

 روغن سبوس برنج بر خلاف روغن های دیگر، حساسیت زا نیست. استفاده از روغن سبوس برنج در آشپزی باعث واکنش های آلرژیک نمی شود، می تواند سیستم واکنش های آلرژیک بدن را آرام کند و از حساسیت بیش از حد به سایر آلرژن های غیر معمول جلوگیری کند.

•    کاهش وزن

 علی رغم این که روغن سبوس برنج کالری بالایی دارد، ویسکوزیته روغن سبوس برنج به این معنا است که تنها ۲۰% از روغن جذب غذا می شود.
وقتی روغن کمتری جذب شود، غذا طعم و فواید آن برای سلامتی را جذب می کند اما مجموع کالری دریافتی آن کمتر از دیگر روغن های گیاهی است پس اگر نگران وزن خود هستید، احتمالاً این روغن بهترین گزینه برای شما است.

نکته نهایی


روغن سبوس برنج سرشار از فیبر است و به هضم غذا کمک می کند مگر این که مشکلی در دستگاه گوارش خود داشته باشید. اگر دچار زخم معده یا هر مشکل دیگری هستید که به هر دلیلی باعث باریک شدن دستگاه گوارش تان شده است، ممکن است فیبر باعث بیشتر مسدود شدن دستگاه گوارش شود.
علاوه بر این، به میزان مصرف این روغن هم توجه کنید چون کالری بالایی دارد. درصورت لزوم از روغن سبوس برنج برای آشپزی و در حد معمول استفاده کنید.
باغ دارو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار