بهترین زمان برای حجامت چه فصل‌هایی است؟
کد خبر: ۱۳۷۹۷۵
تاریخ انتشار: 2019 March 02    -    ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰

یک متخصص طب سنتی گفت: تدابیر تغذیه‌ای پیش از حجامت بسته به شرایط بیمار متفاوت است.

«ناصر صابری» در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که فصول مناسب برای انجام حجامت به‌ترتیب عبارتند از: بهار، پاییز، تابستان و زمستان، گفت: بهترین ماه فروردین است و در دی‌ماه به هیچ عنوان برای حجامت توصیه نمی‌شود بخصوص از ۲۳ آذر تا ۲۳ دی مگر در شرایطی که نیاز به درمان باشد و البته بهترین زمان برای حجامت در هفتم حزیران که مصادف با سی‌ام خرداد است توصیه شده است.

وی ادامه داد: اول و آخر ماه قمری برای حجامت مناسب نیست، چون اخلاط در بدن ساکن هستند و میل به عمق دارند. در زمان غلبه نور ماه (۱۲ تا ۱۵ ماه قمری) نیز حجامت مناسب نیست، چون اخلاط لطیف و صالح بیشتر میل به سطح دارند، اما از زمانی که ماه شروع به نقصان می‌گذارد یعنی ۱۶ تا ۱۹ ماه قمری بهترین زمان برای انجام حجامت است. چون در این زمان اخلاطی که در نیمه ماه به سطح آمده بودند اخلاط رقیق آن به عمق بازگشته و اخلاط غلیظ‌تر در سطح باقی می‌مانند و با حجامت در این زمان اخلاط غلیظ بیشتری خارج می‌شود. در سه‌شنبه‌های آخر ماه قمری و جمعه‌ها نیز حجامت توصیه نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی افزود: حجامت بهتر است در ساعاتی از روز که هوا معتدل است، مانند ابتدای روز انجام گیرد و در ساعات بسیار گرم روز و ساعات سرد شب نباید این کار انجام شود لذا ساعت دوم روز در فصل گرما و ساعت سوم و چهارم در فصل سرما بهترین ساعات انجام حجامت هستند. بهترین ساعت حجامت در روز زمانی است که گرما به سمت سردی برود؛ چرا که حرارت باعث به اصطلاح ذوب خون می‌شود و خروج آن را آسان می‌کند، اما نباید در حرارت خیلی شدید انجام گیرد. هم‌چنین اگر حجامت در ظهر انجام شود به‌عللی که بعد اشاره خواهم کرد مضر برای بدن است. هم‌چنین اگر در ظهر انجام شود، چون فرد قبل یا بعد از آن غذا (ناهار) میل می‌کند در هر دو حالت مضر است.

وی افزود: ظهر اخلاط لطیف و صالح بیشتر از خلط غلیظ و فاسد به سطح می‌آیند و حجامت در این هنگام باعث خروج خلط لطیف صالح می‌شود و اخلاط فاسد در بدن باقی می‌مانند. در ضمن روز‌های ابری و طوفانی، روز‌های مناسبی برای حجامت نیستند.

صابری در پاسخ به این‌که منظور از ساعات اول، دوم و سوم چیست؟ خاطرنشان کرد: ساعت‌ها را از طلوع آفتاب حساب می‌کنند. به‌عنوان مثال ساعت اول یعنی ۳.۵ ساعت و ساعت دوم ۵ ساعت و ساعت سوم ۷.۵ ساعت پس از طلوع آفتاب است.

وی تصریح کرد: علت تأکید بر انجام حجامت در این ایام تأثیر جاذبه ماه بر بدن انسان است. اگرچه تأثیر چگونگی وضعیت ماه و زمین بر آب دریاها، گیاهان و جانوران پیش از این اثبات شده، اما درباره اثر جاذبه ماه بر انسان غفلت شده است. در واقع در ایامی که حجامت در آن‌ها توصیه شده تأثیر ماه بر خون انسان طوری است که ترکیبات و اخلاط فاسد خون در بالاترین سطح یعنی نزدیک به پوست قرار می‌گیرد. به همین دلیل با چند خراش سطحی سموم بدن به این روش دفع می‌شود. در فصول بهار و پاییز که طول شب و روز یکسان است و بدن تحت تأثیر دو جاذبه خورشید و ماه قرار دارد، جاذبه هم در بالاترین حد خود قرار دارد پس بیشترین ترکیبات سبک از خون دفع می‌شود. البته اشاره کنم زمانی که قمر در عقرب است حجامت انجام نشود، چون موجب بیماری می‌شود.

این متخصص افزود: تدابیر تغذیه‌ای پیش از حجامت بسته به شرایط بیمار متفاوت است، کسانی که به‌علت غلظت خون حجامت می‌کنند باید پیش و پس از زمان حجامت از خوردن غذا‌هایی که خون را غلیظ می‌کنند مانند گوشت گاو و گوساله، ماهی شور، کالباس، سوسیس، همبرگر، پیتزا، تخم‌مرغ و غذا‌های خمیری مانند نان فطیر، نان ساندویچی، سوپ‌ها و آش‌های غلیظ پر رشته، بادمجان، عدس و کلم پرهیز کنند. حتی تاکید می‌شود پیش از حجامت از حمام طولانی خودداری کنند.

وی در خصوص شمار حجامت و حجم خون خارج شده و افرادی که مجاز به اینکار هستند، خاطرنشان کرد: انجام حجامت به دفعات زیاد یا خون‌گیری زیاد در طی حجامت سبب ایجاد کم‌خونی و ضعف کبد خواهد شد، از این‌رو اگر تعداد، عمق، طول و زاویه خراش‌ها اصولی باشد مقدار خونی که خارج می‌شود بین حداقل ۲۰ تا حداکثر ۸۰ میلی‌لیتر خواهد بود و گرفتن خون زیاد که متأسفانه توسط برخی غیرپزشک انجام می‌شود نه تنها اخلاط فاسد دفع نمی‌شود بلکه فرد دچار ضعف در قلب و کبد شده و آثار خراش‌ها نیز به‌صورت اسکار بد شکل باقی خواهد ماند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار