چگونه فرزندزاده چنگیزخان مغول یکی از قوی‌ترین زنان شناخته شد؟!
کد خبر: ۱۴۰۲۷۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 27    -    ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
بر اساس برخی قصه ها، او که دریافته بود ازدواج نکردنش باعث شده تا شایعات و تهمت هایی پیرامون رابطه عاطفی غیرشرعی او با پدرش شکل بگیرد، تصمیم گرفت تا با برداشتن شرط جنجالی ازدواج و کوتاه آمدن از آن، با یکی از خواستگارانش ازدواج کند.

چگونه فرزند زاده چنگیزخان مغول یکی از قوی ترین زنان شناخته شد؟!

چگونه فرزند زاده چنگیزخان مغول یکی از قوی‌ترین زنان شناخته شد؟!اختصاصی «تابناک باتو» ـ «خوتولون» تنها دختر فرمانده «کایدو»، فرزند نتیجه ی چنگیزخان مغول و یک شاهدخت مغولی و مبارزی بود که همه از او می ترسیدند. پدرش کایدو به طور کامل بر منطقه «خانات جغتای» در کزين جيانگ و آسیای میانه نفوذ داشت.

خوتولون فرزند مورد علاقه کایدو بود. قدرت بدنی و مهارت او در تیراندازی و سوار شدن بر اسب و دانستن هنر جنگ او را به دست راست کایدو در جنگ ها تبدیل کرده بود.

او سوار بر اسب در کنار پدرش حرکت می کرد و مبارزان دشمن را به اسارت می گرفت و آنها را بر پشت اسب خود می نشاند. کایدو و خوتولون به همراه یکدیگر با ارتش دودمان «یوان» مبارزه کرده و نفوذ و سلطه خود را در غرب مغولستان و چین بسط و گسترش دادند. به علاوه خوتولون در حملات نظامی و جنگی با پدرش همراه بود و به ارائه مشورت و نصیحت سیاسی و نظامی می پرداخت.

چگونه فرزند زاده چنگیزخان مغول یکی از قوی ترین زنان شناخته شد؟!

این زن به طور ویژه از نظر بدنی دارای امتیازات و برتری های بسیاری بود. او شرط گذاشته بود که هر کسی که می خواهد از او تقاضای ازدواج کند، باید یک مبارزه تن به تن با او داشته باشد، در صورت عدم پذیرش چنین شرطی، او را رد می کرد و اگر کسی هم در مبارزه شکست می خورد، باید تعدادی اسب را به عنوان جبران شکستش به خوتولون می داد و به این ترتیب او توانست ده هزار اسب جمع کند و تعداد اسب های او از تعداد اسب های یک امپراتور هم بیشتر شده بود.

بیشتر اطلاعاتی را که امروزه از خوتولون در دسترس ماست، مارکوپولو و یک مورّخ به نام رشید الدین نوشته اند. بسیاری از جزئیات زندگی او در هاله ای از ابهام فرو رفته و داستان های زیادی نیز درباره ازدواج او وجود دارد.

چگونه فرزند زاده چنگیزخان مغول یکی از قوی ترین زنان شناخته شد؟!

بر اساس برخی قصه ها، او که دریافته بود ازدواج نکردنش باعث شده تا شایعات و تهمت هایی پیرامون رابطه عاطفی غیرشرعی او با پدرش شکل بگیرد، تصمیم گرفت تا با برداشتن شرط جنجالی ازدواج و کوتاه آمدن از آن، با یکی از خواستگارانش ازدواج کند.

براساس تاریخ نوشته ی رشیدالدین، او سرانجام عاشق یک حاکم مغول در بلاد فارس به نام «غازان» شد و با او ازدواج کرد و در روایت دیگری، با یک زندانی که در یک تلاش ناموفق قصد ترور پدرش را داشت ازدواج کرد. او شرط پیروزی در مبارزه را برداشت و به این صورت برای همیشه مبارزی بی شکست و بی رقیب ماند.

چگونه فرزند زاده چنگیزخان مغول یکی از قوی ترین زنان شناخته شد؟!

پدرش کایدو می خواست تا او را به عنوان ولی عهد و خان بعد از مرگ خود قرار دهد؛ اما تحت فشار چهارده پسر دیگرش، سِمت ولی عهدی را به «اوروس» برادر خوتولون بخشید. خوتولون هم از ولی عهدی به نفع برادرش کوتاه آمد و به مشاوره سیاسی او پرداخت، به شرطی که او نیز خوتولون را به منصب فرماندهی ارتش برساند. این پیمان بین خواهر و برادر تا روز مرگ خوتولون در ۱۳۰۶ و ۴۵ سالگی اش ماند. او در ۴۵ سالگی به دلایل نامعلومی از دنیا رفت.

داستان زندگی خوتولون الهام بخش بسیاری از هنرمندان و ادبای قاره اروپا شده است؛ از جمله افسانه ها و قصه های پژوهشگر فرانسوی «فرونسوا بوتی دو لاکروا» و اپرای Turandot که با الهام از زندگی او نوشته شده است. زندگی تاریخی خوتولون با وقایع خیالی آمیخته تا بدین گونه داستان زندگی او را به یک افسانه تبدیل کند، دختری که از نظر قدرت بدنی و مهارت های نظامی به شهرت بسیاری در تاریخ دست یافته است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
30
5
یاشاسین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
22
16
خیالتان راحت باشد, الان همگی در جهنم میهمان آتش اند!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
همون جهنمی که تو و امثال تو هیزمش هستید. به جای این اراجیف انسان باش و قضاوت نهایی را به خدا واگار کن
.......
| |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
ناشناس 16.24 چی میگی؟؟؟؟؟؟؟ درست گفته دیگه تو اتیش جهنم کسانی که قتل عام کردن باید بسوزن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
1
8
کتابی درباره این زن هست؟لطفا معرفی کنید.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
10
6
اگر حقیقت می داشت زن به درد بخوری بوده اما این ها بیشتر داستان و افسانه هستند تا حقیقت. بالاخره اگر این زن یک شخصیت تاریخی می بود نباید محل دفن او مشخص باشد و از او چیزهایی باقی مانده باشند؟ تازه محل دفن خود چنگیز هم معلوم نیست. مگه میشه کسی مثل چنگیز که این همه اثر در تاریخ دوران خودش داشته محل دفنش نامعلوم باشد؟ تاریخ را نباید کامل باور کرد. دروغ زیاد به هم بافته شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
خخخخخخخ تودیگه می هستی کجای کاری اثارحمله مغل هاهمه جاهست واین که میترسم اونورش هم انکارکنی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
2
12
مغولها در زمانی که ارتش منظم وجود نداشت ،و اداره کشورها بدست ایلات ‌و خوانین بود بلحاظ جمعیت بیشتر ،و سوارکاری مدام و رزم شمشیر ،و نیزه ،و تیر و کمان توانستند بر نیمی از جهان حاکم شوند ‌ اما اکنون کشوری فقیر ،و عقب مانده میباشد که اگر چین اراده کند طی یک ماه آنرا اشغال میکند ، گذشت آنزمان که آن سان گذشت ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
خب خیلی از امپراطوریهای گذشته الان قدرت ندارن. این حرف حالا چه ربطی داره!!!
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
7
17
طبق برخی اسناد و مدارک در حمله چنگیزخان نزدیک به نیمی از مردم چین یعنی ۶۰ میلیون نفر براثر حمله مغول و تاراج و قحطی و نابسامانی اوضاع جان خود را از دست دادند و در ایران زمان حمله مغول که از چین تا ترکیه فعلی امتداد داشت ۱۵ میلیون نفر یعنی نزدیک به نصف مردم خصوصا ناحیه پرجمعت خراسان بزرگ طعمه طوفان مغول شدند در واقع ایران و چین فعلی باید جمعیتی دوبرابر امروز میداشتند حمله مغول نتیجه طمع و امادگی دشمنان خارجی و فساد اخلاقی و سیاسی و مالی حکومتی و مردم وقت ایرانیها و چینیها بود که به ضرر دو ابرقدرت وقت پایان یافت ، حکومت چین با ستمگری و سرکوب مردم چین باعث خشم و تنفر مردم چین نسبت به حکومت و مقامات چین شده و همچنین تفرقه افکنی بین مغولها و کوچنشینان تاتار و قبایل ترک شمال غرب این کشور خود سبب یکپارچکی این مردمان علیه دودمان ستمگر یووان حاکم بر چین شدند از طرفی در ایران حکومت خوارزمشاهیان با حمله به ترکان قره ختایی در اسیای میانه سبب نابودی حکومت قره ختاییان که سدی بین ایران و مغولستان بود شدند کمکشها و فساد داخلی ایران از جمله تسلط مادر سلطان محمد خوارزمشاه که زنی بدنام و متهم به فساد اخلاقی بود و اختلافات بر سر تحویل فرماندار اترار که عامل قتل عام کاروان تجاری سیاسی مغول بود باعث کسترش تفرقه داخلی بین سران حکومتی ایران شد و از سویی دیگر هرج ومرج ایران به دلیل فساد مالی مقامات حکومتی و ظلم و ستم بر مردم و لشکرکشیهای بیمورد سلطان محمد به ممالک اطراف ایران و همسایگان و تحمیل هزینهای جنگ به مردم از طریق مالیات - گسترش فرقه های به ظاهر دینی و تصوف و دوری بخشی از جامعه ابیران از امور مادی - اختلافات قبایل ترک و ایرانی حتی درون دربار سلطان محمد به گونه ای که بین خاندان پدری جلال الدین فرزند سلطان محمد که از قبایل ترک بودند و خاندان مادری که از قبایل ایرانی و تاجیک بودند همیشه اختلاف و نزاع بود که این اختلافات حتی در میادین جنگ با مغول بین سپاهیان جلال الدین باعث فروپاشی و شکست جلال الدین و فرار وی به سوی غرب ایران شد - اختلافات بین حکومت ایران و حکومت عباسیان باعث تمایل حکومت عباسیان به مغولها و تشویق مغولها برای حمله به ایران شد به گونه ای که عباسیان جاسوسی حکومت ایران را برای چنگیزخان میکردند
و اخر اینکه یکپارچکی کامل و عزم تمام و کمال مغول برای تصرف ایران و چین سبب شد تا مغول با ۲۵۰۰۰۰ هزار سرباز فاتح ۳۵۰۰۰۰۰۰ میلیون کیلومتر از سرزمینهای اسیا و اروپا شود مغولهایی که زمانی حداکثر دارائیشان یک اسب و خانه چادری بودند و تعدادی گلا و رمه بودند برای نزدیک به دو قرن ابر قدرت بلا منازع جهان شدند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
لایک داری!
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
8
17
داستان تخیلی خوبی بود مغولها هیچ گاه صاحب فرهنگ نبودن
پاسخ ها
شرلوك
| |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
شايد بهتر باشه ياساي چنگيزي رو بخونيد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
0
9
کاش یه مطلب هم در مورد سردار ارتش ایران در زمان هخامنشی که یه زن بود بنویسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار