سلامتی تان را از روی ناخن‌هایتان متوجه شوید
کد خبر: ۱۴۳۹۸۹
تاریخ انتشار: 2019 May 06    -    ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
در این حالت خط‌های سفید روی ناخن دیده می شود که در صورت مشاهده آن روی ناخن شست وضعیت کمی جدی‌تر خواهد بود. این علامت می تواند خبر از کمبود پروتئینی به نام آلبومین باشد که موجود در خون است. طبق مقاله چاپ شده در ژورنال ترکیه‌ای ممکن است فرد دچار مشکلات کبدی یا سوء تغذیه باشد.

نشانه‌های ناخن سالم و ارتباط آن با سلامتی بدن

نشانه‌های ناخن سالم و ارتباط آن با سلامتی بدن«تابناک باتو»؛ در مورد نشانه‌های ناخن سالم و ناخن ناسالم چه می‌دانید؟ ناخن‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد سلامت بدن به شما بدهند با تغییر رنگ، حالت و بافت ناخن می توانید به اطلاعاتی در مورد سلامتی تان دست پیدا کنید. بیشتر تغییرات در ناخن آنقدری جدی نیستند که در مورد آن نگران شوید؛ اما بعضی از موارد خاص نشان دهنده مشکلات بدن ناشی از مصرف دارویی خاص است. شاید هر هفته در روز مشخصی ناخن هایتان را کوتاه کنید، اما یادتان هست که آخرین بار چه زمانی با دقت به ناخن هایتان نگاه کردید؟ اگر مطمئن نیستید که چه حالاتی در ناخن نرمال و چه حالاتی غیر نرمال هستند، در این مطلب از بخش بیماری‌های دکتر سلام، با ما همراه باشید تا نشانه‌های ناخن سالم را به شما آموزش دهیم ناخن‌ها اطلاعات زیادی در مورد وضعیت عمومی و سلامت شما می­دهند پس نکته مهم اینجاست که نشانه‌های ناخن سالم را بشناسید.

نشانه‌های ناخن سالم

رنگ یکدست
سطح یکنواخت بدون فرورفتگی و برآمدگی
متصل به پوست
هلالی سفید ته ناخن بالای پوست

ناخن سالم
نشانه‌های ناخن ناسالم

بی رنگی
لکه دار بودن
جداشدن ناخن از پوست
نازکی یا کلفتی
شکل عجیب

خبر خوب این که تغییر ناخن را نمی توان عامل قطعی مشکلی دانست؛ هرچند گاهی اوقات تغییر ناخن می تواند هشدار مشکلی در بدن را بدهد، اگر هر یک از این تغییرات را در ناخن تان مشاهده کردید، حتما احتیاط کنید و در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید.

تغییر رنگ ناخن با وضعیت سلامت فرد در ارتباط است

تغییر جزئی در رنگ ناخن اتفاق خاصی نیست، اما تغییر بیش از حد در رنگ آن می‌تواند خبر از مشکلات زیر دهد؛

لیوکونیچیا یا سندروم ناخن سفید

این سندروم زمانی ایجاد می شود که رشد ناخن دچار مشکل شده باشد. طبق گفته دکتر آشکلی اندرسون سرپرست فونداسیون دارویی در کالیفرنیا، ممکن است ناخن خط و خطوط سفید داشته باشد که هیچ کدام به لبه ناخن نمی‌رسند یا اینکه ممکن است مرکز ناخن سفید شود. این تغییرات در نتیجه زخم شدن ناخن بعد از انجام اقداماتی مثل مانیکور یا ناخن مصنوعی می باشد. این نشانه ممکن است خبر از جذام، بیماری کبدی، یا حصبه دهد.

نشانه‌های ناخن سالم و ارتباط آن با سلامتی بدن



ناخن تری

حالتی که در آن بیشتر قسمت ناخن سفید و بالای آن قرمز یا صورتی رنگ است. طبق مقاله چاپ شده در ژورنال آمریکایی، ۸۰ درصد از افرادی که این نشانه را دارند، دارای مشکلات کبدی هستند. این مورد همچنین می تواند خبر از مشکلات قلبی، کلیوی و دیابت دهد.

خطوط ناخن Muehrcke

در این حالت خط‌های سفید روی ناخن دیده می شود که در صورت مشاهده آن روی ناخن شست وضعیت کمی جدی‌تر خواهد بود. این علامت می تواند خبر از کمبود پروتئینی به نام آلبومین باشد که موجود در خون است. طبق مقاله چاپ شده در ژورنال ترکیه‌ای ممکن است فرد دچار مشکلات کبدی یا سوء تغذیه باشد.

ناخن‌های دورنگ

نصف این ناخن‌ها به رنگ قرمز یا صورتی و نصف دیگر قهوه‌ای هستند. طبق مقاله چاپ شده ژورنال انگلستان در سال ۲۰۱۳، در این حالت ممکن است فرد دچار مشکلات کلیوی باشد.

خطوط عمودی سفیدرنگ

خطوطی باریک به صورت چندتایی یا تکی در ناخن‌ها که به رنگ سفید دیده می‌شوند. این خطوط در پهنای ناخن کشیده شده اند. طبق مقاله چاپ شده در ژورنال هندی در سال ۲۰۱۵، این تغییر ظاهر به دلیل اکسیتاسیون آرسنیک اتفاق می افتد و خبر از بیماری‌های هاجکین (بزرگ شدن غدد لنفاوی و آماس طحال)، سل، مالاریا، حساسیت به دارو‌های شیمیایی، کربن مونواکسید و مسمومیت آنتیمونی، بیماری‌های کلیوی و قلبی، ذات الریه و مشکلات وضع حمل می ­دهد.

خونریزی رگه‌ای

خط‌های باریک عمودی به رنگ‌های قرمز سیاه یا قهوه‌ای طوری جلوه می کنند که انگار زیر ناخن خون جمع شده است و شکلی تکه تکه‌ای به ناخن می دهد. دکتر کامی گراسن، در ونکوور این اینگونه شرح می دهد که اثرات این مدل ناخن‌ها می ­تواند شامل بیماری‌های روانی، بیماری‌های مجرایی و قلبی باشد. همچنین افرادی که مشکل انعقاد خون دارند و یا قبلا ماده‌ای به ناخن هایشان تزریق کرده اند، با این مشکل مواجه می شوند.

سندروم ناخن زرد

در این وضعیت ناخن‌ها رشد بسیار آرامی دارند، پیچ خورده و ضخیم هستند و طبق گفته دکتر اندرسون می‌تواند نشانه بیماری‌های ریوی و لیمفدما باشند. او همچنین اشاره کرد که در بعضی موارد سندروم ناخن زرد می تواند غیر منتظره و اکتسابی باشد یا اینکه افراد آن را از خانواده به ارث ببرند.

خط‌های قهوه‌ای عمودی

اگرچه این یک مشکل ناخنی معمول در بین افراد با پوست تیره می باشد، اما نباید آن را نادیده بگیریم. خط‌های قهوه‌ای یا تیره روی ناخن یک بیماری جدی به نام ملانوما (تومور سیاه رنگ قشر پوست) را نشان می دهد و یا موارد دیگری مثل خال‌های گوشتی خوش خیم و یا رنگ‌های شیمیایی.

نشانه‌های ناخن سالم و ارتباط آن با سلامتی بدن

تغییر شکل ناخن با وضعیت سلامت شما ارتباط دارد

رِنج وسیعی از مشکلات در سلامت فرد می تواند روی شکل ناخن تاثیر بگذارد. تغییراتی که ممکن است در شکل ناخن خود مشاهده کنید؛

ناخن قاشقی

ناخن‌هایی که نرم هستند و حالتی فرورفته مثل قاشق دارند. به طوری که قطره آب داخل آن‌ها می تواند بایستد. این مدل ناخن می ­تواند علت‌های زیادی داشته باشد از جمله کمبود آهن شدید، هموکروماتوز (زمانی که بدن بیش از حد آهن جذب می کند)، کم کاری یا نقص غده تیروئید و مشکلات قلبی.

ناخن‌های گرزی

در این حالت نوک ناخن‌ها بزرگ‌تر می شود و ناخن دور انگشت را می گیرد. ناخن‌های گرزی معمولا نشانه بیماری‌های قلبی رگی، ریوی و قلبی می باشند. نشانه‌های ضعیف تری مثل مشکلات کبدی و روده‌ای نیز وجود دارد.

تغییرات بافت ناخن و ارتباط آن با سلامت فرد

به غیر از ناخن‌های ضربه خورده و یا خط‌های کوچک روی آن، بقیه ناخن‌ها در حالت عادی سطحی صاف دارند. اما این بافت یکنواخت می تواند به دلایل مشکلاتی در بدن تغییر کند. وضعیت‌های زیر می­تواند در بافت ناخن تاثیرگذار باشد.

خط‌های کج

این خط‌ها حالت دندانه‌ای دارند و در سراسر ناخن دیده می شوند. وضعیت‌هایی که باعث بروز این خط‌ها می شود شامل دیابت، بیماری قلبی رگی ثانویه، تب مخملی یا اسکارلت، سرخک، گوشک، و ذات الریه است. این خط‌ها همچنین می توانند خبر از کمبود زینک در بدن فرد بدهند.

حفره‌های کوچک

این تغییر بافت می­تواند زمانی که در لایه‌های زیری ناخن مشکل وجود دارد، یافت شود. این فرورفتگی‌ها می­ تواند عمیق یا کم عمق باشد و در ناخن‌های دست رایج‌تر از ناخن‌های پا می ­باشند.

طبق گفته اندرسون، ۶۸% افرادی که حفرگی ناخن دارند، دارای بیماری پسوریازیس می­باشند. این حفرگی همچنین می تواند به علت ریزش مو، اگزما و بیماری‌های خودایمنی باشد.

وضعیت‌های زیر ممکن است باعث جدایی ناخن شود
آنیکولیز

در این حالت ناخن کم کم شروع به بالا آمدن می‌کند تا جایی که نقطه اتصالی با پوست ندارد و ممکن است بی رنگی و سفیدی آن را ببینید. دلایل رایج جداشدگی ناخن شامل زخم، عفونت و پسوریازیس است.

Onychomadesis

این وضعیت به نوعی موقت است. طبق گفته گراسن، در این دوره رشد ناخن متوقف می ­شود. ممکن است در افراد به دلیل زخم این اتفاق بیافتد، اما ممکن است در انگشتان دست و پای کودکان نیز این اتفاق بیافتد و باعث مشکلات دهانی، پسوریازیس و بیماری‌های خودایمنی شود.

نشانه‌های ناخن سالم و ارتباط آن با سلامتی بدن

چه زمانی تغییر ناخن خطرناک است و باید به متخصص مراجعه کنیم؟

ناخن‌های شما اطلاعات زیادی در مورد سلامت بدنتان به شما می ­دهند، بنابراین از تغییرات غیر نرمال آن‌ها ساده نگذرید. در حالی که اکثر تغییرات ناخنی جای نگرانی ندارد، اما بهتر است برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

هر تغییری در ناخن که در طی چند هفته بهبود پیدا نکند و محرکی باعث ایجاد آن نشده باشد، باید به پزشک نشان داده شود. علاوه بر آن هر نوع درد، تورم و یا قرمزی باید به موقع ارزیابی شود.
یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار