بیماری هایی که نشانه اعتیاد به شبکه های اجتماعی است
کد خبر: ۱۴۴۴
تاریخ انتشار: 2015 June 01    -    ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
عواقب استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی

تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی آنلاین برخی از مردم جهان را غرق در فناوری ساخته و به نوعی در آنها وسواس ایجاد کرده اند. افراد معتاد به تلفن هوشمند به کسانی گفته می شود که تماس و روابط اجتماعی آنها به واسطه بررسی مداوم تلفن هوشمندشان و ارسال متن و تصویر در اینترنت تحت تاثیر قرار گرفته و به واسطه این سبک زندگی حتی مورد سرزنش نیز قرار می گیرند. در ادامه هشت نشانه از اعتیاد به تلفن هوشمند را ارائه می کنیم.

نوموفوبیا


اصطلاح نوموفوبیا یا ترس از در اختیار نداشتن تلفن همراه برای نخستین بار در مطالعه ای که توسط اداره پست انگلیس انجام شده بود، ارائه شد. بنابر نتایج این مطاله، نزدیک ۵۳ درصد از کاربران تلفن همراه در انگلیس هنگامی که تلفن همراه خود را گم می کنند، شارژ باتری یا اعتبار آنها خالی می شود و یا پوشش شبکه وجود ندارد، دچار اضطراب و ترس می شوند.

آسیب دست


انجام بیش از حد بازی هایی مانند کندی کراش و یا نوشتن متن با تلفن همراه می تواند احساس درد و گرفتگی در انگشتان، مچ و ساعد و یا حتی درد مداوم در دستان را موجب شود.

سندرم خشکی چشم

هنگامی که کاربر روی نمایشگر تلفن همراه خود متمرکز می شود پلک زدن به میزان یک سوم کاهش می یابد. این شرایط سطح بالاتر تبخیر اشک چشم را موجب می شود که یکی از عوامل ایجاد سندرم خشکی چشم محسوب می شود. این مساله در نهایت می تواند آسیب دائمی چشم را به همراه داشته باشد.

استفاده مداوم


طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ توسط مرکز مشاوره دانشگاه کاپیتال نرمال صورت گرفت ۷۷ درصد از شرکت کنندگان این مساله را تایید کردند که از تلفن همراه خود به مدت ۱۲ ساعت یا بیشتر در طول روز استفاده می کنند. افزون بر این، ۶۵ درصد شرکت کنندگان تایید کردند در صورتی که تلفن همراه در کنار آنها نباشد دچار اضطراب می شوند و از هر ده نفر، نه نفر اعلام کردند که نمی توانند بدون تلفن همراه خود کاری انجام دهند.

از دست دادن قدرت شنوایی


بنابر پژوهشی که توسط یک بیولوژیست ژاپنی انجام شد، اگر فردی از تلفن هوشمند خود به مدت بیش از سه ساعت در روز برای مکالمه استفاده کند خطر از دست دادن شنوایی به میزان ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت. به اعتقاد وی، بلندگوهای تعبیه شده در این دستگاه ها بر قدرت شنوایی انسان تاثیر منفی دارند.

سندرم لرزش شبح


افراد مبتلا به این سندرم بدون آن که تلفن همراه در حال لرزش یا زنگ زدن باشد، احساس می کنند این اتفاق در حال رخ دادن است.

ارسال پیام هنگام خواب


برخی کاربران چنان شیفته و وابسته به تلفن هوشمند خود هستند که هنگام خواب نیز اقدام به ارسال پیام های متنی می کنند.

عکس سلفی


امروزه، گرفتن عکس های سلفی و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه های اجتماعی از محبوبیت بالایی برخوردار شده اند اما زیاده روی در این مساله به منظور جلب توجه می تواند به خودشیفتگی یا کاهش اعتماد به نفس منجر شود.
منبع: دوترکه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار