استفاده مداوم از تبلت و رایانه "آب‌مروارید" می‌آورد؟
کد خبر: ۱۳۷۸۰
تاریخ انتشار: 2015 October 07    -    ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
یک متخصص بیماری‌های چشم ضمن پاسخ به سوالی درباره تاثیر استفاده زیاد از تبلت و رایانه در ابتلا به آب مروارید، گفت: آب مروارید ممکن است در هر سنی فرد را مبتلا کند، بنابراین سن خاصی برای ابتلا به آن تعریف نشده اما در افراد بالای 60 سال شایع‌تر است.

سیامک اکبرزاده اظهار کرد: آب مروارید یک نوع بیماری چشمی بوده که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم را مختل می‌کند.

وی با بیان اینکه عوامل بسیاری در ایجاد بیماری آب مروارید دخیل است، افزود: کهولت سن، برق‌گرفتگی، استفاده از عینک‌های آفتابی غیراستاندارد، مصرف طولانی مدت بعضی از داروها، ضربه چشم و عدسی، سندرم مادرزادی، ماوراءبنفش، اشعه x، تماس طولانی‌ مدت با نور آفتاب و ضربه به سر باعث بروز اخلال در تغذیه عدسی شده و در نهایت آب مروارید را ایجاد می‌کند.

اکبرزاده استفاده مکرر کودکان از تبلت و رایانه را در ایجاد این بیماری بی‌تاثیر دانست و عنوان کرد: عوامل ژنتیکی و ارث نیز در ایجاد این بیماری نقش مثبتی داشته به همین علت برخی افراد زودتر از دیگران دچار آب مروارید می‌شوند.

وی تصریح کرد: کاهش دید، خیرگی نور و تاری دید به ویژه در مکان‌های پرنور از علائم ابتلا به بیماری آب مروارید است.

این متخصص بیماری‌های چشم با اشاره به اینکه این بیماری درمان دارویی ندارد، گفت: ساده‌ترین راه درمان این بیماری جراحی است که در آن لنز مورد نیاز که از جنس پلاستیک شفاف بوده و قابل انعطاف است، آن را توسط ابزار ویژه‌ای لوله کرده و از سوراخی وارد چشم می‌کند و با کمک اشعه لیزر و انژری صوتی آن را در داخل چشم آب می‌کنند. حسن این عمل این است که فرد زودتر دید خود را به دست می‌آورد و عوراضی کمتر از دیگر عمل‌ها دارد.

اکبرزاده در خصوص راه‌های پیشگیری از این بیماری اظهار کرد: در دوران جوانی از ضربه خوردن به سر خودداری کرده و همچنین با رژیم غذایی مدیترانه‌ای مانند مصرف سبزیجات، میوه و ماهی می‌توانیم از بیماری آب مروارید در کهنسالی تا حدودی پیشگیری کنیم.

وی در پایان توصیه کرد: کودکان از استفاده بیش از حد تبلت و رایانه خوداری کنند؛ چرا که ممکن است در بزرگسالی باعث تضیعف چشم آنها شود.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار