نگهداری بی‌رحمانه از اسکلت‌های محوطه باستانی «شادیاخ»+عکس
کد خبر: ۱۴۲۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2015 June 14    -    ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
بر خلاف افسوس اولیه در بازدید از موزه، در راه بازگشت از سایت شادیاخ، این عبارت ذهن مرا مشغول کرده بود که‌ «ای کاش اجنبی‌‌ها این اسکلت‌ها را هم با خود به موزه مترو پولیتن می‌بردند»!
نگهداری بی‌رحمانه از اسکلت‌های محوطه باستانی «شادیاخ»+عکس«شادیاخ» نام محوطه ای باستانی در نیشابور است که در فاصلۀ زمانی بین اوایل سده سوم تا سال 669 هجری که توسط زلزله ویران شده، دارای اهمیت زیادی بوده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک با تو»، در کاوش‌های باستان‌شناسی این منطقه در سال 1379، بخش‌های زیادی از این شهر باستانی از دل خاک بیرون آمد. از جمله اکتشافات این منطقه، می‌توان به ظروف شیشه‌ای و سفالی، گچ‌بری‌ها و تزییناتی اشاره کرد که تنها تصاویر آن بر دیواره‌‌های موزه شادیاخ ـ در کنار سایت باستان شناسی ـ نصب شده است.

بنا بر این گزارش، در زیر هر یک از این تصاویر، عبارتی ‌‌بیانگر وجود آن شیئ ‌تاریخی‌ در موزه متروپولیتن نیویورک‌ نوشته شده که تأسف هر بازدید‌کننده‌ای را برمی‌انگیزد که چرا این اشیای ارزشمند، زینتگر موزه‌‌های کشورهای خارجی است؟!

خبرنگار تابناک با تو همچنین می‌افزاید: ‌در بازدید از محوطه تاریخی به جز بخش‌هایی از بناهای باقی مانده که با نام‌‌ تالار عام، آهنگری، سفالگری و .‌.‌. مشخص شده، وجود چند اسکلت در زیر قاب‌های شیشه ای توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند؛ اسکلت‌هایی با قدمتی ‌حدود 550 ساله که گویای آن است که احتمالا این شهر، پیش از حمله مغول‌ها توسط زلزله ای هولناک از بین رفته است.

اما در بازدید ما از این محوطه، مهمترین چیزی که توجه و تأسف همه را را برانگیخت، شرایط نگهداری بسیار نامناسب این اسکلت‌ها بود، به گونه‌ای که‌ ‌رطوبت بسیار بالا در زیر محفظه‌های شیشه ای ـ‌ که باید محافظ این اسکلت‌های با ارزش باشند ـ موجب تسریع در تخریب و نابودی آنها شده است. جالب اینکه وجود خزه در لابلای سنگ‌های زیر محفظۀ شیشه ای، نشان دهندۀ پایداری این رطوبت است و البته از رطوبت‌گیرهای تزیینی و بدون کار‌آیی نیز هیچ کاری ساخته نیست.

بر خلاف افسوس اولیه در بازدید از موزه، در راه بازگشت از سایت شادیاخ، این عبارت ذهن مرا مشغول کرده بود که‌ «ای کاش اجنبی‌‌ها این اسکلت‌ها را هم با خود به موزه مترو پولیتن می‌بردند»! 

در اینجا شما را به دیدن تصاویری از این موزه دعوت می‌کنیم.

توجه: تار بودن و ناپیدایی عکس‌ها به دلیل رطوبت و بخار گرفتگی زیر شیشه‌های محل نگهداری این اسکلت‌هاست.



تهیه‌کننده و عکاس: حمید روحشاد


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
2
14
وااااا تابی جون بعضی از عکس هارو سانسور کردی به وضوح دیده نمیشه یا این به خاطر همون شرایط بد نگهداریه ؟
patriot
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
0
17
فاجعه اس
جلبک زده
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
1
6
واقعا" که ا ی کاش اینها رو با خودشون به موزه متروپل برده بودند. لا اقل انجا درست ازش نگهداری میشد. به هر حال که سندیت و موجودیت این تاریخ برای ایران هست ،پس نگهداریش در جایی غیر از ایران چیزی از ارزش آن و ایرانی بودنش کم نمیکرد. فقط فرقش این بود که سالم میموندن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
2
5
شاید اسکلت نفس می کشیده که شیشه بخار کرده!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
0
1
من حدود 8 سال پیش اونجا بودم خیلی بهتر بود تا الان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار