غیبت گران‌ترین نقاشی جهان در نمایشگاه داوینچی +عکس
کد خبر: ۱۴۶۰۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 May 27    -    ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵

«سالواتور موندی» به عنوان گران‌ترین نقاشی تاریخ به دلیل تردیدها درباره اصالت آن در نمایشگاه ویژه موزه لوور به مناسبت پانصدمین سال درگذشت «لئوناردو داوینچی» حاضر نخواهد بود.

به نقل از گاردین، در حالی که برخی از متخصصان سرشناس آثار «لئوناردو داوینچی» چون «مارتین کمپ» (پرفسور تاریخ هنر دانشگاه آکسفورد) معتقد است نقاشی «سالواتور موندی»، اثر این هنرمند نامدار ایتالیایی است برخی دیگر از متخصصان هنری نسبت به اصالت این اثر اظهار تردید کرده‌اند و به همین دلیل موزه لوور اعلام کرده در نمایشگاه بزرگی که امسال به مناسبت پانصدمین سالمرگ «داوینچی» ترتیب داده است، میزبان این نقاشی گران‌بها نخواهد بود.

غیبت گران‌ترین نقاشی جهان در نمایشگاه «داوینچی»

قدمت نقاشی «سالواتور موندی» (منجی جهان) که یکی از حدود ۲۰ نقاشی به جا مانده از «داوینچی» - نقاش نامدار رنسانس - است، به سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد. در این نقاشی حضرت مسیح (ع) با لباسی آبی با نوارهای قرمز و در حالی که گوی بلورینی در دست دارد به تصویر کشیده شده است.

این اثر نقاشی اولین بار به سفارش مجموعه شخصی پادشاه چارلز اول کشیده شد و در سال ۱۹۷۳ چوب حراج خورد اما پس از آن تا سال ۱۹۰۰ ناپدید شد.

سپس در سال ۱۹۵۸ در حراجی ساتبی به یک مجموعه‌دار آمریکایی فروخته شد و مجدداً در سال ۲۰۰۵ در اختیار کنسرسیوم آثار هنری قرار گرفت و مرمت‌های فراوانی روی آن صورت گرفت و در نهایت در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار در حراجی کریستیز به فروش رفت و رکورد فروش آثار نقاشی را شکست.

گفته می‌شود خریدار این نقاشی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی است و قرار بود این نقاشی به عنوان مهم‌ترین اثر لوور ابوظبی رونمایی شود و پس از آن به نمایشگاه پانصدمین سالگرد مرگ «لئوناردو داوینچی» در لوور پاریس نیز به امانت داده شود.

نمایشگاه لوور ابوظبی سال گذشته به شکل غیرمنتظره‌ای لغو شد و بنا بر اعلام «بن لوئیس» نویسنده و تاریخدان هنری، نقاشی «سالواتور موندی» به موزه لوور نیز امانت داده نمی‌شود؛ چرا که تعداد افرادی که معتقدند این اثر متعلق به داوینچی است خیلی زیاد نیست.

«بن لوئیس» بر اساس منابع خبری داخل موزه لوور توضیح داده است که اگر هم بخواهند این نقاشی را در لوور نمایش دهند در قالب یک ورکشاپ خواهد بود، البته صاحب این اثر آن را نیز قبول نخواهد کرد؛ چراکه در این صورت ارزش نقاشی به حدود ۱.۵ میلیون دلار نزول پیدا خواهد کرد.

گفته می‌شود نقاشی «سالواتور موندی» هم‌اکنون تحت تدابیر امنیتی در یکی از بنادر آزاد کشور سوئیس نگهداری می‌شود.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
2
در بیزینس این قبیل آثار هنری، قیمت‌های فوق العاده و باور نکردنی در حقیقت روپوشی برای پول شویی و حق و حساب دادن است. فی المثل یک فرد ثروتمند به دلایلی بایستی لطف و مساعدت عده ای را جبران کند، از سوی دیگر بدلایل سیاسی یا پول شویی یا.. پرداخت مستقیم پول به آنان امکان ندارد، پس در این وسط اثری هنری پیدا شده و با ده واسطه به شکل قانونی و به قیمت گزاف توسط آن فرد ثروتمند خریداری می‌شود. در این صورت همه به اهداف خود رسیده و واسطه ها نیز با چند واسطه و معاملات صوری قبل از آن ، تحت عنوان معاملات آثار هنری ، حق و حساب خود را میگیرند. بنابراین قیمت گزاف آثار هنری که بخصوص از سوی ثروتمندان خاورمیانه‌ای پرداخت می‌شود، دلایل دیگری داشته و در مورد این تابلو سالواتور موندی نیز حتی رعایت حداقل ظواهر نیز نشده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار