ازدواج سفید به بلندای سیاهی یک عمر
کد خبر: ۱۳۸۳
تاریخ انتشار: 2015 June 01    -    ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۲
 با عبارت‌های «ازدواج دائم» و «ازدواج موقت» آشنا و کم و بیش از احکام شرعی آن‌ها اطلاع داریم اما در مورد پدیده «ازدواج سپید» کمتر شنیده‌ایم.

این پیوند بر خلاف ازدواج دائم و موقت در شرع و در عرف ما ایرانیان جایی ندارد چراکه دختر و پسر بدون برگزاری مراسم عقد زیر یک سقف می‌روند و زندگی خود را آغاز می‌کنند و آغاز این زندگی به سیاهی یک عمر به طول می‌انجامد.

Image result for ‫ازدواج سفید‬‎

بهتر است نام ازدواج سپید را پدیده خطرناک و شومی بنامیم که اگر اطلاع‌رسانی و توجه ویژه خانواده‌ها در خصوص تهدیدات و ویران‌گری این پدیده شوم اجتماعی به اندازه کافی نباشد تبعات جبران‌ناپذیری را از خود برجای خواهد گذاشت که بنیان یک خانواده را از بین می‌برد و در نهایت سایر معضلات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: معنی کلمه ازدواج سپید صحیح نیست چراکه سپید به معنای روشنایی بوده و این نام را بسیاری از روانشناسان و جامعه‌شناسان قبول ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی اظهار کرد: ازدواج سپید ازدواجی است که از قاعده سنتی و شرعی ما خارج بوده و خوشبختانه مردم همدان تفکرات سنتی قوی‌ای دارند و خوشبختانه این نوع ازدواج در همدان بسیار کم‌رنگ است.

وی با بیان اینکه آقایان ویژگی طالبیت و خانم‌ها ویژگی مطلوبیت دارند، تصریح کرد: خانم‌ها قربانی این نوع ازدواج می‌شوند چرا که روحیه آنها بسیار لطیف بوده و شاید در روزهای اول از این نوع ازدواج خوشحال باشند اما بعد از گذشت مدت کوتاهی احساس ناخوشایندی خواهند داشت بنابراین خانم‌ها قربانیان اصلی این پدیده محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: زمانی یک خانم از رابطه عاطفی لذت می‌برد که رابطه مورد نظر پشتوانه قوی و عاطفی واقعی داشته باشد در حالیکه در ازدواج سپید تنها نیاز جسمی تامین می‌شود و بعد از مدت کوتاهی خانم احساس حقارت و پشیمانی خواهد داشت.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور همدان تصریح کرد: کشورهای غربی سیاست‌های مختلفی برای تغییر ذائقه فرهنگ ایرانیان درنظر گرفته‌اند و تصمیم دارند این نوع ذائقه که مبانی دینی و ریشه در فرهنگ اسلامی دارد را تغییر دهند به همین علت اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند و بدین ترتیب امروز شاهد ازدواج سپید هستیم.

وی ادامه داد: زمانی بی‌احترامی به والدین موجب ناراحتی می‌شد اما امروزه بی‌احترامی به والدین بسیار باب شده است، در زمان‌های گذشته اگر به فردی گفته می‌شد گوش شما مانند سگ است ناراحت می‌شد اما امروزه این عمل را با افتخار انجام می‌دهند و خود را زیر تیغ جراحی می‌سپارند اما باید بدانیم تمامی این امور حاصل هدف دشمنان بر تغییر ذائقه فرهنگی ماست.

این کارشناس خاطرنشان کرد: ازدواج سپید نیز مانند سایر مصادیق نشان‌دهنده موفقیت دشمنان بر تغییر ذائقه فرهنگی ماست که باید با جدیت و هوشیاری جلوی این امر را بگیریم.

وی گفت: بیش از 140 شبکه فارسی زبان در دنیا وجود دارد که برای ایرانیان در حال پخش بوده و این امر نشان‌دهنده هدف‌گیری آن‌ها برای تغییر ذائقه فرهنگی و آسیب رساندن به سنت‌های اسلامی است.

وی ادامه داد: اگر جوانی اهل استقلال بوده اما به مسائل دینی و مذهبی پایبند باشد، این نوع ازدواج بدون هیچ ضابطه‌ای زیر یک سقف برقرار نخواهد شد چراکه اگر کسی به مسائل مذهبی پایبند باشد هیچ‌گاه چنین اقدامی را انجام نمی‌دهد.

محمدی یادآور شد: در این نوع ازدواج جوانان اقدام به فرزندآوری نمی‌کنند به این ترتیب اگر جوانان به سمت این نوع ازدواج کشانده شوند تمایلی به فرزندآوری نداشته و میزان جمعیت به خطر می‌افتد.

وی گفت: تکنولوژی‌های جدید و فعال شدن شبکه‌های اجتماعی بر روی تغییر ذائقه جوانان بسیار تاثیرگذار است به طوری‌که جوان در خانه حضور دارد اما همیشه سرگرم گوشی تلفن همراه است خانواده‌ها نباید تصور کنند که جوان آنها با خانه ماندن از آسیب‌های جامعه دور است چراکه معضلی بزرگ به نام موبایل در دستش دارد که باید کنترل شود.

محمدی یادآور شد: زمانی‌که از آسیب یک موضوع برای جوانان گفته می‌شود باید برای آن‌ها جایگزینی مناسب تعریف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تامین جهیزیه و اولین نیازهای یک زندگی، تامین مسکن و اشتغال از جمله مواردی است که یک جوان برای تشکیل زندگی به آن نیاز دارد اما در ازدواج سپید هیچ‌گونه مسئولیتی نداشته و می‌تواند تنها نیازهای جنسی‌اش را تامین کند پس باید راهکار مناسب به جوانان ارائه دهیم تا ضمن حفظ فرهنگ و سنت اسلامی بتوانند زندگی مطلوب و صحیحی داشته باشند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها باید در مرحله اول ازدواج از تحمیل هر گونه هزینه اضافی به جوانان پرهیز و شرایط تشکیل زندگی مشترک و سالم را برای جوانانشان فراهم کنند تا از این آسیب‌ها در امان باشند.

وی با بیان اینکه در ازدواج سپید رابطه‌ها به صورت ضرب‌دری بوده، خاطرنشان کرد: در ازدواج سپید دختران و پسران به صورت مثلثی و یا ضرب‌دری با یکدیگر ارتباط دارند.

وی گفت: شاید غرب به ظاهر موفق شود ذائقه فرهنگ اسلامی را تغییر دهد اما به این علت که ریشه افراد مطابق با فرهنگ اسلامی است هیچ‌گاه دشمنان موفق نمی‌شوند ریشه را تغییر دهند، شاید فردی پوسته‌اش را مدرن کند اما این نوع تغییرات ظاهری است.

Image result for ‫ازدواج سفید‬‎

تقویت ارزش‌های فرهنگ اسلامی بهترین راهکار دور ماندن از پدیده‌های غربی است

یک دکترای جامعه‌شناس و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور همدان تقویت ارزش‌های فرهنگ اسلامی در جامعه را بهترین راهکار برای دور ماندن از نفوذ غرب از جمله پدیده شوم ازدواج سپید دانست.

دکتر "صفی‌الله صفایی" اظهار کرد: ازدواج سپید بدون هیچ نوع تعهدی زیر یک سقف شکل می‌گیرد و تا هر زمان که هر دو طرف تمایل داشته باشند زندگی آن‌ها ادامه دارد اما این زندگی پایه‌هایش بر مبنای سستی بنا شده است.

وی افزود: این نوع ازدواج که در جامعه ما به معضلی اجتماعی تبدیل شده پدیده‌ای غربی است که با فرهنگ اصیل اسلامی و ارزش‌های جامعه ما مغایرت دارد.

تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج سپید چیست؟


صفایی تصریح کرد: این نوع ازدواج با قوانین شرعی مغایر بوده بنابراین اگر در این میان فرزندی تولد یابد نامشروع است و سرنوشتی شوم در انتظار این نوع فرزندان خواهد بود چرا که قربانی هوا و هوس دو نفر شد‌ه‌اند و پدر و مادر مشخصی ندارند.

این دکترای علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: تعداد این نوع ازدواج‌ها در شهرهای کوچک بسیار کمتر از شهرهای بزرگ است.

ازدواج آسان در جامعه رواج یابد


وی یکی دیگر از راهکارهای دور ماندن از این نوع معضل اجتماعی را تسهیل کردن امر ازدواج و رواج ازدواج آسان دانست و گفت: در صورتی که ازدواج برای جوانان تسهیل شود و خانواده‌ها از سخت‌گیری‌های بی‌مورد خودداری کنند جوانان به صورت شرعی ازدواج می‌کنند و مسئولیت‌پذیر می‌شوند.

صفایی تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار دو سویه بوده بنابراین هم می‌تواند تهدیدی برای جوانان باشد و هم فرصتی برای جوانان ایجاد می‌کند که نوع استفاده بستگی به جوانان دارد و اینکه کدام راه را انتخاب کنند.

آمار دقیقی از ازدواج‌های سپید نداریم


معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان نیز با بیان اینکه این نوع ازدواج هیچ نوع تعهدی برای هر دو طرف به همراه ندارد، گفت: نمی‌توان آمار دقیقی از این نوع ازدواج به دست آورد.

"اسدالله ربانی‌مهر"اظهار کرد: این نوع ازدواج در همدان وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد بسیار ناچیز بوده و به تعداد انگشتان یک دست است چراکه این ازدواج در تهران نیز آمار بسیار پایینی دارد، در استان همدان که مردم آن بسیار معتقد و پایبند به اصول فرهنگ دینی و اسلامی هستند، بسیار کم است.

وی افزود: از ازدواج سپید تنها صحبت‌ها شنیده می‌شود و خوشبختانه این نوع ازدواج تا کنون دیده نشده است.

تهدید فضای مجازی به فرصت تبدیل شود


ربانی‌مهر با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند برای جوانان تهدید و فرصت باشد، گفت: استفاده از فضای مجازی در بین جوانان فراگیر شده و نمی‌توان آن را انکار کرد اما می‌توان این فضاها را به فرصت تبدیل کرد و جلوی معضلات و آسیب این فضاها را گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در ازدواج سپید هر جوانی چه تحصیلکرده چه بدون تحصیل می‌تواند چنین اقدامی را داشته باشد بنابراین هر فردی که نتواند بر نفسانیت خود غلبه و تنها به نیازهای جسمی توجه کند پیش زمینه چنین شرایطی اگر برایش فراهم شود احتمال چنین ازدواجی که با قاعده شرعی ما هم‌خوانی ندارد در وی بالا می‌رود.

ربانی‌مهر تاکید کرد: هر گونه ازدواج و طلاق می‌تواند در جامعه اتفاق بیفتد و نمی‌توان آمار بالا و پایین بودن این دو موضوع اجتماعی را به تحصیلات ارتباط داد.

وی گفت: ازدواج سپید یک معضل اجتماعی محسوب می‌شود که آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد اما با آگاه‌سازی جوانان می‌توان از افزایش این نوع زندگی‌ها جلوگیری کرد.

اگر مسئولان و والدین دست به دست یکدیگر دهند هیچ‌گاه شاهد تمایل جوانان به این نوع ازدواج نخواهیم بود چرا که مسئولان و متولیان فرهنگ می‌توانند جوانان را آگاه سازند همچنین خانواده‌ها می‌توانند جوانان خود را به صورت غیرمستقیم کنترل کرده و شرایط ازدواج صحیح را برای آنها فراهم کنند.

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار