مسائل مهمي كه قبل از بچه دار شدن بايد بدانيد
کد خبر: ۱۴۱
تاریخ انتشار: 2015 April 28    -    ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
بهترين زمان براي فرزنددار شدن حداقل دو سال بعد از ازدواج است كه البته اين زمان ميانگين است و برخي همسران ممكن است به زمان بيشتري نياز داشته باشند.
بچه دار شدن، تصمیم مهمی است که نباید آن را دست کم بگیرید. داشتن یک نوزاد کوچولو می تواند جالب و مفرح باشد؛ حتی می تواند برخی نیازهای درونی شما را ارضا کند، به نحوی که قبل از بچه دار شدن شاید تصور آن را هم نمی کرده اید.

این نکته را هم باید در نظر بگیرید که تاخیر در فرزند دار شدن عواقب بدی برای بانوان دارد، برای مثال با بالا رفتن سن زنان، بارداری برای آنها خطرناک تر می شود و از سوی دیگر با گذشت زمان اختلاف سنی میان والدین و فرزندان نیز آنقدر زیاد می شود که دیگر قادر به درک یکدیگر نیستند و حتی ممکن است زن و شوهر نیز با وجود میل شدید به اولاددار شدن و تشکیل خانواده ای بزرگ و منسجم در سال های نخست زندگی پس از مدتی دیگر حال و حوصله پرورش و تربیت فرزندی را نداشته باشند.

به همین دلیل است که به شما توصیه می کنیم از همان بدو ازدواج فرصت را غنیمت بشمارید و به فکر فرزنددار شدن باشید.

آیا آمادگی لازم را برای داشتن فرزند دارید؟

ممکن است هرگز پاسخ صریحی برای آن پیدا نکنید، اما می توانید با فکر کردن به این موضوع بر شک و دودلی خود فائق شوید. تصمیم گیری در این مورد به عوامل متعددی مربوط می شود که ممکن است برخی از آنها هرگز برای شما روشن نشود یا نتوانید بدرستی نظر صریح و دقیق خود را در بعضی موارد بازگو کنید، اما اگر به خودتان کمک کنید تا بر این مساله تمرکز بیشتری داشته باشید، می توانید علت تردید خود را درک کنید و به تصمیم گیری نهایی که به نفع شما و خانواده تان خواهد بود، نزدیک شوید. ممکن است این تردیدها ناشی از برخی مسائل عاطفی مثلا یک مشکل حل نشده در دوران کودکی باشد که خود فرد نیز کاملا از آنها اطلاع ندارد.

می توانید این تحقیق را با این سوال آغاز کنید: «چه چیزهایی در زندگی برای خودتان می خواهید؟» به این سوال فارغ از وضع فعلی خودتان و بدون توجه به اهدافتان پاسخ دهید. اگر از این که حتما فرزندی می خواهید، مطمئن شدید، آن وقت می توانید سراغ پرسش های بعدی بروید.

مثلا آیا شما زمانی را به گذراندن با کودکان اختصاص می دهید؟ آیا از این کار لذت می برید؟ از چه چیزهایی در دوران کودکی خود لذت برده اید؟ چه چیزهایی از آن دوران را دوست ندارید؟ کدام کارها یا رفتارهای والدینتان (در ارتباط با شما) را درست می دانید؟ کدام کارهایشان به نظر شما خوب نبود؟ پدر یا مادر چگونه باید باشند و چه کارهایی باید انجام بدهند؟ تاکنون چه درس ها یا پیغام هایی در این باره از محیط اطرافتان دریافت کرده اید؟

در مجموع باید بدانید که بچه دار شدن نمی تواند یک زندگی زناشویی متزلزل را ترمیم یا تحکیم کند و با حضور یک نوزاد، بلکه مشکلات چند برابر هم می شود. قبل از این که صاحب فرزندی شوید، باید خود و همسرتان را بخوبی بشناسید، خالصانه به یکدیگر علاقه مند باشید و رابطه میان شما صمیمی و کاملا باثبات باشد. به بیان دیگر باید آینده رابطه شما روشن، مطمئن و قابل پیش بینی باشد.

مهارت های لازم را کسب کنید

پژوهش های متعدد روان شناسان و مشاوران خانواده نشان می دهد همسران بعد از ازدواج نیازمند زمانی هستند که رابطه خود را بسنجند و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنند. برخی همسرانی که قبل از ازدواج رابطه بسیار خوبی با هم داشته اند، ممکن است بعد از ازدواج و رودررو شدن با واقعیت های زندگی زناشویی و نداشتن مهارت های ارتباطی یا تفاوت های شخصیتی بسیار بزرگی که قبل از ازدواج به آنها بی توجهی کرده اند، رابطه شان دستخوش اختلال شود و به جدایی بکشد.

بنابراین بهترین زمان برای فرزنددار شدن حداقل دو سال بعد از ازدواج است که البته این زمان میانگین است و برخی همسران ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. برای همین بعد از ازدواج مدتی به خود فرصت دهید.

اگر با شناخت کافی و در سن مناسبی ازدواج کرده باشید، بدون هیچ مشکلی می توانید بچه دار شوید، اما گاهی افراد در سنین بالا ازدواج می کنند و فرصت بیولوژیکی زیادی برای بچه دار شدن ندارند و نمی توانند سال های زیادی را صرف شناخت طرف مقابل کنند، بنابراین باید زودتر از دیگر زوج ها به فکر بچه دار شدن بیفتند.

همچنین آمارهای قوه قضاییه ثابت می کند که وقتی زوج ها در سن بالا ازدواج می کنند، احتمال جدایی شان بسیار کم است و بنابراین اگر در سن بالا ازدواج کرده اید، می توانید از همان سال های نخست ازدواج به فکر بچه دار شدن باشید و بعد مرحله جدیدی را آغاز کنید، اما گذر از این مرحله باید سریع تر باشد. برای حل این مشکل می توانید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

روان شناسان معتقدند اگر همسر معتاد، بیکار و بی مسئولیت دارید، تصور نکنید که حضور یک بچه شخصیت او را تغییر کلی می دهد و او به یکباره همسر خوب و دلخواه شما می شود.

برخی همسران افراد معتاد به این باور اشتباه اعتقاد دارند که در صورت بچه دارشدن، شوهرشان ترک اعتیاد کرده و بهبود می یابد.

همسران حتما باید برنامه ریزی اقتصادی خوبی را در زندگی دنبال کنند، البته معمولا اضافه شدن یک عضو تازه به خانواده می تواند نهیبی به زوج ها باشد تا آنها دست از ولخرجی بردارند و راه و چاه درست خرج کردن و پرهیز از اسراف کاری و مصرف گرایی را یاد بگیرند.

همه ما در دوران بچگی خواسته هایی داشتیم که ممکن است به دلایلی به آنها نرسیده باشیم، بنابراین سعی داریم آن را برای فرزند خود تامین کنیم، اما باید توجه داشته باشیم که تمام خواسته کودک ما پول نیست و باید یک خانواده و محیط گرم و صمیمی برای کودکمان فراهم کنیم.

به دنیا آمدن یک نوزاد، صدر شما را نیز افزایش می دهد و کم نیستند زوج هایی که پس از اضافه شدن عضوی به خانواده کوچک شان تصمیم گرفته اند نقاط ضعف رفتاری شان را اصلاح کنند. در این موارد کمک گرفتن از مشاور و روان شناس می تواند بسیار موثر باشد و فراموش نکنید، بهتر است حتی پیش از به دنیا آوردن فرزندتان، رفتار تان را اصلاح کنید.

اگر شما و همسرتان از فرهنگ ها یا طبقه اجتماعی متفاوت باشید یا حتی درباره چگونگی تربیت کودک هم عقیده نباشید، این تفاوت ها می تواند در پرورش کودک زمینه ساز مشکل شود، البته لازم نیست در مورد همه چیز هم عقیده باشید، اما ضروری است در مورد این که چگونه در آینده با فرزندتان رفتار کنید، به تفاهم برسید. نباید فراموش کنید که پرورش فرزند یک علم است.

شما باید از مراحل رشد و تکامل، نحوه مراقبت و روان شناسی کودک و نوجوان آگاهی کامل داشته باشید و بدانید چگونه باید با یک کودک خردسال یا نوجوان رفتار کنید.

منبع : jamejamonline.ir
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار